Windows 8.1 werkt niet in RAID mode

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruud83

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2008
Berichten
222
Hallo,

Ik heb een nieuwe PC, en het lukt mij niet om Windows 8.1 te installeren, of op te starten in RAID mode.

Dit heb ik in mijn PC zitten:

Asus Prime x370 pro moederbord
AMD A10-9700 AM4 CPU
1x WD green m.2 SSD van 120 GB
2x Toshiba SATA schijven van 3 TB

Ik heb eerst Windows 8.1 UEFI geinstalleerd op de SSD schijf, in AHCI mode, dat werkt goed.
Daarna heb ik in de BIOS een RAID 0 configuratie gemaakt van de 2 SATA schijven van 3 TB, dat lukte.
Alleen als ik Windows wil opstarten krijg ik een blauw scherm met een smilie ( :-( ), met dat er iets mis is met mijn computer.
Na een aantal keer opstarten krijg ik een scherm met systeemherstel en van alles, maar dit werkt allemaal niet.

Als ik het terug zet naar AHCI start Windows wel normaal op, maar de 2 schijven in RAID mode zijn niet meer zichtbaar, waarschijnlijk omdat hij in AHCI mode is opgestart.

Ik heb daarna geprobeerd om Windows opnieuw te installeren in RAID mode.
Nu zijn er helemaal geen schijven zichtbaar om Windows te installeren, en wordt er om een driver gevraagd.
Toen heb ik die RAID driver gezocht maar die is er blijkbaar niet voor Windows 8.1 (?):

https://www.asus.com/nl/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_Download/

Ik heb de drivers van Windows 7 64 Bit en Windows 10 geprobeerd, die gaat hij dan wel installeren maar er worden geen schijven zichtbaar waar ik Windows op kan installeren.

Wat ik al geprobeerd van Google, is Windows in AHCI mode starten, veilige modus instellen voor de volgende keer opstarten, RAID mode aanzetten in BIOS, en opnieuw opstarten waardoor Windows dan de RAID drivers zou moeten gaan installeren in veilige modus, dit werkt niet, ik krijg weer het scherm met die smilie.

Weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb daarna geprobeerd om Windows opnieuw te installeren in RAID mode.
Nu zijn er helemaal geen schijven zichtbaar om Windows te installeren, en wordt er om een driver gevraagd.
Toen heb ik die RAID driver gezocht maar die is er blijkbaar niet voor Windows 8.1 (?):

https://www.asus.com/nl/Motherboards/PRIME-X370-PRO/HelpDesk_Download/

Ik heb de drivers van Windows 7 64 Bit en Windows 10 geprobeerd, die gaat hij dan wel installeren maar er worden geen schijven zichtbaar waar ik Windows op kan installeren.

Ik denk dat het aan de RAID driver ligt (of het ontbreken ervan), weet iemand een site waar ik meerdere RAID drivers voor AMD kan downloaden, zodat ik die kan proberen?
Ik heb al gezocht, maar ik kom telkens op dezelfde uit, die ook op de site van Asus en AMD staan voor Windows 7 en 10, maar niet voor Windows 8.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij niets met de Windows raid driver hebben te maken maar met een discrepantie tussen RAID, die AHCI impliceert maar zo te zien niet, en de AHCI driver, Windows is met de AHCI driver geïnstalleerd maar wil niet booten als de raid is ingesteld.
Al contact gehad met Asus?
 
Hoi,

Nee ik heb nog geen contact met Asus gehad, ik zal dat eerst eens doen.
 
Probeer eens met de boel op raid en via de boot USB W10 een opstartherstel.

Of de boel opnieuw installeren, met de controller in de raid optie, op de M.2 SSD.

De driver voor W8.1 zal wel daarin zitten en na de laatste update van W10 zijn daarvoor nieuwe gemaakt.
 
Hoe doe ik dat precies een opstartherstel via Windows 10, gewoon Windows 10 op een USB stick zetten, en daarmee opstarten?
Edit: ik weet het al, dat ga ik vanavond eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb gisteren een systeemherstel geprobeerd met Windows 10, dit werkte niet, kreeg een foutmelding (ben vergeten wat precies).
Toen alle schijven ontkoppeld behalve de m.2 drive, en Windows 10 proberen te installeren in RAID mode.
Werkte niet, m.2 drive niet zichtbaar, meerdere Windows 10 RAID drivers van zowel de Asus site als AMD site geprobeerd, haalde niets uit.

Uiteindelijk kwam ik via Google op een forum met iemand met soortgelijke problemen met een Asus board met AMD CPU en Windows 10, en die had een driver van een moederbord van Gigabyte gedownload.
Toen dat geprobeerd, en de driver van Gigabyte geïnstalleerd, daarna werd de schijf zichtbaar en heb ik Windows kunnen installeren in RAID mode.
Daarna de SATA schijven weer aangesloten, en alles werkt nu eindelijk.

Nog nooit meegemaakt zoiets, de volgende keer bedenk ik me wel 2x voordat ik een Asus moederbord koop met een AMD chipset.
In ieder geval bedankt voor de hulp, doordat ik Windows 10 heb geprobeerd ben ik uiteindelijk bij die Gigabyte driver terecht gekomen, en werkt alles nu :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan