Inhoud frame en javascript

Status
Niet open voor verdere reacties.

fbijltje

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2004
Berichten
255
Goedemorgen,
Ik wil de inhoud van een frame aanpassen aan de huidige maand m.b.v. javascript. Ik heb nauwelijks ervaring met javascript.
Hier de code die ik tot nu toe heb:
<body>
<frameset cols="10%,90%" border="0">
<frame src="maanden.html" name="maandframe"/>
<frame id="maand" src="kalender11.html" name="kalenderframe"/>
</frameset>
<script language=javascript>
var d = newDate();
var nummer = d.getmonth() + 1;
var maand2 = ["kalender1.html","kalender2.html","kalender3.html","kalender4.html","kalender5.html","kalender6.html","kalender7.html","kalender8.html","kalender9.html","kalender10.html","kalender11.html","kalender12.html"];
document.getElementById("maand").innerHTML.src = maand2[nummer];
</script>
</body>

Alvast bedankt,
Frans

p.s. Ik heb zojuist de body tags verwijderd. Anders werken de frames niet.
 
Laatst bewerkt:
Is het misschien eigenlijk liever geen tijd om van eeuwenoude framesets af te stappen? Je ziet ze bijna niet meer op websites, en hebben meer nadelen dan voordelen.

Met PHP bijv. kan je met de include() functie bestanden invoegen.
 
Laatst bewerkt:
Op oude websites zijn framesets soms nog te vinden maar ze horen niet op een actuele website thuis. Framesets zijn antiek.
De javascript die je geeft werkt niet want document.getElementById wordt toegepast op het huidige document (= hoofdpagina met de frameset) en niet op frame pagina's. Ook ik denk dat het slimmer is om alles te moderniseren. Dit hoeft niet perse met php als het om een paar pagina's gaat.

Het klopt dat een frameset pagina geen <body> tags mag hebben.
Er moet wel een <head> sectie in staan maar daarin mag geen html5 worden gebruikt.
Op de allereerste regel bovenaan moet deze doctype staan.
Code:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">
Mijn advies: vergeet dit direct en maak de website conform html5 met een responsive layout.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties....ben al bezig geweest om de website te moderniseren en dit is de enige frameset/frame die er nog inzit. Ik had gehoopt snel een idee (javascript) uit te kunnen voeren maar kom daar dus niet uit en blijkbaar andere ook niet gezien de weinige reacties.
Zal kijken wat ik kan doen met HTML5 al dan niet in combinatie met PHP.
 
Wat is het linkje van de website?
 
@Bron:
Kan ik niet gegeven. Het betreft prive informatie welke alleen voor de familie bedoeld is.
 
Waarom is PHP geen optie? In enkel HTML5 zijn geen mogelijkheden als vervanging van framesets. Maar als het een besloten site is, dan weegt het niet meer zwaar voor je bezoekers dat ze met framesets overweg kunnen. Google zal er dan vast ook niet naar kijken.

Maar als je overweegt om naar PHP te willen kijken, dan is de include()-functie juist wat je zoekt.
 
@php4u. persoonlijk denk ik dat iemand niet even vanuit html/javascript naar php kennis overstapt. Alsof ik van mijn eigen keuken naar een sterren restaurant keuken overstap.

@fbijltje. Van een (meestal geen complexe) familie website kan je met alleen html en css zeker iets maken. Voor specifieke functionaliteit is javascript (browser) en soms php (server) nodig. Geef anders even een contact voor een concept.
 
@bron: Vergis je niet omdat PHP geen complexe programmeertaal is. De vergelijking met een sterrenkeuken klinkt een beetje mank omdat je je niet alles van PHP hoeft te weten, en de basis vrij snel geleerd is.
 
Haha, gezien de duizenden vragen over "simpele" php contactformulieren is het voor de meeste mensen toch moeilijk. Zelfs met voorbeelden blijft het voor velen erg moeilijk. Echter, ik kan de kennis van TS niet inschatten! Mogelijk is php voor TS geen probleem en dan is het een goede optie.
 
Je moet wel weten hoe je met een PHP-bestand moet omgaan, dus voor de beginner is een tutorial zeker wel handig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan