Dloopup in een report

Status
Niet open voor verdere reacties.

Carloj

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2015
Berichten
115
Beste,

Ik ben bezig met een urenregistratie te maken. Het probleem waar ik tegen aanloop is de Dlookup formule.
DLookup.PNG

De Dlookup forumle moet de reden van afwezigheid opzoeken met de criteria datum en de naam van de persoon. Nu heb ik de volgende formule gebruikt:
Code:
=DLookUp("ULreden";"Urenlijst Query";"WNnaam=" & [RPWNnaam] And "ULdatum =" & [ReportTekstDatum])

ULreden = naam van veld in de query voor reden
Urenijst query = de query
WNnaam = naam van veld in de query voor werknemersnaam
RPWNnaam = Naam tekstbox op het report waar de naam in staat (besturingselement: WNnaam)

Alleen geeft deze formule bij alle werknemers dezelfde reden. Bijvoorbeeld, er staat nu bij elke werknemer dat hij/zij ziek is geweest terwijl er maar 1 iemand ziek was.

Kan ik dit oplossen met de dloopup(zoja, wat doe ik nu verkeerd?) of kan dit beter in vba (Zoja, hoe?)

Carlo
 
Doe je iets verkeerd? Ja. Anders had je wel een goed resultaat gehad :). Zou ik DLookup gebruiken in deze situatie? Nooit. Nergens voor nodig, lijkt mij. Ik zou de db moeten zien om te bepalen wat dan wèl de beste oplossing is, maar op voorhand denk ik nu dat het allemaal gewoon in één query kan met de juiste tabellen. En dus geen DLookup, en al helemaal geen verwijzingen naar tekstvakken op een rapport of een formulier. Tenzij de database heel bijzonder is opgebouwd, maar dat kan ik dus pas zien als er een voorbeeldje bij zit.
 
Up.

Ben er nog steeds mee bezig, probeer het in een query te krijgen maar ook dit krijg ik niet voor elkaar. Ik kan wel alle datums erin krijgen met een kruistabel alleen kan ik dan weer geen expressie maken die de week filtert.
Probeer nu met dloopup in een query de juiste waardes naar boven te halen alleen krijg ik steeds een lege cel.

Code:
Maandag: DLookUp("[UUaantaluur]";"tblUrenuitzend";"[UUdatum]=" & DateAdd("ww";[week]-1;DateSerial(Year(Date());1;1)))
 
Hm, twee weken verder nadat ik zei dat je geen DLookup nodig hebt, en je bent nog steeds met DLOOKUPs bezig? Aan de ene kant heb ik dan bewondering voor het doorzettingsvermogen, aan de andere kant twijfel ik aan het bevattingsvermogen :). Nogmaals: geen enkele DLOOKUP nodig, gewoon één kruistabel. Ik heb het filter er even afgehaald, dus je hoeft niet te filteren op week. En de datums kun je er denk ik ook wel bij bedenken.
 

Bijlagen

  • Database2.zip
    33,1 KB · Weergaven: 25
Dankjewel voor het antwoord! Dit had ik ook ongeveer alleen kan je met een kruistabel (zo ver ik weet) maar 1 waarde opgeven en ik heb er twee nodig. Ik wil namelijk de reden en het aantal uur onder één datum(dag) achter 1 naam hebben in één rapport. Dat is de reden waarom ik met dlookup aan het prutsen ben.
 
Ik niet...
 

Bijlagen

  • Database2.zip
    59,4 KB · Weergaven: 27
Toch een dlookup zie ik :p Alleen is het rapport leeg bij mij (het probleem wat ik ook heb bij mijn dlookup).
Schermafbeelding 2018-03-02 om 16.01.37.png
 
Toch een dlookup zie ik :p
Ja, in jouw voorbeeld, niet in het mijne :D. En zoals ik al eerder (een paar keer zelfs) stelde: is ook nergens voor nodig. Mijn voorbeeld werkt, zoals je kunt zien. Kan nog wat netter (ik zou de uren en omschrijving in één veld zetten bijvoorbeeld) en de weekdatums zijn niet gefilterd, maar toch: hij doet het. En als hij bij jou níet werkt, dan ligt dat dus aan jouw db, niet aan het voorbeeld. In dat geval is het beter om een voorbeeld te posten waarin míjn voorbeeld tóch niet werkt bij jou. Want dan kan ik onderzoeken waar dat aan ligt. Op basis van het huidige voorbeeld is dat dus niet mogelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan