• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

hulp nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tomvanmeerveld

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2016
Berichten
11
hoi
korte uileg.
ik hou in de sheet 2018 ( in het bestand) bij wat mijn vaste kosten zijn per maand. in de sheet0 importeer ik vanuit mijn bank de mutaties van mijn betaalrekening.
omdat 3 bedrijven einde van de maand als afschrijving voor de maand erop heb ik kalom toegevoegt die door middel van de genoemde periode in de omschrijving aangeeft of het maand 1 (januari)2 (februari) is etc.
nu wil ik dat excel in 2018 bij elke maand opzoekt of het betaald is dmv kijk op bedrag en maand ( dus voorbeeld. is er 40 euro afscchreven en valt het in periode 1) kleur de cell 40 in januari dan geel ( betaald dus)
en dit voor elk bedrag en elke maand

hoop dat mijn uitleg duidelijk is
kan iemand dit voor mij doen in mijn sheet :)

Bekijk bijlage test 4.xlsx
 
niet 100 procent zelfde. draaitabellen e.d. doen niet wat ik vroeg. ik heb geprobeerd met dubbelen als werkt ook niet. en ik ben niet goed met dubbelen vlookup e.d.
 
Je hebt waarschijnlijk echt dringend hulp nodig.
Ik zie geen draaitabellen.
 
Heb je de antwoorden in het andere draadje wel bekeken? Is in iedergeval niets van terug te vinden. Nog steeds die rare maandnamen?
 
Laatst bewerkt:
ik heb gekeken en geprobeerd. en dat jullie het niet zien in het bestandje is omdat het niet het resultaat gaf waar ik met mijn vraag heen wilde.
ik heb het gevoel dat jullie niet helemaal financieel denken zoals mij misschien.
toch is mijn idee relatief simple

elke keer als je een rekening betaald hebt, kleur je hem toch (voorheen zonder alle apps e.d vanuit de bank) met een kleur in zodat je weet wat er betaald was in die huidige maand en wat er nog betaald moet worden bleef open zonder een kleur.
dat is wat ik wil dat excel doet na aanleiding van sheet0.
aangezien mij opviel dat 3 bedrijven een week voor de nieuwe maand al afschreven voor de maand erop en daardoor bij deze vaste kosten het leek alsof ze nog betaald moeten heb ik kalom J gemaakt. deze zoekt de periode uit de omschrijving waardoor alles in de juiste periode's komen. en bv kosten van januari die ik december betaald zijn niet als december kosten worden gezien.

enige wat ik nog nodig heb is dat excel kijkt in kalom H of daar bedrag wat staat onder elke maand ook is afgeschreven op basis van bedrag en periode maand.
lijkt misschien nu nog raar maar eh we hebben pas 2 maanden gehad. dus elke keer als er nieuwe export is van de maand moet excel zich kunnen ververssen


hoop dat dit meer inzicht geeft
 
Als je in elke cel in kolom J een andere formule gaat zetten om de juiste periode te bepalen dan kan je beter per leverancier kijken hoe de factuurtekst is opgebouwd. Zie de tab 'Leveranciers' Met een UDF kan je dan de juiste periode ophalen.

Even helemaal uitgeschreven wordt het dan zoiets
Code:
Function Periode(r1 As Range, r2 As Range) As Long
  ar = r1
  c00 = Split(r2, "/")(6)
    For j = 2 To UBound(ar)
      If c00 = ar(j, 1) Then
          Select Case ar(j, 2)
            Case "datum"
              d = CDate(Mid(r2, ar(j, 3), ar(j, 4)))
            Case "jaar-maand kort"
              a = Split(Mid(r2, ar(j, 3), ar(j, 4)), "-")
              d = CDate("01-" & a(1) & "-" & a(0))
            Case "maand kort"
              d = CDate("01-" & Mid(r2, ar(j, 3), ar(j, 4)) & "-" & "2018")
            Case "maand lang"
              a = Split(Mid(r2, ar(j, 3), ar(j, 4)))
              d = CDate("01-" & a(0) & "-" & "2018")
            Case "maand-jaar kort"
              a = Split(Mid(r2, ar(j, 3), ar(j, 4)), "-")
              d = CDate("01-" & a(0) & "-" & a(1))
            Case "maand-jaar lang"
              a = Split(Mid(r2, ar(j, 3), ar(j, 4)))
              d = CDate("01-" & a(0) & "-" & a(1))
          End Select
      End If
      If d <> "" Then
        Periode = Format(d, "m")
        Exit Function
      End If
    Next j
End Function

Om de naam van de leverancier te kunnen vergelijken staat er een sub in de module van blad '2018'
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
  ar = Sheets("Sheet0").Cells(1).CurrentRegion
  ReDim ar1(UBound(ar) - 2, 2)
  For j = 2 To UBound(ar)
    ar1(j - 2, 0) = Split(ar(j, 9), "/")(6)
    ar1(j - 2, 1) = ar(j, 8)
    ar1(j - 2, 2) = ar(j, 10)
  Next j
  With Sheets("Database").ListObjects(1).DataBodyRange
    .Delete
    .Resize(UBound(ar1) + 1) = ar1
  End With
End Sub

Dmv een aantal opmaakregels worden de cellen gekleurd. Zo gaat mij met zo'n vraagstelling om.
 

Bijlagen

  • test 5.xlsb
    34,3 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:
Ik heb met hulpkolommen gewerkt en die in een Table gezet zodat de formules automatisch aangevuld worden.
De moeilijkheid is om alle varianten van periode aanduiding te ondervangen.
 

Bijlagen

  • test 4(pcb).xlsx
    37,7 KB · Weergaven: 20
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan