datum + waarde uit combobox

Status
Niet open voor verdere reacties.

mario3040

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 jan 2018
Berichten
2
Ik heb een formulier met een ingeefveld "DATUM INSPEKTIE", een combo box met 2 keuzes (6 maanden en 12 maanden) en een veld waar de toekomstige inspektiedatum zou moeten verschijnen.
Kunnen jullie mij helpen hoe deze toekomstige datum verschijnt naar gelang de keuze in de combo box.
Thx,

Mario
 
Ik zou een gebeurtenis maken bij de <Bij Klikken> van de keuzelijst, die het aantal maanden optelt bij de inspectiedatum (inspectie is nog steeds met een 'c':) ) m.b.v. de functie DateAdd. Maar dat werkt alleen als je de keuzelijst goed hebt ingesteld, op twee kolommen met de waarden 6 en 12 in de eerste (verborgen) kolom. Als je één kolom gebruikt met de teksten '6 maanden' en '12 maanden' kun je niet rekenen met de keuzelijst.
 
Ideetje voor een simpele combobox:
Code:
InspectieDatum = DateAdd("m", Split(ComboBox1.Text)(0), Date)
 
Een 'simpele' keuzelijst in Access bestaat uit net zoveel kolommen als je wilt, waarvan je de kolombreedtes netjes instelt. Die krijgt dan deze instellingen:
Naam: cboInspectie
Type rijbron <Lijst met Waarden>
Rijbron: 6;"6 maanden";12;"12 maanden"
Kolombreedten: 0cm;3cm
Lijstbreedte: 3,7 cm.

En daar hang je dan deze code onder:
Code:
Private Sub cboInspectie_Click()
    Me.VolgendeInspectie = DateAdd("m", Me.cboInspectie, Me.Inspectiedatum)
End Sub

Er is geen enkele reden om te gaan lopen klooien met SPLIT. We hebben het hier over Access, niet Excel :).
 
Snap ik, maar was een ideetje.
 
Er is niks verwarrends aan en gewoon een standaard VBA functionaliteit, ook in Access.
Als TS die nog niet kent is het alleen maar leerzaam.
 
Als een gebruiker de functie DateAdd niet kent, verwacht ik niet dat hij/zij al met Split in de weer is. Bovendien vind ik dat je altijd eerst de basiskennis op orde moet hebben en zeker als het om Access gaat (geldt voor jou ook trouwens ;)).
 
Ook de gebruiker is hier om te leren.
 
En hij leert al van de correcte oplossingen lijkt mij. Dit is een forum, geen cursus. Toch?
 
Wat ik stelde is een prima werkende oplossing.
Maar daar gaan jij en ik het toch niet over eens worden.
 
Laten we TS maar aan laten geven wat het beste werkt. Ik zoek mijn oplossingen liever binnen de mogelijkheden van het programma. Soep met een vork is wel mogelijk, maar niet geweldig.
 
Danke voor de code Octafish

Kan ik de datum die hierdoor verkregen wordt ook zichtbaar krijgen op een rapport?
 
Absoluut. Ik zou (omdat het een berekend veld is) dat veld niet opslaan in een tabel, maar dat veld of die formule kun je wel toevoegen aan de query die je voor je rapport gebruikt. Wat je in ieder geval moet hebben is dus een datumveld (heb je) en een termijnveld (waar je dan de keuzelijst in je formulier aan knoopt). In de query maak je dan een veld met de formule DateAdd. Dat ziet er dan ongeveer zo uit in dummyvelden:
Code:
Volgende Inspectie: DateAdd("m", [InspectieTermijn], [Inspectiedatum]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan