• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Factuurnummer met korting zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tiene91

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2017
Berichten
51
Dag,

Ik ben in een grote range van gegevens op zoek naar facturen waarin korting is gegeven op transport.
In mijn voorbeeldbestandje heb ik 1 klant eruit gefilterd waar dit in voorkomt. Dit factuurnummer bevat rekeningnummer 8900 en 8650, waar ik naar op zoek ben.

Nu zoek ik een formule waarin word gekeken naar het feit dat het factuurnummer in kolom C de rekeningen 8650 en 8900 voorkomen in kolom H.
Ik had het volgende bedacht, maar om het op te stellen lukt me niet helemaal.

Als het factuurnummer bevat of:
a) rekeningnummer 8650 en 8900 (in kolom H) of
b) rekeningnummer 8650 die en groter is dan 0 en kleiner is dan 0 (in kolom F op verschillende regels)

Waarbij als het waar is in kolom Q komt te staan "Korting transport" en zo niet "Bevat transport"

In beide gevallen, op verschillende wijze verwerkt, zou de uitkomst moeten zijn: Korting transport
Geval 1 wordt verwerkt op zoekwaarde a;
Geval 2 wordt verwerkt op zoekwaarde b.

Bekijk bijlage Voorbeeld korting.xlsx
 
bedoel je dit?
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld korting.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 29
Precies zoiets, maar nog net niet helemaal.
Is het daarbij ook nog mogelijk om dat door te kunnen trekken naar de andere regels met hetzelfde factuurnummer?
Dus dat in dit voorbeeld ook de rekeningnummer 8950, 8036, 8023 etc. het label krijgen "Korting transport" door toedoen van de andere 2 regels (8650 en/of 8900).
Dit zodat ik een hele factuur onder 1 groep kan brengen en het niet half/half is.
 
Sorry net terug van de late schift.
Snap het ook maar half/half. Dus in tabel 1 zou alles nu met korting moeten zijn in Q maar waar vind ik dan het factuurnummer?
En wat is de relatie met tabel 2?
vul even handmatig in wat je wenst.

ps
Factuurnummers gevonden. Maar nog niet de relatie tussen beide tabellen
 
Laatst bewerkt:
Heb nog een zitten puzzelen.
Misschien bedoel je dit?
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld korting test.xlsx
    12,3 KB · Weergaven: 41
Beide tabellen zijn onafhankelijk van elkaar, maar omdat het 2 verschillende verwerkingswijzen zijn op 2 verschillende klanten heb ik ze gesplitst in 2 tabellen. Hierbij zouden onderstaande 2 gevallen in 1 formule moeten komen te staan zodat ik de formule op het geheel van zo'n 20.000 regels kan toepassen.

Geval 1:
De range van het factuurnummer (kolom C), als dit factuurnummer bevat grootboekrekening (kolom H) 8900 EN grootboekrekening 8650, waarbij 8650 >0 en 8900 <0 tegen hetzelfde bedrag (komt voor in rij 4 en 5).
Als dit voorkomt dan betekent het dat in kolom Q moet komen te staan, bij alle regels van het betreffende factuurnummer, "korting transport", omdat dan de transportkosten verrekend zijn als korting verkoop en hier moet ik achter zien te komen.

Geval 2:
De range van het factuurnummer (kolom C), als dit factuurnummer bevat grootboekrekening (kolom H) 8650 EN grootboekrekening 8650, waarbij 8650 >0 en 8650 <0 tegen hetzelfde bedrag (komt voor in rij 13 en 14).
Als dit voorkomt dan betekent het dat in kolom Q moet komen te staan, bij alle regels van het betreffende factuurnummer, "korting transport", omdat dan de transportkosten verrekend zijn als korting verkoop en hier moet ik achter zien te komen.

Dus in de 2 tabellen moet in kolom Q komen te staan "Korting transport". Komt het niet voor dat bovenstaande voorkomt dan betekent het dat er wel transportkosten voorkomen en moet in kolom Q komen te staan "Bevat transport".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan