Kan data na een Low-format teruggehaald

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Kan data op een HDD schijf die ge-low-format is, terug worden gehaald?

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Ik ben niet zo goed thuis in die terminologie. Ik weet niet of je dit bedoelt:
Zero-filling truly and irreversibly deletes all the data on the media. No software or hardware exist to recover what was overwritten by zeros. Some of the large SSDs are an exception to this rule, where small bits can sometimes be recovered, but still there is no software to recover data from them and hardware recoveries are extremely difficult.
 
Hallo Senso

Ja, dat bedoel ik eigenlijk. Je schijf wordt dus weer geheel maagdelijk
 
'maagdelijk'? Dat lijkt mij geen geschikte term. Maar omdat jij het bent...
 
Ik heb het antwoord gevonden:

ALL DATA WILL BE FULLY and IRREVERSIBLY ERASED!

Dat bedoel ik. (geldt toch ook een beetje voor een maagd, Toch ?)
 
Inderdaad zit diep verankerd, wel verstand van maagden maar niet van low level format.;):d:d:d

History of Low Level Format

Initially, the term Low Level Format was used to denote a process of placing address marks on the magnetic surface of a rotational hard drive. A disk head used these marks to determine location of sectors. Such an approach was used in the days when disks were supplied separately from the controllers. Each controller marked a disk surface with its own incompatible labels. When moving a disk between different controllers it was needed to reformat the disk, i.e. to write appropriate address marks.

Since circa 1994, disk vendors have been producing disks with built-in controllers where sector address marks are applied directly on the factory. So Low Level Format doesn't apply to the modern hard disks.

Nowadays, the term Low Level Format is preserved and most often used to denote a process of filling a disk with zeroes.

Modern Low Level Format

In modern life Low Level Format is performed to fill a storage device with zeroes which results in the following:
•irreversible data destruction;
•reallocation of suspicious sectors;
• improving of write performance of SSDs which do not support TRIM. Still, TRIM is far better option for SSD maintenance.

They say that it has sense to zero-fill the entire disk in case of a logical filesystem failure. In fact, it is enough to just zero-fill MBR (a partition table) or GPT (for large disks) which are typically located within the first 100 MB. A filesystem doesn't require absolutely "clean", completely zero-filled, data area to work in - it operates in a heap of rubbish easily. This is because a filesystem driver never reads what it didn't write.
 
http://www.helpmij.nl/forum/showthr...-geoptimaliseerd-worden?p=6062589#post6062589
Zit er te diep in verankerd vermoed ik......kan ook niet bij harde schijven, wat snap je er niet van?
https://dban.org/

Hallo Lange Pier

Dat is steeds terugkom op Low-Format heeft natuurlijk een reden.
De reden is : dat ik een HDD schijf Western Digital van 1Tb niet helemaal vertrouw.
Na formatteren (geen snel-format) lijkt hij eindelijk goed te zijn, maar echt vertrouwen doe ik hem nog steeds niet.
Is er een methode om die schijf definitief te kunnen beoordelen ?
Nu ben ik als laatste bezig met een Surface Test of het veel uithaald weet ik niet.
Daarom dan ook dat ik deze vraag bij jou neerleg.
Met Vriendelijke groeten
Dukkel
 
Inderdaad zit diep verankerd, wel verstand van maagden maar niet van low level format.;):d:d:d

History of Low Level Format

Initially, the term Low Level Format was used to denote a process of placing address marks on the magnetic surface of a rotational hard drive. A disk head used these marks to determine location of sectors. Such an approach was used in the days when disks were supplied separately from the controllers. Each controller marked a disk surface with its own incompatible labels. When moving a disk between different controllers it was needed to reformat the disk, i.e. to write appropriate address marks.

Since circa 1994, disk vendors have been producing disks with built-in controllers where sector address marks are applied directly on the factory. So Low Level Format doesn't apply to the modern hard disks.

Nowadays, the term Low Level Format is preserved and most often used to denote a process of filling a disk with zeroes.

Modern Low Level Format

In modern life Low Level Format is performed to fill a storage device with zeroes which results in the following:
•irreversible data destruction;
•reallocation of suspicious sectors;
• improving of write performance of SSDs which do not support TRIM. Still, TRIM is far better option for SSD maintenance.

They say that it has sense to zero-fill the entire disk in case of a logical filesystem failure. In fact, it is enough to just zero-fill MBR (a partition table) or GPT (for large disks) which are typically located within the first 100 MB. A filesystem doesn't require absolutely "clean", completely zero-filled, data area to work in - it operates in a heap of rubbish easily. This is because a filesystem driver never reads what it didn't write.

Hallo Senso
Mooi verhaal, maar hoe kun je de betrouwbaarheid beoordelen van een HDD, (Western Digital, 1Tb) ?
Zie vraag die ik neerlegde bij Lange Pier #8
Met vriendelijke groet
Dukkel
 
@Dukkel
Ik dacht dat je nu wel wist dat het onnodig quoten (totaal overbodige lappen tekst) een topic totaal kunnen verpesten. Wie heeft er dan nog belang bij om die topic te lezen. Pure tijdverkwisting.

Kijk dat je die HHD niet vertrouwd is één maar twee is dat Lange Pier heeft er verstand van heeft. Luister dan eens vaker naar hem. Kijk en als CrystalDisk-Info zegt dat de schijf goed is, dan geloof ik dat. Al dat testen, optimaliseren, defragmenteren maakt m.i. de schijven kapot. Aan de andere kant is dat wel goed voor de economie, geld moet rollen. Bedoel je dat?

Wat ik je wel kan aanraden bij het maken van systeem(back-ups) op externe HDD's is deze in aantal niet teveel te beperken maar een bv 10 stuks van 30GB (voorbeeld) de schijf 'vol te laten lopen' als je begrijpt wat ik bedoel. Vroeger maakt ik één of twee back-ups met Ghost en dan kreeg ik snel errors (o.a. beschadigde sectoren). Sinds ik de schijf 'vol laat lopen' gaat alles perfect.
 
Laatst bewerkt:
Hallo mensen,

Ik heb de link van Lange Pier genomen '
https://support.wdc.com/knowledgebase/answer.aspx?ID=940

En wel om de volgende redenen:
De snelle methode gaf al aan dat er op m'n WD 1Tb schijf geen fouten zaten
Maar ik ben nu de uitgebreide test methode aan het uitvoeren, en die gaat dieper testen en zou de dan toch nog optredende fouten markeren, zodat die de volgende keer met schrijven overgeslagen worden.
Maar tot nu toe werkt die HDD perfect.
Bedankt Lange Pier en Senso
MVG
Dukkel
 
Hallo Lange Pier
De extended scan van m'n D: schijf is het goed vervolg verlopen

2018-02-01 (3).png

Nu moet deze dus betrouwbaar wezen.
Mijn hartelijke dank.
Met vriendelijke groet
Dukkel (P.S. wat kan er aan een goed verbonden SATA kabel loos zijn?)
 
Laatst bewerkt:
Inwendig en de aansluitingen, er zijn veel flut kabels op de markt, die met borging zijn aan te bevelen
 
Hallo Senso

Ik begrijp niet precies wat je ermee bedoeld met:

bij het maken van systeem(back-ups) op externe HDD's is deze in aantal niet teveel te beperken maar een bv 10 stuks van 30GB (voorbeeld) de schijf 'vol te laten lopen'

Ik maak ook Ghost-Backups (daar hebben we het al eens overgehad) Alleen ik gebruik een andere n.l. Ghost van Symantec System Recovery 2013 R2.

Bedoel je dat je de zelfde backup meerdere keren op je externe schijf zet?

MVG
Dukkel
 
Bedoel je dat je de zelfde backup meerdere keren op je externe schijf zet?

Nee. Het is niet dezelfde back-up maar telkens een nieuwe back-up.

Normaal als je een back-upopdracht maakt, dan wordt gevraagd hoeveel back-ups je wilt beperken dat daarvoor wordt opgeslagen. Dus als je drie kiest dan wordt bij het maken van nummer vier, nummer 1 verwijderd. Zo blijven er altijd drie staan. In het begin stelde ik dat op twee of drie in. Maar bij schijven van 500GB-1TB-2TB kun je dat beter op 10-15 zetten (afhankelijk natuurlijk of je ook verschillende back-ups hebt). Dat bedoel ik met de schijf vol laten lopen. Dat verdeelt naar mijn mening en ervaring de belasting over de hele schijf. En die ruimte heb je toch. Je hebt altijd de laatste back-up en soms kun je ook nog eens terugvallen op oudere vooral handig als het om data gaat. Bij de laatste heb je wel eens data verwijderd die in voorgaande back-ups dan nog aanwezig is.
 
Hallo Senso
Hierin verschillen de door ons gebruikte versies van Symantec Ghost Backup.
Ik moet n.l. de PARTITIE aangeven (zie vinkie) en omdat het in dit geval een Backup van de C: schijf moet worden moet ik ook de Hulp-Partities aanvinken, anders kan straks met het terugzetten van de Backup de C: schijf niet compleet zijn.

IMG_20180201_192902 (Kopie).jpg

Excuses voor het beeld, maar dat ging zo snel niet beter. Ik zit te backuppen in DO|S en daar kan ik geen Prt-Screen maken, dus dat moet door middel van een fotootje

MVG
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Op die afbeelding kan ik niets zien. Maar ik begrijp wat jij schrijft. Is het niet zo dat er geen bestemming wordt gevraagd?
Dan maak je toch gewoon mappen aan waar de back-ups komen te staan. Dus je maakt een volledige back-up (alles aangevinkt) op 01-02-2018 en die geef als mapnaam 01_01-02-2018 en de volgende map voor de volgende back-up 02_03-02-2018 afhankelijk wanneer je de back-up maakt. Kwestie van een beetje fantasie. Dus dan kan je het laten oplopen tot 10-15 back-ups. Na verloop van tijd verwijder je dan een paar van de oudste. etc. etc.
 
Hallo Senso

Ik heb waarschijnlijk de Afbeelding te klein gemaakt, ik zal de Afbeelding weer toevoegen, iets groter dan.

Ik geef in eerste instantie aan WAT er gebackupped moet worden, met die Vinkies
dus Schijf C: en
Herstelschijf (die bij C: hoort)
En afhankelijk ook vaak nog een extra hulpschijfje (EFI)
Zelfs als er meerdere backups gemaakt moeten worden, b.v. partitie E:, F: of G: is dat geen enkel bezwaar die ook in deze procedure op te nemen

Dan geef je aan WAAR de backups neergezet moeten worden, in dit geval van de Afbeelding dus DATA & BACKUPS (schijf D:)
en vervolgens of ze nog geverifieerd dienen te worden.

De Backup-procedure staat op een USB-stickie en vanaf dat stickie moet dus opgestart worden in DOS
Zo'n gehele backup duurt gemiddeld een minuut of 5, waarna weer opnieuw opgestart dient te worden (zonder USB) om weer in Windows terug te komen

Nu is de Afbeelding WEL te lezen.

IMG_20180201_192902 (Kopie).jpg

Perfecte methode dus
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan