Compileren Java Hello World wil maar niet lukken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scoop97

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 feb 2018
Berichten
2
Dag allemaal,

De titel zegt het al, ik ben begonnen met het (zelfstandig) leren van Java maar loop al heel snel vast.

Ik heb al tig keer de Engels-talige fora afgezocht naar een oplossing maar alle pogingen ten spijt.
Als ik mijn java hello world programma wil compileren dan krijg ik in de CMD een foutmelding dat hij dat bestand niet kan vinden.

Nu herkent hij het command javac weer wel, ik las dat je je PATH moet instellen naar je bin folder en dat heb ik gedaan maar dan lukt het nog altijd niet.

Ik heb het volgende staan bij systeemvariabelen; JAVA_HOME met als waarde C:\Program Files\Java\jdk1.8.0_161\bin

En bij Path heb ik als waarde ook C:\Program Files\Java\jdk1.8.0_161\bin

Verder las ik dat je er bij Path nog het volgende bij moet voegen %JAVA_HOME%\bin; en dat begrijp ik niet goed.

Dus command javac -version werkt, hij geeft dan gewoon de versie ervan op cmd zonder problemen.

Maar als ik javac -d bin src/HelloWorld.java ingeef dan krijg ik file not found

Alvast bedankt!
 
en waar staat "src" ? bovendien natuurlijk ook "\" gebruiken in windows
 
Laatst bewerkt:
Dag allemaal,

...

Alvast bedankt!
Code:
JAVA_HOME = C:\Program Files\Java\jdk1.8.0_161\bin
dus je ziet hieronder dat JAVA_HOME een variabele is en deze opnieuw kan gebruikt worden te zien als %JAVA_HOME%
LET OP : je moet wel dan de versie 1.8.0_161 hebben geinstalleert en als je goed kijkt zie je JDK staan en niet JRE de jre is voor gebruikers
jdk is voor developers
Code:
Path = wat er al stond ... %JAVA_HOME%\bin;

Nu waarom wordt die constructie gebruikt
als de editors die zien zullen ze standaart (meestal)die gebruiken om de compileren (deze kan je ook vinden onder je project rechts klikken zie netbeans zie eclipse)
Nu veel programmeurs komen niet graag aan de path dir omdat je door iets fout te doen ook de computer niet meer opstart.
Door deze constructie hoeven ze maar één keer op te letten als men de %JAVA_HOME%\bin; plaatst.
erna moet je bij elke upgrade enkel de variabele java_home aanpassen en dan staat het bij elke editor goed.
en als je ant gebruikt kan je het ook daar instellen en loopt deze automatisch.
dit is nodig om te compileren het is handiger. omdat je het commando onmiddelijk kan aanroepen zonder naar dir te verwijzing (command prompt).
Ook de java updater zal rechts onderaan zien (door het kopje koffie onderaan rechts bij taakbalk te zien weet je dat het juist zit).
 
Laatst bewerkt:
Je doet wel heel erg moeilijk.
Installeer gewoon Eclipse, werkt veel prettiger.
 
Nu dat is wel juist met eclipse gaat het gemakelijker.
Nu stel je hebt twee versie's staan of in het betere geval 8 verie's (en dit is niet onrealistisch)
Het team is op versie 8 aan het werken maar er komt een versie 9 .
Deze installert zich op één van de computers van de teamleden maar het product moet werken op versie 8 en niet op versie 9.
(je hebt nu éénmaal niet één software die je gebruikt )eclipse netbeans ultraedit ant ect en deze moeten altijd juist staan.
En dan komt het dat je het in een enviroment variable plaatst op één plaats ...
daarom deze contructie.

Hoe zou eclipse moeten weten welke versie (stel je hebt verouderde hardware waar je niet bij kan vb een sateliet)
Je kan geen nieuwe versie installeren omdat de hardware dat gewoon niet aan kan ...
dus je moet dan compileren met bvb 1.3 versie we spreken dan niet over mogelijke veiligheids lekken het is mischien niet leuk maar ...
het is mogelijks maar een 32bit processor of in het slechte geval een 16bit processor dus roeien met de riemen die je hebt.
 
Lees nog even de vraag van de topicstarter.
 
Misschien kan de topicstarter nog even het fatsoen hebben om te reageren ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan