• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VLOOKUP geeft niet het juiste resultaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scallebe

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2014
Berichten
528
Goede morgen ontwikkelaars,

Ik probeer met de functie VLOOKUP een waarde op te zoeken in een andere sheet (zelfde werboek) maar hij geeft niet de juiste waarde. (voor alle lijnen de laatste waarden uit de table_array)

In het voorbeeld : Tab 2018 - kolom J de formule - opzoek tab = 2017 (bereik apothekers17)

De rode cijfers zijn de opgezochte waarden door de formule, de groene zijn de waarden die ze eigenlijk moeten zijn (terug te vinden op tab 2017)

Wat doe ik fout?

Thanks
 

Bijlagen

  • problem.xls
    31,5 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
Je geeft geen Benaderen of Exact aan waar het Exact moet zijn:
Code:
=VERT.ZOEKEN($A2&$B2&$C2;apothekers17;7[COLOR="#FF0000"];0[/COLOR])

Daarnaast zal die functie het gezochte sowieso niet vinden omdat het er niet is.
 
Laatst bewerkt:
Vlookup zoekt de in de eerste kolom van het opgeven bereik. Daar zoek je nu dus feitelijk op een tekst bestaande uit de drie opgegeven cellen. Daarom gaat het niet goed.
 
Edmoor, SjonR,

Bedankt voor jullie reactive.

Zover ben ik dus mee. Zoals je kan zien in het voorbeeld komt een zelfde naam meerdere keren voor maar met een andere "hoedanigheid" (kolom C)

Is het dan niet mogelijk om met meerdere criteria te werken in deze of een andere formule : naam + hoedanigeheid en hem dan zo de juiste waarde te laten terugvinden.

Met de formule juist aangepast vult hij telkens de eerste waarde in die hij vindt voor de correspondere naam. Met een tweede criteria uit kolom C zou hij dus verder moeten zoeken.

Is dit mogelijk? eventueel met een andere formule.

Thanks

Pascal
 
Deze bijvoorbeeld voor J2 en dan naar beneden en naar rechts trekken:

PHP:
=SOMPRODUCT(('2017'!$A$2:$A$20=$A2)*('2017'!$B$2:$B$20=$B2)*('2017'!$C$2:$C$20=$C2)*('2017'!G$2:G$20))
 
Laatst bewerkt:
of met een hulpkolom waarin je A en C samenvoegt tot een nieuwe zoekwaarde....

Code:
=A2&C2
met als resultaat 'naamhoedanigheid'
 
Voor J2:

Code:
=INDEX('2017'!$G$2:$G$6;INDEX(MATCH(A2&B2&C2;'2017'!$A$2:$A$6&'2017'!$B$2:$B$6&'2017'!$C$2:$C$6;0);;))
 
SjonR, Haiij, EvR,

Bedankt voor de aangeboden oplossingen, hier kan ik mee verder.

Het samenvoegen van kolommen als mogelijke oplossing had ik ook al ergens gevonden op het net.

Greetz

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan