• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

percentage bepalen en grafiek maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

rmk75

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2013
Berichten
374
Goedemiddag allen,

Graag zou ik jullie hulp willen bij het volgende.
Voor m’n werk moet ik een vergelijking (en grafiek) maken tussen aankomsttijden van schepen.
Ik heb een heel klein gedeelte van deze lijst gekopieerd ter verduidelijking.

Hierin vergelijk ik onze geschatte tijd (wij) met de Def.tijd en de geschatte tijd van de klant met de Def.tijd.
Verder probeer ik aan de hand van deze uitkomsten percentages te bepalen waarin onze tijd bijv. binnen 1 uur en 15 min. van de Def(initieve) tijd valt en die van de klant bijv. niet. Ik heb nu handmatig een ‘x’ gezet bij schepen welke aan een bepaalde voorwaarde voldoen en daarop een percentage bepaalt (maar hiervoor moet ook een formule zijn)
Nu denk ik overigens dat de hele opzet van dit document waarschijnlijk beter kan maar ik zou op dit moment niet weten hoe.

Waar ik naar toe wil is dat ik in een grafiek kan zien hoeveel schepen, waarvan wij bijv. de aankomsttijd hebben geschat binnen 1 uur en 15 min vallen en hoeveel niet. En dat voor een aantal criteria.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is…
Wie zou mij enigszins op weg willen helpen?

Grt rmk

Bekijk bijlage Forum voorbeeld 29-01.xlsx
 
Ik heb een aantal verbeteringen doorgevoerd in de formules (je had in de bovenste regel een extra rekenslag om te komen tot percentage en het omgaan met negatieve tijden opgevangen in kolom F en H). Daarnaast de header aangepast naar de nieuwe situatie.

Bekijk bijlage Forum voorbeeld 29-01 Peter B.xlsx

Ik zou willen aanraden om een "echte" tabel te maken (insert > table) waarmee formules automatisch aangepast worden op bv. aantal gewijzigde regels.
 
@Peter B
Waarom gebruik je de verbetering van de formules in Kolom F ook niet in kolom D en H? :thumb:

@TS
Dat hele stuk met die kruisjes is onnodig om tot de berekeningen te komen die erboven staan:
 

Bijlagen

  • Forum voorbeeld 29-01_Gijs.xlsx
    14,5 KB · Weergaven: 32
Ik zou willen aanraden om een "echte" tabel te maken (insert > table) waarmee formules automatisch aangepast worden op bv. aantal gewijzigde regels.


Wanner ik e.e.a. in een tabel zet krijg ik bij sommige berekeningen ### te zien. De formule welke ik in mijn sheet had werkt blijkbaar niet wanneer het in een tabel staat..
 
@TS:
Je zou het nog eens met "mijn" formules kunnen proberen (let op dat je ook even de aanpassing doorvoert ik kolom D en H die ik ben vergeten). Bij mij levert het iig geen probleem op (behalve bij de formules in de headers, dat kan niet in een kopregel van een tabel)
 
Nog een poging:
 

Bijlagen

  • Forum voorbeeld 29-01_Gijs (1).xlsx
    26,5 KB · Weergaven: 30
Wow, Dit ziet er super uit Gijsbert1!!
Ik ga eens kijken hoe je dit gedaan hebt en dan proberen om dit op mijn originele lijst toe te passen..

Grt rmk
 
Goedemorgen Gijsbert1,

Is het mogelijk om de grafieken zo te krijgen als in het tweede tabblad?
Hierin staat het verschil van onze tijd en die van de klant t.o.v. de 'officiele' tijd (welke in het midden staat).
Zoals te zien komen onze tijden het dichts in de buurt van die off.tijd.

Grt rmk


Bekijk bijlage voorbeeld Forum overzicht-grafiek 31-01.xlsx
 
Ha Maurice,

De presentatie in jouw grafiek vereist negatieve waarden.
Ik heb even moeten knutselen om tot het juiste resultaat te komen omdat negatieve tijdnotaties niet mogelijk zijn in Excel.

Hierin staat het verschil van onze tijd en die van de klant t.o.v. de 'officiele' tijd (welke in het midden staat).
Hierin komen de geschatte tijden die exact overeenkomen met de definitieve tijden, in de praktijk zal dit naar ik aanneem nooit exact gelijk zijn dus heb ik +\- een kwartier aangehouden!
 

Bijlagen

  • Forum voorbeeld 29-01_Gijs (2).xlsx
    52,3 KB · Weergaven: 23
Goedenavond Gijsbert1,

Eigenlijk komt dat redelijk vaak voor:) Vandaar ook de vraag op dit forum zodat ik kon aantonen dat onze tijden vaak gelijk zijn aan, of heel dicht in de buurt komen van die 'officiële' tijd.
De laatste grafiek wijkt echter enigszins af van de eerdere. Het is inderdaad een crime om met negatieve tijden/getallen te werken.
Maar ik ben al ontzettend geholpen met jouw inbreng en heb daardoor wel mijn eerste grafiek weten te maken :thumb: Bedankt!!

Grt rmk
 
Vandaar ook de vraag op dit forum zodat ik kon aantonen dat onze tijden vaak gelijk zijn aan, of heel dicht in de buurt komen van die 'officiële' tijd.
Daarom had ik ervoor gezorgd dat je ook in kolom A en B de spreiding van tijd per reekspunt kunt aanpassen.
Door het middelpunt van de reeks op Minimum -0,01 en het maximum op 0,01 te zetten, krijg je volgens mij wat jij wilt.
zie bestand:
 

Bijlagen

  • Forum voorbeeld 29-01_Gijs (2) (2).xlsx
    52,3 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:
Inderdaad een hele mooie oplossing!!!
Mijn dag kan niet meer stuk. Bedankt!!

Grt rmk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan