PC start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
3.417
Hallo,
Toen ik vanmorgen mijn PC opstartte kreeg ik het volgende op een blauw scherm:
Er is een probleem met de computer en deze moet opnieuw worden opgestart. Er worden foutgegevens verzameld. Hierna kunt u de computer opnieuw opstarten.

Hij gaat dan tellen vanaf en bij 100% stopt hij.
Verder gebeurt er niets.
als ik de PC opstart krijg ik dezelfde melding.
Wat is er aan de hand?
Groet,
martin
 
Dat weet ik eigenlijk niet. Maak zeker dat het 3 Volt batterijtje goed is. Start op in veilige modus en kijk bij Apparaatbeheer of de drivers van de afzonderlijke apparaten werken, kijk ook of de uitgifte datum van drivers misschien een recente is, omdat Windows 10 bij standaard instellingen automatisch updates van drivers installeert, dat kan voor alle drivers of voor bepaalde apparaten worden uitgeschakeld. In veilige modus kan je ook in de logboeken komen en handig een systeemherstelpunt gebruiken, wanneer dat werd ingeschakeld.

Een beproefde methode is op te starten vanaf de Windows installatieschijf. Deze detecteert en repareert automatisch opstartproblemen. In de herstelconsole kan een schijfcontrole worden gedaan, repareer daarbij alleen het bestandssysteem want bij herstel van sporen en sectoren kan een schijf gemakkelijk voor altijd onleesbaar worden.
 
Kom niet in veilige modus. Na meerdere keren te hebben opgestart, deed hij het weer. Ik heb toen snel van alle belangrijke dingen een kopie gemaakt. Ik heb hem helemaal gescanned, maar toen hield hij het weer voor gezien. Wat mij opvalt dat hij tijdens het opstarten op een bepaald moment veel herrie gaat maken. De schijf gaat veel harder draaien. Zou de schijf op zijn einde lopen? De ene keer start hij door en de andere keer krijg ik dat blauwe scherm weer.
 
Kan je me een beetje op weg helpen?
Ik heb het programma gedwonload, maar als ik op uitvoeren klik, dan zie ik niets meer.
En hoe moet het verder?
Groet,
Martin
 
Download het nogmaals. Bij mij werkte deze versie wel maar niet als ik het afvinkje bij Start het programma zette en ook niet via Downloads. Het programma maakt een map aan waarin de portable versie komt te staan. Gebruik anders "Uitvoeren als Administrator." Deze gezondheidsgegevens krijg je te zien wanneer Smart staat ingeschakeld:
Knipsel Crystal Disk.JPG
Dat is uitvoerig een beschrijving van hoe goed de harde schijf het doet.

Zonder zo een overzicht zou u moeten kijken of Windows op een andere harde schijf gezet kan worden en of de harde schijf wel werkt als tweede in een andere computer. De fout-gegevens lezen zoals bovenstaand is natuurlijk beter.

Kijk eventueel naar de voeding want te weinig spanning of kabeltje los en een harde schijf kan ook gaan protesteren. Is het geen CDRom of DVD die u hoort draaien? Een harde schijf merk je doorgaans niet.
 
Het blijkt nu echt dat de harde schijf kapot gaat. De ene keer start hij verder op, maar na bv internet te gaan. stopt hij en krijg ik dat blauwe scherm weer.
Dan weer zeker 10x opstarten met blauw scherm en de 11e keer start hij door,
Dus.... na 8 jaren einde PC.
Ga dan maar de goede dinge n uit de PC halen.
Bedankt voor jullie adviezen en hulp.
Groet,
Martin
 
Een harde schijf is te vervangen. 8 Jaar is trouwens wel snel versleten. Zoek bij de aanschaf van een nieuw exemplaar naar gebruikers ervaringen, op newegg.com bijvoorbeeld. Zelf heb ik twee dezelfde harde schijven en die wissel ik af en toe. De ene is dan een gekloonde backup die pauze heeft. Zo doe ik er langer mee. Vergeet niet de bladwijzers van de browser te exporteren. Prettig weekend. Alfred 2
 
Uiteraard doe je er langer mee, maar de kosten verdubbelen ook, dus dat is geen eerlijk vergelijk met iemand die 1 schijf heeft....

Dit plaatje laat de groter verschillen zien tussen de fabrikanten. Das maar een voorbeeld, het verhaal is veel complexer, zoek naar die club van het plaatje en welkom in de wereld vf/ duurzaamheid van harde schijven en je weet een ding zeker: schijven veel merken halen geen 8 jaar...
HGST is al een tijd met afstand de beste...
hard-drive-failure-rate-by-manufacturer.jpg
 
Daarnaast koop ik ze tweedehands. Wat ze tegenwoordig nog kosten aan investering is niet af te zetten tegen de tijd en moeite van het alles weer naar je zin moeten maken.

Deze HGST schijven zijn hoofdzakelijk NAS modellen en mensen schrijven er over dat ze meteen al klikgeluiden maakten. Zijn ze getest op slechts constant draaien in een server dan is het al geen goed vergelijk maar Backblaze is een aanbieder van on-line opslag en dan zal het ze een zorg zijn hoe onderzoek wordt uitgevoerd. Mijn advies is om te letten op service want problemen beginnen vaak al na het eerste gebruik. Daarom altijd review's zoeken.
 
Ik heb de nog bruikbare dingen zoals, 2e 500GB harde schijf en de dvd-brander er uit gehaald en hem voor de liefhebben op marktplaats gezet.
En als 2e computer ga ik nu over op een laptop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan