Is HDD met hoge capaciteit gevoeliger voor fouten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik vraag me af of een harddisk van 12TB nou gevoeliger is voor fouten als bijvoorbeeld een harddisk van 4TB.
Je schrijft er 3x zoveel data op weg dus zou je in theorie zeggen dat er ook 3x zoveel kans is op fouten.

Of wordt daar anders beweerd/naar gekeken door de makers van harddisks?

Of is het ook daadwerkelijk anders?

Ik weet dat een harddisk uit meerdere schrijfbare schijven en dat de data daarover wordt verdeeld maar deze zitten nog steeds in het zelfde 'doosje'. Is het daarom niet veiliger om 3x 4TB te gebruiken en dan bedoel ik gewoon losse externe harddisks, niet in een NAS...

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Kun je hier nog iets uit afleiden.
Ik beschouw HDD's per definitie als 'onbetrouwbaar'. Dus ik hanteer altijd het laatste principe.

Je schrijft er 3x zoveel data op weg dus zou je in theorie zeggen dat er ook 3x zoveel kans is op fouten.
Lijkt mij theorie en flauwekul. Je moet schijven juist optimaal gebruiken en gewoon volop belasten.
 
Op de Backblaze site, wat een cloud opslag bedrijf is, staat een nog gespecificeerder diagram waaruit blijkt dat alleen 1,5 Tb een slechte keuze is. Toch is het vergelijk niet veel waard want misschien waren er toen niet veel populaire modellen met 1,5 Tb. Dat geldt dus ook voor het vergelijk tussen grote en bijzonder grote schijven.

De heel grote schijven zijn meestal voor servers bedoeld en dan staat er NAS in de naam of beschrijving. Bij thuisgebruik worden ze heel anders belast.

Data schrijven is maar een deel van mogelijke slijtage. Je hebt ook het aan en uit gaan en de tijd dat ze moeten draaien op hun lagers. De periode dat de electronica mee moet kunnen bijvoorbeeld. Ze zullen daarom ongeveer even lang meegaan.

Het maken van partities ondervangt inderdaad gedeeltelijk het onbruikbaar worden door een crash in de FAT. Toch zit een ongeluk in een klein hoekje en daardoor zal het risico per bit altijd wat groter zijn bij gebruik van een heel grote.

Voor de consument is zo een grote schijf minder interessant omdat bewerkingen dan lang gaan duren. Voor particulieren is on-line opslag bij het hebben van een snelle Internet verbinding de toekomst.
 
Je bedoeld MFT? fat wordt al lang niet meer gebruikt.....

Maakt niet uit hoe groot harde schijven zijn en in data servers staan ze in een raid opstelling.

Thuis kun je beter dan 4 3TB externe schijven gebruiken dan 1 12TB, als die eraan gaat heb meer data verlies.
Je schrijft er 3x zoveel data op weg dus zou je in theorie zeggen dat er ook 3x zoveel kans is op fouten.
Kromme redenering.....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan