windows 10 update hell

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dankzij mijn baas dan... ja.... ;)
 
Laatst bewerkt:
Support voor XP is er niet meer.
Je kunt uiteraard een trial van Win7 proberen (werkt een maand) of het zin heeft om er mee te gaan werken.
Op Marktplaats vind je met geduld een key voor Win7 Pro <15 euro.
Op mijn Pentium 4 draaide Win7 nog behoorlijk met 1 GB RAM.

Dat klopt, ik had er ooit wel windows 7 op die laptop gezet, maar deze trok de batterij zo snel leeg elke keer, dat de batterij het niet meer trok en nu met een batterij probleem zit, dus heb ik windows xp terug gezet op die laptop. bankzaken en dergelijke gaat via mij op het moment op mijn eigen pc. Ik heb een versie van 7 liggen hier, inclusief een geldige key voor noodgevallen.

Maargoed, om even terug te komen op het probleem waar het werkelijk om gaat, ik heb het nog steeds niet voor mekaar gekregen. Ik heb de windows 10 versie 1709 ( de installatie bestanden ) op een usb stick gezet, en van daar uit te installeren, maar helaas, nog steeds hetzelfde probleem, ruimte tekort. Ik zit dus te denken om de volledige vorige versie van 10 te verwijderen van de laptop, en 1709 vers te installeren ipv als een upgrade. Hoe kan ik dit het beste doen ? Zoals verwijderen / formatteren en herinstallatie ? Sorry, het zijn vermoedelijk veel vragen in 1 keer, maar heb dit nog nooit meegemaakt..
 
Je komt van zelf bij het installeren de verwijder optie tegen.
Hier staat eigenlijk vrijwel alles...
https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_10_setup_procedure.html
setup_partitie_maken.png
 
Dat is het vreemde, dat krijg ik dus niet, waardoor ik dus niet verder kan. Ik kom tot het scherm dat er te weinig ruimte is, en de vraag of ik een extra opslagmedia ( 10 GB )erbij wil steken anders kom ik niet verder met de installatie. En ik heb geen 10 GB usb sticks liggen, alleen van 8.. Dit is het scherm waarover ik het heb, van internet afgeplukt, die van mij is in het nederlands ( zie attachment ). 1e6ef0a1-24f9-43cd-a3b2-4d250cf8db9c.png


EDIT: ok een domme fout van mijn kant, ik had natuurlijk de usb als opstartbaar moeten zetten in de BIOS. Installatie startte op vanaf de usb, ik kreeg inderdaad het scherm waar Route99 mee kwam, partitie geformatteerd, en hij is nu bezig met de installatie. Ik laat het nog weten wanneer alles goed gelukt is :).
 
Laatst bewerkt:
Haal de laatste build van W10 op, wel dezelfde versie, en zet die op de stick en upgrade daarmee.
Die ruimte is nodig om de uitgepakte bestanden en windows.old kwijt te kunnen, miss dat het dan wel gaat of schaf een grotere USB stick aan, dingen kosten geen drol, externe schijf kan ook.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Alle onoverkoombare hindernissen in de kliko deponeren.
 
Update:

Nadat ik versie 1709 op een usb stick had gezet, en in de bios aangegeven had ( op F2 gedrukt tijdens het acer logo startscherm ) om via de stick op te starten, kon ik windows 10 installeren. Eerst de volledige schijf gewist waar de oude windows 10 op stond, en een frisse installatie gedaan. Het ging allemaal redelijk vlot, en binnen een zeer korte tijd stond het erop. Werkt sneller dan de vorige versie, en "vreet "minder geheugen ( standaard in idle 32% van de ram in gebruik ). Voortaan doe ik het dus maar zo. De laptop kan weer veilig terug naar mijn ouders.

Ik wil iedereen bedanken voor alle informatie en tips:thumb:
 
Laatst bewerkt:
:thumb::thumb::thumb:

Paar tips nog:
Heb je nog iets als Avast Free erop gezet? Prima virusscanner.
Maak even een herstelpunt, mss nog inschakelen?
En maak een image, met een image programma (*) of met de systeem kopie optie in Win10 (naar een externe schijf)

(*) zoek effe naar ervaringen op het forum
 
Laatst bewerkt:
Ik had er ooit avast free op gezet, goede scanner, maar we werden helemaal gek van de popups van aanbiedingen en dergelijke. Het is misschien een nadeel van een gratis programma, maar dit was wel heel erg ( soms 3 popups in 15 minuten ). Op het moment zit er als bescherming standaard windows defender op. Volgende maand moet ik mijn eigen NOD32 licentie vernieuwen, misschien dat ik er een 2e bij doe voor de laptop.

Een backup word met regelmaat gemaakt, foto's en documenten gaan op een usb stick en een externe HD. Systeemherstel staat volgens mij standaard ingesteld, maar zal morgen even kijken nog :D.
 
Prima zo... ook (weer) eens een TS'er die wel de backups maakt... :thumb:
Neem eventueel systeemkopie ook mee, of zoek even een (gratis) image programma op.
Die bewaart de image dan op een externe schijf, mocht een pechgeval met een virus of een ransomware je treffen, start dan altijd op van USB stick en niet van de harde schijf en zet de image terug. Moet je nog gegevens van de harde schijf afhalen, wees dan wel heel zeker dat ze niet besmet bent geraakt anders gaat de ellende mogelijk verder als je ze o de usb stick of externe schijf zet...

Hmmm... ik krijg nul pop-ups, maar mss is dat omdat ik Zonealarm Free gebruik die ca 1x per maand een popupje geeft.
Wist niet dat het zo erg is...toch wat geleerd.
Omdat ik Zonealarm standaard installeer bij alle systemen, is het me nooit opgevallen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan