• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel steekproef + betrouwbaarheidsinterval

Status
Niet open voor verdere reacties.

Leonp18

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 feb 2018
Berichten
3
Hoi!

Ik heb een bestand met de top2000 van 1999 tot en met 2016. Hier staan alle artiesten + de titels ervan. Nu moet ik hiervoor onderzoeken hoe groot de kans is dat als je een willekeurig nummer onder de 2000 kiest dat het een nummer van de Rolling stones is.

Hiervoor moet ik volgens de opdracht eerst een steekproef genereren met verschillende lengtes (10, 20, 500 en 7000).

Daarna moet ik bij deze verschillende steekproeven het 95% betrouwbaarheidsinterval berekenen.

Ik heb enkel geen idee hoe ik dit allemaal moet doen, kan iemand mij helpen of in iedergeval een hint geven van hoe ik dit moet aanpakken? Hieronder het bestand

Leon

Bekijk bijlage Helpmij.xlsx
 
Huiswerk, lijkt het haast? Die mag je zelf in principe eerst doen....daar is het voor...
https://www.google.nl/search?client...eidsinterval&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Heb je daar al gekeken en kom dan met aanvullende vragen.

Ja het is inderdaad huiswerk, alleen is er helemaal geen uitleg gegeven over hoe dit gedaan moest worden...

Hmm oke ik heb het volgende gedaan:
1. Draaitabel gemaakt van de gegevens en hieruit gehaald hoevaak welke artiest voorkomt in de top2000 in al deze jaren.
2. De standaarddev berekend doormiddel van STDEV.S en hierbij de totalen geselecteerd van elke artiest
3. En de steekproef gegenereerd doormiddel van VERTROUWELIJKHEID.NORM en als alfa 0,05; de standaarddev doormiddel van de bovenste formule en de grootte is bijvoorbeeld 10.

Is dit dan juist?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan