C schijf bijna vol. Maar geen bestanden te vinden in Verkenner

Status
Niet open voor verdere reacties.

Taran

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2012
Berichten
52
Hallo allemaal,

Mijn C schijf geeft de laatste tijd de bijna vol melding.

De grote van de schijf is 118GB
Windows omvat 33GB
Program files 12GB

Als ik opvraag hoeveel de map 'gebruikers' (in eigenschappen) omvat zegt verkenner 66,6GB.
Maar als ik dan ik dan vervolgens ga kijken wat in alle submappen staat "Mijn afbeeldingen" "Documenten" ect. dan is dat bij elkaar nog niet eens 1GB. Ik gebruik namelijk een andere schrijf voor media en documenten. De C schijf zou dus nagenoeg leeg moeten zijn. Waar komt die 66,6GB vandaan?
 
66Gb voor de C-Schijf, de windows schijf hoeft niet veel te zijn. Al hoewel die van mij zit op de helft.

Heb je nog(?) windows old er op staan?
Heb je schijf opruiming gedaan?

Dat scheelt namelijk.

Controleren op fouten in het bestandssysteem kan ook geen kwaad.
 
Laatst bewerkt:
Zet de verkenner maar eens op "onzichtbare mappen zichtbaar maken"
Kijk dan maar eens hoeveel GB er in jouw C:\Users\Taran of C:\Gebruikers\Taran map zit...
 
Systeemherstelpunten kunnen veel ruimte innemen. Verwijder oude met CCLeaner > Gereedschap > Systeemherstel > Verwijderen

Hoe groot is het RAM? Deze neemt indien op de C dezelfde grootte aan als het RAM als dat niet is ingesteld onder Virtueel geheugen
 
Zet de verkenner maar eens op "onzichtbare mappen zichtbaar maken"
Kijk dan maar eens hoeveel GB er in jouw C:\Users\Taran of C:\Gebruikers\Taran map zit...
Nu zie ik in mijn gebruikersmap een map met AppData die 66GB omvat. Dat is dus de boosdoener.
 
Kijk ook eens in je temp map. Tik daarvoor dit in de adresbalk van de Verkenner: %temp%
Druk dan op de Enter toets. Die map mag helemaal leeg.
Bestanden die in gebruik zijn krijg je een melding van en sla je dan over.
 
Ik ben erachter wat het is. Adobe Creative Cloud heeft 55GB aan Roaming in de Appdata folder. Gezien ik het volledige pakket nodig heb voor school kan ik die helaas niet verwijderen. Is er een mogelijkheid om deze Appdata te verplaatsen naar mijn HDD?
 
Kijk ook eens in je temp map. Tik daarvoor dit in de adresbalk van de Verkenner: %temp%
Druk dan op de Enter toets. Die map mag helemaal leeg.
Bestanden die in gebruik zijn krijg je een melding van en sla je dan over.
Bedankt voor de tip. Heb het net gedaan, maar was slechts 300mb.
 
Adobe Creative Cloud heeft 55GB aan Roaming in de Appdata folder.
Hoogstwaarschijnlijk zijn dat ook tijdelijke bestanden of een media cache. Doe eens opschoning met CCleaner. Cookies niet aanvinken. Loop de instellingen even snel na.

Maak altijd meerdere (systeem)back-ups op verschillende externe HDD's!

Wat ik niet begrijp is dat als je een programma gebruikt, dat je dan niet weet waar je bestanden staan (pad) en de grootte. 55 GB is toch idioot. Als dit met CLOUD te maken heeft, lokale map die met de Cloud synchroniseert, dan hoor je dat ook te weten. Ik heb de indruk dat het daar niets mee te maken heeft, maar alles met tijdelijke bestanden. Op die gegevens links kan ik ook niets zinnigs vinden. De vraag is wat is het exacte pad van die map en vervolgens wat is de functie van die map. Dan zou je met Google binnen één seconde antwoord moeten kunnen krijgen.

Kijk ook hier eens naar.
 
Laatst bewerkt:
Hoogstwaarschijnlijk zijn dat ook tijdelijke bestanden of een media cache. Doe eens opschoning met CCleaner. Cookies niet aanvinken. Loop de instellingen even snel na.

Maak altijd meerdere (systeem)back-ups op verschillende externe HDD's!

Wat ik niet begrijp is dat als je een programma gebruikt, dat je dan niet weet waar je bestanden staan (pad) en de grootte. 55 GB is toch idioot. Als dit met CLOUD te maken heeft, lokale map die met de Cloud synchroniseert, dan hoor je dat ook te weten. Ik heb de indruk dat het daar niets mee te maken heeft, maar alles met tijdelijke bestanden. Op die gegevens links kan ik ook niets zinnigs vinden. De vraag is wat is het exacte pad van die map en vervolgens wat is de functie van die map. Dan zou je met Google binnen één seconde antwoord moeten kunnen krijgen.

Het is niet echt een Cloud, dat is de naam van het software pakket (Photoshop, Premiere Pro, Dreamweaver...). Het zijn inderdaad tijdelijke bestanden van die programma's.

Ik heb dat software-pakket ook gewoon op mijn HDD (d-schijf) geïnstalleerd en daar is ook nog een map van 14GB voor dit pakket. Daarnaast heb ik handmatig ook de Scratch disks (waar onopgeslagen projecten tijdelijk opworden geslagen voordat je ze zelf opslaat) veranderd naar mapjes op de HDD. Ik ging er dus vanuit dat er niets op C zou komen, maar daarbij heb ik geen rekening gehouden met Appdata/Roaming.

Ik ga eens kijken naar CCleaner.
 
Wat je nodig hebt, moet je natuurlijk niet verwijderen. Maar bij de meeste software kun je onder instellingen/preferences toch wel de standaard/default locaties van bestanden wijzigen. Kijk dat even na.
 
Nu zie ik in mijn gebruikersmap een map met AppData die 66GB omvat. Dat is dus de boosdoener.
Die is vaak de boosdoener. Advies hangt dus af van wat je er hebt staan en wat je er mee doet...
Ik vind dit een ontwerp fout van MS.
Data in AppData die er echt toe doen zouden in een sub map van Mijn Documenten of een map naar keuze moeten staan...
Mijn ervaring is dat de Temp map weliswaar soms honderden tot een paar GB kan bevatten, maar 66 GB of maar iets in die buurt heb ik iig nog nooit gezien.
 
Wat is de sectorgrootte van die hdd? Dit lijkt wel 32Kb .. dat wil zeggen dat als je 1 byte opslaat, in 1 file, dit meteen 32Kb kost.. de standaard sectorgrootte is 4096. Dus als je veel kleine bestanden hebt komt je gebruikte hoeveelheid data al snel veel hoger uit. Verwijder ook eens alle bestanden die 0 bytes groot zijn.
 
Daar om je nooit mee aan 66 GB.... is mijn ervaring.
Wel ... ik sta open voor een nieuwe ervaring...:d
Laat het bewijs maar komen....
 
Post 15 is veel te ver gezocht, immers het probleem in deze topic is bekend en op veel meer fora besproken. Kom met concrete oplossingen daar hebben we wat aan! Geen oeverloze discussies en uitweidingen.
 
Het probleem is opgelost. Adobe Premiere Pro heeft in de map Media Cache Files onder Roaming alle cache van videobestanden bewaard en om een of andere reden stond "automatisch cache opschonen" uitgevinkt. Ik heb nu de Cache-map veranderd naar een map op D en alle tijdelijke bestanden verwijderd. Dat was samen ruim 50GB. Die andere 16GB zijn bestanden van andere Adobe Programmas. Die heb ik ook opgeschoond. Als het goed is is het probleem nu verholpen. Toch bedankt voor julllie hulp.
 
Toch bedankt voor jullie hulp.
Dat begrijp ik niet goed. Dat woord 'toch' schiet mij in verkeerde keelgat. Het komt nu zo over of je wilt zeggen, ik heb het alleen opgelost en aan die antwoorden van jullie had ik niets. Dan moet je de volgende keer beter lezen en de links ook nakijken want mogelijke oplossingen worden zeker wel aangedragen.
 
Toch bedankt voor jullie hulp.
Dat begrijp ik niet goed. Dat woord 'toch' schiet mij in verkeerde keelgat. Het komt nu zo over of je wilt zeggen, ik heb het alleen opgelost en aan die antwoorden van jullie had ik niets. Dan moet je de volgende keer beter lezen en de links ook nakijken want mogelijke oplossingen worden zeker wel aangedragen.
Dat interpreteer je dan volledig verkeerd. Het woord 'toch' dient voor de suggesties die uiteindelijk niet de oorzaak bleken te zijn, kijk maar eens naar berichten boven dit bericht... Uiteindelijk was het allemaal namelijk iets heel anders. Maar jij had het met je suggestie over tijdelijke bestanden inderdaad bij het rechte eind, dus bedankt hoor Senso voor de hulp. Ik zou me dat soort taalkundigheden niet zo aantrekken ;) als er "toch bedankt" staat, bedank ik toch :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan