VBA Code voor Stamboom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk Benter

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2010
Berichten
154
Iets houdt mij al lange tijd bezig, en wel het navolgende:

In Access heb ik een database gemaakt waarin ik de afstamming van mijn duiven bij houd. Deze toepassing werkt tot volle tevredenheid en geeft mij overigens voldoende informatie. Oftewel, het werkt gewoon. Het resultaat van het bijhouden van de afstamming van mijn duiven is, dat ik keurig een overzicht krijg zoals bijgaand in een plaatje (Afstamming van de duif). Dit rapport is gemaakt op basis van een enorme query en is een hele klus geweest in het verleden. Wat mij dus bezig houd is of dit niet anders kan. Ben al aan het zoeken geweest op internet, heb hierover niets kunnen vinden. Is er iemand die een soortgelijk iets bij de kop heeft gehad in Access en hoe heeft hij/zij een rapportage zoals bijgevoegd gemaakt (Code VBA of iets dergelijks)? Ben benieuwd.

Bekijk bijlage Stamboom 2006-4653.pdf
 

Bijlagen

  • Stamboom 2012-8553.pdf
    324,5 KB · Weergaven: 86
Is niet de bedoeling. Wat ik heb aan software werkt. Waar ik naar zoek is VBA code, oftewel wat wordt er gebruikt in professionele software om mijn doel te bereiken. Puur ter lering en om in de toekomst mijn eigen software eventueel aan te passen.
 
Wat er gebruikt wordt in professionele software ga je natuurlijk nooit van iemand krijgen. Niemand geeft zijn eigen beroepsgeheimen prijs zonder prijs. Oftewel: daar mag je dan voor betalen. En dan nog. Maar je geeft veel te weinig informatie; hoe heb je bijvoorbeeld die query opgebouwd? En dat is dan weer een voortborduring op de volgende vraag: hoe zijn de tabellen opgebouwd?
 
Graag zou ik de toepassing willen uploaden om jullie naar de query's alsmede de tabellen te willen laten kijken. Wellicht zijn er meer belangstellenden. Het bestand is gezipt 4.2 mb groot. Vraag: Hoe krijg ik deze geupload naar helpmij.nl?
 
We hoeven uiteraard niet alle records te hebben, een paar voorbeelden is al genoeg. Daarnaast kun je de db nog comprimeren en herstellen, en daarna zippen. Een zip mag 2Mb groot zijn, en dat zou genoeg moeten zijn.
 
Anders een link naar wetransfer hier plaatsen (even aan jezelf mailen en de link die je ontvangt hier neer zetten; Link werkt een week.. Genoeg dus)
 
Gekozen voor de laatste oplossing. Onderstaand de link naar wetransfer. Het gezipte bestand was al gecomprimeerd en hersteld en daarna gezipt. Nogmaals, de toepassing werkt tot tevredenheid, toch denk ik dat wanneer anderen hierna kijken er nog het e.e.a. verbeterd kan gaan worden. Met name de oplossing betreffende de query t.b.v. het afstammingsrapport "rapport1" in de toepassing. Ik hoor het graag.

https://we.tl/44TYIR92nC
 
Ik heb een eerste blik geworpen, en ik snap niet helemaal hoe het komt dat de db zo groot is; dat ligt in ieder geval niet aan het aantal records. Wellicht heb je afbeeldingen opgeslagen in de db, en als dat zo is: niet doen. Probeer afbeeldingen altijd buiten een db te houden in een aparte map. Daarnaast zie ik dat je de duiven niet helemaal logisch opslaat in je tabel, en dat je een extra koppeltabel gebruikt. Dat zou ik al helemaal niet doen, want in een genealogie tabel kun je rustig twee velden opnemen voor de betreffende DofferID en DuivinID. Ben je gelijk klaar, en je hebt veel minder queries nodig. En dat laatste is dan gelijk een antwoord op je vraag. Overigens blijf je wel een aantal kopieën nodig hebben van de tabel, omdat je nu eenmaal een aantal niveaus moet kunnen koppelen en dat kan nu eenmaal niet anders dan met meerdere tabellen. Of je moet voor de hele handel een procedure schrijven, die de juiste gegevens ophaalt en in een query zet. Dat kan natuurlijk ook, dan heb je maar één simpele query als basis voor je rapport. Die je dan alleen via VBA kunt aanpassen.
 
Ik ga in ieder geval de vader en moeder opnemen in dezelfde tabel. Daarnaast ga ik op zoek naar VBA code. Dit puur ter lering en vermaak. Dank in ieder geval tot dusver.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan