• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kruisje in betreffende cel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

brompot

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2018
Berichten
13
Goedenavond,

Ik worstel met een vakantieplanning, maar ik loop vast. Hopelijk kan ik hier wat hulp vinden:) De file zelf uploaden lukt helaas niet, maar ik heb wel een afbeelding toe kunnen voegen ter illustratie.

absence.PNG

Wat ik eigenlijk wil is redelijk eenvoudig, dacht ik :). Wanneer in kolom F de waarde 'Vacation' staat, en de datum waarin dit valt komt overeen met een datum in rij 3, wil ik graag een 'x' of een 'v' weergeven. Op deze manier moet er een soort planning ontstaan in mijn sheet.

Welke formule kan dit voor elkaar krijgen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • absence.PNG
    absence.PNG
    14,8 KB · Weergaven: 69
Zonder excel voorbeeldje zul je het met een formule moeten doen waarbij de cel verwijzingen zult moeten aanpassen
Code:
=IF(COUNT($A3:$B3)<2;"";IF(MEDIAN($A3;$B3;D$2)=D$2;"x";""))
 
Zonder excel voorbeeldje zul je het met een formule moeten doen waarbij de cel verwijzingen zult moeten aanpassen
Code:
=IF(COUNT($A3:$B3)<2;"";IF(MEDIAN($A3;$B3;D$2)=D$2;"x";""))

Dank je Willem:) in de afbeelding zijn de kolommen als het goed is wel zichtbaar.
Zowel de COUNT als de MEDIAN formule zijn nieuw voor mij. Leuk om eens in te verdiepen. Toch nog vraagje..
Zou je kunnen aangeven welke kolom welke header zou moeten hebben? Dus welke is startdatum, reason etc. Ik kom er niet uit..
 
Als je een execl bestandje hier plaats wil ik de formules wel aanpassen
 
Poging twee.. Volgens mij kun je hem nu wel zien?

Bekijk bijlage Planning.xlsx

Extra vraagje, als we toch bezig zijn. Is het ook mogelijk om een andere letter weer te geven bij andere 'Reason'? Bijvoorbeeld een 'v' voor vacation en een 't' voor training?
 
Je header van je tabel mag geen datum zijn.
Je had dit opgelost door er text van te maken maar dan werkt mijn formule niet.
 
Op deze manier.
De datum niet als header gebruiken
 

Bijlagen

  • Planning_2.xlsx
    80,9 KB · Weergaven: 53
Dank je Willem, maar op deze manier kan ik geen filter op de data zetten. Stel dat ik wil zien wie er afwezig is morgen moet ik handmatig de hele kolom doorzoeken.

Daarnaast staan er nu ook 'v'tjes of 't'jes bij elke entry. Ik wil ze alleen weergeven wanneer er bij de kolom 'reason' een training of vakantie staat aangegeven.
 
Zet in een nieuw nieuwe rij (bv een rij tussen 2e en 3e huidige rijen) het filter.

Ik wil ze alleen weergeven wanneer er bij de kolom 'reason' een training of vakantie staat aangegeven.
Die invulling had ik in kolom F gegeven
Pas het laatste gedeelte van de formule aan.

=IF(COUNT($G3:$H3)<2;"";IF(MEDIAN($G3;$H3;EQ$2)=EQ$2;IF($F3="";"x";$F3);""))
 
Je kan ook de tekstwaarde uit de kolomkop even omzetten naar een datumwaarde.
Code:
=ALS(AANTAL($G3:$H3)<2;"";ALS(MEDIAAN($G3;$H3;--J$2)=--J$2;ALS($F3="";"x";$F3);""))
 

Bijlagen

  • Planning.xlsx
    75,5 KB · Weergaven: 43
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan