• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cellen met tekst met elkaar vergelijken op overeenkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcelBoot

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 dec 2017
Berichten
4
Beste iemand,

Ik ben opzoek naar een manier om twee naamreeksen met elkaar te vergelijken.
Ik wil graag de uitkomst van het percentage dat cel A1 overeenkomt met cel B1

Cel A1 is bijvoorbeeld: Acer campestre 'Elsrijk'
Cel B1 is bijvoorbeeld: Acer campestre Elsrijk

Nu wil ik een kolom waarin ik kan zien in welke mate deze twee cellen overeen komen.

Wie o wie kan me helpen?:thumb:
 
Nu wil ik een kolom waarin ik kan zien in welke mate deze twee cellen overeen komen.
En hoe zie je dat voor je? Een percentage of zo?

Plaats s.v.p. een voorbeeldbestand met wat dummy-gegevens en daarin ook aangegeven wat je als uitkomst verwacht (en waarom).
 
@En hoe zie je dat voor je? Een percentage of zo?

Ja een percentage in kolom C


@Plaats s.v.p. een voorbeeldbestand met wat dummy-gegevens en daarin ook aangegeven wat je als uitkomst verwacht (en waarom).

Zie bijlage, ik wil graag een percentage als uitkomst. Ik wil bijvoorbeeld alles onder de 97% controleren en daarna handmatig aanpassen.

Het probleem is namelijk dat ik een lijst heb met 2 kolommen. Een met handmatig ingevoerde waarden van plantnamen. En een kolom die uit systeemexport komt.
Als ik sorteer, staan beide kolommen niet in dezelfde volgorde dus ik kan bijbehorende gegevens momenteel niet overeen laten komen.
Oftwel, de handmatige ingevoerde kolommen wil ik aanpassen naar de systeem namen, maar alleen als ze echt heel erg afwijken, anders is het te veel werk.
 

Bijlagen

  • Vergelijken.xlsx
    16,7 KB · Weergaven: 344
Waarom gebruik je geen lijst voor de handmatige invoer, zodat deze altijd 100% gelijk is?
 
Hopelijk begrijp je het;
het is een oud bestand met handmatige invoer (en heel veel achterliggende informatie) waarin steeds nieuwe informatie toegevoegd moet worden (vanuit het systeem).
Hiervoor moet ik alle ooit handmatig ingevoerde namen aanpassen naar de systeemnamen om deze gelijkwaardig te kunnen sorteren en zo automatisch copy/paste te kunnen doen van de nieuwe gegevens.
 
Als het alleen om de '-tekens gaat, voldoet dit dan?
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(SUBSTITUEREN(A1;"'";"");SUBSTITUEREN(B1;"'";"")));"controleren!";"")
Is niet met percentages, maar geeft wel afwijkingen aan.
 
Als het alleen om de '-tekens gaat, voldoet dit dan?
Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC(SUBSTITUEREN(A1;"'";"");SUBSTITUEREN(B1;"'";"")));"controleren!";"")
Is niet met percentages, maar geeft wel afwijkingen aan.


Helaas, want ik zou ook hele kleine afwijkingen wel als "goedgekeurd" willen zien, en alleen grote afwijkingen uit willen sorteren.
 
Ik zou met VBA 'gewoon' een lijst maken met afwijkingen van de officiële lijst.
Dan kun je per element op zicht beslissen ( = het meest betrouwbaar) om aan te passen of niet.
Het bedenken/beschrijven van wat kleine afwijkingen zijn en wat grote vergt meer tijd dan deze aanpak.
 
Laatst bewerkt:
Je zult toch wat specifieker moeten worden.
- Wat zijn "hele kleine afwijkingen".
- Wanneer is iets wel afwijkend, wanneer niet?
- Hoe wil je dat een "afwijkingspercentage" berekend wordt?

Alles in een formule vatten kan wel eens in papieren lopen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan