• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Power BI - Relaties beheren

Status
Niet open voor verdere reacties.

financial68

Gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2015
Berichten
26
Hallo,

Ik wil mijn klassieke excelrapportering migreren naar Power BI maar bots al meteen op een eerste hindernis.

In mijn klassieke rapportering had ik een join tussen 2 tabellen obv 3 cellen daar waar ik in Power BI meteen de melding krijg dat 1 van de kolommen unieke waarden moet bevatten om een join te leggen


Concreet
Een boekstuk wordt geïdentificeerd op basis van een jaartal, een journaal en een effectief nummer, 3 topics in afzonderlijke kolommen die 1 boekstuk benoemen bvb 2018 VBB 0111

Hoe raak ik hier voorbij? Moet ik eerst de achterliggende query in Power Bi bewerken door van de 3 kolommen 1 kolom te maken? Waar vind ik een overzicht van de DAX-functies? Is er een andere methode?

Alvast bedankt!
Bekijk bijlage powerbi.docx
 
Als je wilt dat hier op gereageerd wordt zul je toch een representatief voorbeeld bestandje moeten posten in plaats van een screenshotje in word.

In mijn klassieke rapportering had ik een join tussen 2 tabellen obv 3 cellen daar waar ik in Power BI meteen de melding krijg dat 1 van de kolommen unieke waarden moet bevatten om een join te leggen
Dan zorg je er toch dat er kolommen gemaakt worden met unieke gegevens waarmee je relaties kan maken?
 
Dank voor jouw snelle feedback. Een unieke kolom maken was inderdaad wat ik dacht, alleen weet ik niet hoe je dit voor elkaar krijgt. In excel zou ik werken met de functie 'delen' maar geen idee hoe ik dat in Power BI voor elkaar krijg...
 
Je zou eerst met powerquery de drie kolommen in kewstie samen kunnen voegen en dan de resultaattabel als nieuwe brontabel voor PowerBI kunnen gebruiken?
 
dankjewel voor deze tip alleen....k ben pas gestart met Power BI en het is me niet meteen duidelijk hoe je 3 kolommen samenvoegt...
 
Als je de drie kolommen samen selecteert (click eerste, shift-click de derde) dan vindt je op de tab Add column een knop Merge Columns.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan