windows 10 update hell

Status
Niet open voor verdere reacties.

Borrelnoot

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2006
Berichten
804
Beste Leden,

vandaag wilde ik de laptop van mijn ouders updaten, had al windows 10, en er was een nieuwe versie, klaar om geinstalleerd te worden. De laptop heeft maar een geringe hoeveelheid schijfruimte ( heeft een eMMC van 32 GB , achteraf gezien veel te weinig, anders had ik het wel afgeraden om het ding te kopen ). De update advisor zei dat er minstens 8GB vrij moest zijn om de update te kunnen doen. Met moeite heb ik bijna 10GB vrij kunnen maken, helaas veel programma's eraf moeten gooien, maargoed, er was ruimte. Downloaden ging perfect, maar je voelt hem al aankomen, tijdens installatie, zo rond de 40%, een error dat er niet meer genoeg schijfruimte is. En ik kan simpelweg niks meer verwijderen ( alle bloatware is ook eraf ).

Het gaat om een acer aspire ES 14 laptop, windows 10.

Alvast bedankt :).
 
Om te beginnen dit: het is een schande dat dit soort laptops te koop aangeboden worden, want 2Gb geheugen en 32gb SSD is veel te weinig om Windows 10 te draaien, laat staan een upgrade uit te voeren. Deze laptop heeft de technische specificaties geschikt voor Windows 3.1 uit 1992

Mogelijke oplossing is er een groter geheugen en een grotere SSD in te zetten, maar dat kost honderden Euro's en dan blijft u nog steeds met een zwakke processor zitten.
Bovendien is het de vraag of dit soort aanpassingen wel kan. Lees hier:https://nl.hardware.info/forum/threads/upgrade-acer-aspire-es-14.291369/

Het beste advies is denk ik: koop een echte laptop
 
Laatst bewerkt:
Er vanuit gaande dat u goed heeft kunnen opruimen zal het pad naar het wisselbestand en de opslag locatie van Windows Update nog op de SSD kunnen staan. Beide moeten dan naar de harde schijf worden verplaatst.

Voor de downloads van Windows 10 Update is dit nog niet zo eenvoudig maar niet onmogelijk. Als ik advies hierover zo lees, dan geldt de wijziging voor slechts één sessie omdat de originele map dan automatisch weer wordt aangemaakt. Er moet ook een service worden gestopt. Zoek met de begrippen en namen in volgend draadje op Google naar meer informatie of vraag verder advies in een nieuw topic. Als het updaten eerst wel kan maar daarna opeens niet, dan ligt het aan de tijdelijke bestanden en downloads er voor. De locatie van reguliere tijdelijke bestanden kan trouwens ook gewijzigd worden.

https://answers.microsoft.com/en-us...n/af61b88d-ec62-4e76-9a61-6f5b8ce4954a?auth=1
 
@ srpchulp ; Dat klopt, als ik had geweten dat ik tegen dit probleem aan was gelopen, hadden we hem nooit gehaald. Mijn ouders zochten een laptop waar ze alleen op hoeven te mailen, internetbankieren, dingen vinden op google, dus niet bepaald het "zware "werk zullen we maar zeggen. En hij doet eerlijk gezegt prima, youtube en dergelijke gaat vlotjes, het is alleen deze update waar ik tegenaan loop. Het meest idiote is, dat er een zogenaamde check komt voor de upgrade, wat zegt dat de cpu, ram en vrije ruimte op de disc OK is, in ieder geval genoeg om de update te doen, en dan bij de installatie toch zeggen "oh ja, toch niet.. " . Ook het feit dat deze laptop werd geadverteerd met een SSD, maar in werkelijkheid een eMMC heeft, is ook bijzonder misleidend. Helaas zitten mijn ouders met een beperkt budget, zit er bijn aan te denken om windows 7 erop te zetten, dan zie ik volgend jaar wel weer verder..

@ Alfred 2 : bedankt voor uw link, ik ga dat later deze avond eens uitproberen ( dmv een usb stick ? ).
 
Ik ben niet zo goed thuis in alle Win10 opties maar volgens mij kun je die opnieuw installeren:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4000735/windows-10-reinstall
Omdat je de files op je installatiemedium zet zul je ook niet zo veel ruimte nodig hebben.
Maak wel eerst back-ups van de belangrijke bestanden. Al eindiog je waarschijnlijk met een aparte map "windows old" met daarin je persoonlijke mappen.
 
@ Alfred 2 : bedankt voor uw link, ik ga dat later deze avond eens uitproberen ( dmv een usb stick ? ).

Of dat dan op een USB stick wil dat dat weet ik niet. Gemakkelijker nog is proberen de update als installatiepakket te krijgen via de site van Microsoft. Dan kan deze zeker vanaf een USB stick geïnstalleerd worden en heb je geen gedoe. Ik was er vanuit gegaan dat deze netbook wel een harde schijf erbij heeft. Zoek dus het nummer van de update en download deze zelf. Ik gok er op dat dit bestand best groot is.
 
Ik lees ergens in een handleiding: "De stick moet leeg zijn en minimaal 4 GB opslagcapaciteit hebben."
 
@ Veng: Dat komt goed, alle belangrijke data staan nog op onze oude laptop ( deze moest de oude vervangen ), en er staan kopiën op een externe harde schijf, dus kwa veilig stellen van persoonlijke bestanden, is er geen probleem.

@ Alfred 2 : ik had de afgelopen dagen niet de tijd ervoor gehad wegens drukte, dit weekend ga ik er eens goed voor zitten. Kwa USB sticks betreft, ik heb nog ergens 1 liggen van 8 GB, dus hopelijk is dat voldoende, want de windows "geschatte "ruimte vertrouw ik niet zo erg meer :d .

Ook een leuke verrassing was, toen ik de klep aan de zijkant waar je normaal eventueel een dvd station in kan schuiven, ( een drive-bay? Is dat hoe je dat noemt ? ) weghaalde, bleek het vlak daarachter helemaal dicht te zitten, dus ik kan niet eens een extra SSD Toevoegen..
 
Laatst bewerkt:
Aan de voorkant zit wel een sleuf voor een SD geheugenkaart. Dat is het concept denk ik.
 
@ Alfred 2 : Dat klopt, helaas steekt zo'n kaartje dan weer 1cm uit de laptop.
 
Jammer dat je met zo'n ding in de maag zit, zelfs als je weinig doet is 32GB veel te weinig, 128GB minimaal, voor mensen die iets meer doen is 256GB prettiger.
Ik werk meestal op mijn desktop maar een laptopje is om meerdere redenen (meenemen) toch ook wel handig.
Dat hoeft van mij dan ook geen topmodel te zijn, maar moet wel goed zijn.
Op mijn werk gebruik ik altijd een Dell Lattitude, nieuw te duur voor thuis, maar sinds ca 2010 koop ik ze 2e hands. Mijn vrouw en broer hebben er ook zo een gekocht via mij, zijn zeer tevreden.
Heb net deze gekocht als opvolger voor mij Dell D630.
https://www.remarkt.nl/dell-latitude-e6330-i5-3320m-8gb-500gb-dvd-rw-hdmi.html
In de vorige levering zat er nog 4GB in nu 8GB, dus ik heb er 8GB bij laten zetten en heb er zelf een 250GB SSD ingezet en de HD verplaatst naar een caddy (plaats v/d DVD speler).
Dat hoeft allemaal niet ... en dan ben je voor ca 250 euro klaar en heb je heel veel betere laptop dan die Acer, met ook nog garantie (uiteraard korter).
En dan met een i5 ipv een trage Celeron
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-3320M-vs-Intel-Celeron-N3050/m402vsm31154

Ja... maar die 2e hands laptops moet je vast meteen een nieuw accu bij kopen..
Wel een plaatje zegt meer dan......zie onder.

Mss een overweging: zet hem op Marktplaats... wie weet vind iemand hem prachtig en vang je nog een redelijk prijs en koop je iets super degelijks als de Dell van de link.
Die 32 GB blijft je mogelijk achtervolgen....
accu.jpg
Accuduur bijna 6 uren


Aanvulling
Zoek eens uit of Windows S beschikbaar is voor dit systeem.
https://betanews.com/2017/08/01/how-to-download-and-install-windows-10-s/
of
Windows Lite?
http://nl.afterdawn.com/downloads/systeem_tools/systeem_tweaken/windows-10-lite.cfm
 
Laatst bewerkt:
@ Route99; Dat klopt, ik vind het vooral jammer voor mijn moeder, voor wie de laptop bedoelt is. Als er een 80GB in zat hadden we het ook prima gevonden, want veel programma's word er niet op geinstalleerd (hoogstens VLC player, firefox en openoffice ). De laptop was alleen bedoeld voor internet bankieren, mailen, en dingen opzoeken op google, meer eigenlijk niet, en dat doet ie prima, alleen deze update houd de boel enorm tegen. De laptop is amper 1 jaar oud, en tegenwoordig zijn mensen op marktplaats ook niet dom, of we raken hem niet kwijt, of maar voor een kleine fractie van het betaalde bedrag.

Onze oude laptop ( dell lattitude uit 2005 ) heeft een batterij probleem, maar loopt prima op windows 7, en die gebruikt mijn moeder op dit moment, dus helemaal laptop-loos zijn we niet. Echter die extra info ( windows lite ) kan een uitkomst zijn, dus die link heb ik bewaard voor het geval dat.

Bedankt voor de informatie, het is mij duidelijk dat het een probleemgeval is. Ik ga in het weekend proberen de upgrade versie te installeren, mocht dat niet lukken, dan gaan we het op windows lite gooien :).
 
Hmm dan was een nieuwe accu wellicht beter geweest.. Win7 wordt tot april 2020 ondersteund.
 
Oh? Ik dacht dat windows de ondersteuning van windows 7 in 2019 zou stoppen ? Weer wat geleerd :D. De oude laptop is een dell lattitude D600 die dit jaar 13 jaar oud word. En ik maakte een fout dat hij op windows 7 liep, hij werkt nog op windows xp ( black edition ).
 
Support voor XP is er niet meer.
Je kunt uiteraard een trial van Win7 proberen (werkt een maand) of het zin heeft om er mee te gaan werken.
Op Marktplaats vind je met geduld een key voor Win7 Pro <15 euro.
Op mijn Pentium 4 draaide Win7 nog behoorlijk met 1 GB RAM.
 
Als je bij mensen en shops koopt die meer dan 7 jaar al op MP zitten, mag je mss niet helemaal maar toch wel aardig aannemen dat ze niet illegaal bezig zijn.
Dan zit Brein wel te slapen.....

Laten we geen ethische discussie hierover beginnen want je mag nog steeds legaal met de verkoop van sigaretten de rookverslaving van mensen in stand houden en ze zelfs langzaam er aan dood laten gaan als ze daar gevoelig voor zijn. (tja want iedereen kent wel iemand die 100 is en die nog steeds een peuk op steekt...)
 
Laatst bewerkt:
@route99: Ik denk dan maar aan: "Als het te mooi is om waar te zijn.....". Office 2016 Pro Plus voor € 14,95! Dan wil ik wel liefst alle ins en out kennen voor ik daar aan wil beginnen.
 
Ik heb Office 2016 Pro Plus zelfs voor €13.95 euro gekocht..... :cool: (HUP regeling)
Was echt mooi en echt waar....

Overigens raad ik mensen die vragen hebben over welk Office pakket geschikt is voor hen, eigenlijk vrijwel standaard Libre Office aan. Voor 99+% van die mensen een uitstekend pakket en nog gratis ook.
Tis dat ik 100% compatibiliteit wil hebben met alles oa MS Access. En dat biedt Libre Office in dit soort hele specifieke gevallen niet.
 
Laatst bewerkt:
Er is altijd baas boven baas:d
Bij mij vergelijkbaar. Ik heb LibrOffice er ook (nog) op staan maar ik was niet tevreden over de weergave in "werkblad". Bovendien kreeg ik de agenda van msOutlook niet geod omgezet.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan