• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Celverwijzing

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jon12

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2017
Berichten
76
Hallo beste vaklui ;)

In het eerste tabblad van mijn sheet draai ik een query met financiële gegevens. Dit blad heeft één specifieke cel die voor mij heel belangrijk is en die ik in het tweede tabblad gebruik in tabellen om te monitoren.
Door de query vijf keer per dag te draaien verandert dit getal per keer.

Dus cel c2 op Tabblad twee zegt: Tab1!F14
Dit staat ook in cel c3, c4 enzovoort tot (bij wijze van) einde kolom c

Hoe kan ik ervoor zorgen dat wanneer ik de query in tab 1 opnieuw draai het getal in tab 2, c2 niet verandert en het nieuwe getal in c3 zet? En wanneer ik dan de query alweer opnieuw draai, dit getal in c4 komt en c2 en c3 beide niet veranderd worden? (En zo weer door)

Hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is en jullie me kunnen helpen.
 
Een voorbeeldbestand plaatsen heeft de voorkeur..
 
eens met SjonR, zonder voorbeeld is dit het antwoord:

zorg dat tijdens het draaien van de query de juiste tijd in de eerstvolgende lege cel in kolom C van tab 2 wordt gezet. Dit in plaats van je functie
Code:
Tab1!F14
 
Helaas kan ik de query niet in een voorbeeld meesturen. (vertrouwelijke info)

De verwijzing Tab1!14 werkt natuurlijk voor de verwijzing. Maar deze verwijzing staat in c2 en in c3 en in c4 enzovoort (van tab2). Maar zodra ik de query opnieuw draai veranderen de gegevens van Tab1!14 en krijgen alle cellen dezelfde inhoud te zien.

De eerste keer dat ik de query draai moet de gegevens van Tab1!14 in cel c2 (van tab 2).
De tweede keer dat ik de query draai moet de gegevens van tab1!14 in cel c3 (van tab2).
Enzovoort...
En dat automatisch.

Ik denk dat ik een compleet script moet schrijven in VBA. Iets met een broncel en rij-verwijzingen of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt:
Als je geen voorbeeldbestand kunt geven wordt het wat lastig. Het excuus dat alles vertrouwelijk is een beetje vervelend. Er wordt immers gevraagd om een voorbeeldbestand.

Maar goed. Het enige wat ik zo kan bedenken is iets als:
Code:
Cells(Cells(Rows.Count, "C").End(xlUp).Row, "C").Offset(1, 0).Value = Range("Tab1!F14").Value
 
Excuses dat ik geen voorbeeld kon meesturen, en voor deze late reactie. Maar na lang puzzelen heb ik het antwoord toch gevonden. Benieuwd wat je hiervan maakt Peter B. ?

Voor mij is de vraag dus opgelost, maar voor geïnteresseerden hierbij de code waarmee het lukt. Uitgaande van data in A1 en verwijzing naar Tab 2;B. Dit is uiteraard aan te passen naar gewenste cellen. Verder volgt alleen de code:


Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Target.Count > 1 Then Exit Sub


Dim cellValue As String
If Not Application.Intersect(Target, Me.Range("A1:A1")) Is Nothing Then
cellValue = Cells(1,"A").value

Dim Value As String
Dim index As Integer
Dim continueLoop As Boolean


continueLoop = True
Index = 2


Do While continueLoop
If Not ActiveWorkbook.Sheets("Sheet2").Cells(index, "B").value <> "" Then
ActiveWorkbook.Sheets("Sheet2").Cells(index, "B").value = cellValue
continueLoop = False
End If

index = index + 1
Loop
End If
End Sub
 
Code graag tussen code tags.

Het kan ook in 1 regel.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address = "$A$1" Then Sheets("Sheet2").Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Offset(1) = Target.Value
End Sub
 
Dank je wel VenA,

Jij bent altijd erg goed in de code veel simpeler neerzetten.
 
Simpel is nogal relatief.;) Als eigen gemaakte code werkt dan vind ik dat natuurlijk ook prima. Net als ik hebben een aantal helpers de neiging om toch wat .. op de I tezetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan