velden niet te bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JEPEDEWE

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Berichten
1.680
Hallo,
Ik wil een formulier openen waar de inhoud van velden op staan waar je NIETS kan aan veranderen
Welke eigenschappen moet ik hiervoor op welke manier aanpassen?
(ingeschakeld??? vergrendeld??? begrijp niet echt het verschil)

JP
 
Een formulier kan op verschillende manieren 'beveiligd' zijn. Zo kun je een formulier beveiligen tegen bewerken, een veld of de onderliggende query. Standaard staat in een nieuw formulier alles gewoon aan, dus als je dat anders wilt instellen, moet je dat zelf doen. Dan weet je ongetwijfeld wel wat je gedaan hebt, en moet je dat dus ook kunnen omdraaien (kijk in ieder geval bij de eigenschappen van die objecten).
Als de query verkeerd gemaakt is, dan kun je in de query niets muteren/toevoegen, en dan kan dat op het formulier ook niet. Dus dat zijn de plekken waar je eerst kan gaan zoeken.
 
Als een veld ingeschakeld is, kan het geselecteerd worden.
Als een veld vergrendeld is, kan het niet gewijzigd worden.

Om 100% zekerheid te hebben dat een gebruiker niets met een veld zal doen zet dat ingeschakeld op Nee en vergrendeld op Ja.
Het kan voorkomen dat een veld wat niet gewijzigd mag worden wel geselecteerd mag worden. Zet dan vergrendeld op Nee.
 
Om 100% zekerheid te hebben dat een gebruiker niets met een veld zal doen zet dat ingeschakeld op Nee en vergrendeld op Ja.
Dat is geen 100%, maar 200%. Elke optie an sich zorgt er al voor dat je niets kan veranderen. Persoonlijk lijkt mij 100% protectie al meer dan genoeg. Er is overigens wel een aantal redenen te bedenken om één van de twee of alle twee de opties aan te passen.

Ingeschakeld Ja/Nee: De instelling van de eigenschap Enabled is een waarde die aangeeft of de voorwaardelijke opmaak is ingeschakeld of uitgeschakeld. Met True wordt de voorwaardelijke opmaak ingeschakeld. Met False wordt de voorwaardelijke opmaak uitgeschakeld. Als <Ingeschakeld> op Nee staat, is dat niet heel fraai omdat je eigen kleurinstellingen overruled worden.
Vergrendeld Ja/Nee: Met de eigenschap Locked kunt je gegevens in een veld beveiligen door dit alleen-lezen te maken.

Kortom: de een heeft te maken met de opmaak van het veld, de ander met de beveiliging van de waarde. Maar in essentie komt het er op neer dat je met beide opties een veld 100% kunt beveiligen. De reden dus om ze allebei tegelijk te gebruiken is niet dat je een betere zekerheid hebt (dat is onzin want beter als 100% krijg je nergens) maar is dus visueel. Zelf geef ik volledig beschermde cellen overigens een aparte kleur, zodat de gebruiker weet dat-ie daar niks te zoeken heeft. En voorkomen dat ze er in klikken? Ze gaan hun gang maar :). Als je de tab toets gebruikt, heb je daar geen last van.
 
Laatst bewerkt:
In een aantal van DB's met gebruikersniveau's laat ik de gewone gebruiker een formulier openen als "momentopname"; ze kunnen dan ook niets wijzigen en de gemachtigde gebruiker of admin als "dynaset".
De rest van ontwerpmogelijkheden en rechtermuisopties, enz... zijn dichtgetimmerd voor de gewone gebruiker.
Is dat niet veilig genoeg? Scheelt alleszins een hoop programmeerwerk en je behoudt netjes de kleuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan