• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

12 grafieken zo efficient mogelijk dynamisch maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

SjonR

Verenigingslid
Lid geworden
10 nov 2016
Berichten
3.279
Goedemorgen Helpers,

Ik ben niet zo van de grafieken, maar ik kom er dit keer niet onderuit. Ik heb data van 12 teams in sheet cijfers per team staan. Hier kan men selecteren op teamnummer welke grafiek wordt getoond. Het dynamische wordt bepaald door cel AK1. Deze wordt in het echte bestand dmv een spinbutton gemanipuleerd.

In de sheet grafieken per team staat heel verrassend voor elk team een grafiek. Ik probeer deze nu op basis van de gegevens van sheet cijfers per team ook dynamisch te maken. Met de kennis die ik heb zal me dit lukken met 3 Named Ranges per team, dus moet ik 36 named ranges ( met verschuiving etc.) aanmaken.

Wie o Wie heeft hier een simpelere methode voor?
 

Bijlagen

  • voorbeeld_Helpmij.xlsb
    303,9 KB · Weergaven: 44
Ik zou denk ik de grafieken baseren op aparte gegevensbereiken die via formules (vergelijkbaar aan die in de bereiknamen die je al hebt) de juiste info ophalen. Dat is makkelijker te beheren dan die bereiknamen.
 
Middag Jan Karel,

Maar betekent die werkwijze dat ik dan nog steeds 36 verschillende formules/gegevensbereiken moet invoeren?
 
Nou, ja. 1 set per grafiek. Maar formules kan je eenvoudig kopieren mits je slim omgaat met de $ tekens.
 
dan ga ik me daar eens in verdiepen. bedankt !
 
Ik heb een reeks gegevens toegevoegd, boven jou grafiek.
Deze reeks wordt berekend op basis van het gekozen team en de gekozen periode.
Met deze gegevens heb ik vervolgens 2 grafieken gemaakt, een beknopte en een uitgebreide.
De wisseling gebeurt met een nieuwe knop.
Ook heb ik een keuzelijst voor de teams toegevoegd.

Hopelijk kom je hier verder mee.Bekijk bijlage voorbeeld_Helpmij.xlsb
 
Goedemorgen Wouter,

bedankt voor je uitwerking. Ik ben er blij mee.

Gr.

Sjon
 
Mij lijkt hier VBA je redding:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address = "$AK$1" Then
    With Blad7.ChartObjects(1).Chart
      For j = 1 To 3
        .SeriesCollection(j).Values = "='Cijfers per team'!" & Range("A1:O1").Offset(j + 5 * (target - 1)).Address
      Next
    End With
  End If
End Sub

Benoemde gebieden zijn overbodig.
 
Laatst bewerkt:
Snb,

Bedankt voor je reactie, maar ik zie geen wonderen gebeuren helaas. Wat zou het moeten doen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan