• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum naar getal omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronsom

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2012
Berichten
232
Goedenavond,

Ik zou graag het volgende voor elkaar krijgen.
Een datum in Excel zoals bijv. 5-2-2018 wil ik graag omzetten naar het getal 20180205
11-11-2018 wil ik graag omzetten naar het getal 20181111

Welke functie moet ik daar voor gebruiken?

Alvast bedankt.
Vriendelijke groet,

Ronsom
 
Hallo allemaal,

Ik heb het al gevonden met de Tekst functie.
Ik heb nu TEKST(A1;"jjjjmmdd")
Werkt prima.
 
Met TEKST zet je niet een datum om naar een getal, zoals je vraagt, maar verander je hooguit de opmaak van de datum. Met =WAARDE(VANDAAG()) zet je een datum wél om naar een getal. Dan krijg je ook niet 20180218 als uitkomst, maar 43143. Het helpt als je je vraag goed beschrijft, dan krijg je ook een correct antwoord :D.
 
Als je in cel A1 zet

=text(today();"jjjjmmdd")

komt in cel A1 het getal 20180212 te staan

als in C1 staat: 12
en in c2: =A1+C1
komt in cel C2 het getal 20180224 te staan.
Als Excel de waarde in A1 niet als getal zou hebben beschouwd was het resultaat in C2 #Value! geweest.

De opmaakeigenschap 'numberformat' wijzigt niets aan de waarde van een cel.
De Excelformule 'Text' doet dat wel.
 
de tekst functie geeft als resultaat: .............. TEKST, dus geen getal dames en heren.
 
Dit heeft niks met goed lezen te maken, maar met het juist interpreteren van a) de vraag) en b) de gevonden oplossing. De functie TEKST levert, zoals jk terecht zegt, een tekst op. Zet de functie in een willekeurige cel, en kijk naar de uitlijning. Links uitgelijnd, dus tekst. Dat Excel de uitkomst nog wel als een getal beschouwt en je er dus mee kunt rekenen, is dankzij de goedheid van Microsoft en niet omdat de gebruiker de functie juist gebruikt.

Mijn opmerking was overigens dus gebaseerd op het oorspronkelijke onderwerp van de vraag (datum omzetten naar een getal) en niet naar wélk getal dat dan moest zijn. Met de juiste functie (WAARDE) blijft de datum ook altijd beschibkaar voor verdere berekeningen, met TEKST dus niet, want dan moet je weer allerlei slagen erop loslaten om de tekst weer om te zetten naar de juiste datum. Iets wat overigens wel zo'n beetje elke week wel voorbijkomt hier, dus er zijn meer mensen die zich met deze 'datumopmaak' in de voeten schieten.
 
Deze levert wel het gewenste getal op.

(als ik de vraag goed gelezen en geinterpreteerd heb)
PHP:
=VALUE(text(today();"jjjjmmdd"))

Lambert
 
of deze natuurlijk.
met in cel A1 de datum

PHP:
=YEAR(A1)*10000+MONTH(A1)*100+DAY(A1)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan