Slaapstand.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuurke

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2002
Berichten
992
Zoals steeds...ineens een probleem.

Ingesteld bij sluiten laptop deksel: op slaapstand.
Geen probleem maar als ik wil ontwaken start Windows op en geeft een zwart scherm met de melding: computer niet correct afgesloten en opnieuw opstarten.

Met aanduiden van hybride slaapstand bij sluiten deksel lukt, na een voor mij veel te lang voorbereiden, slaapstand wel en ook het ontwaken is ook zonder probleem.

Hoe de normale slaapstand functie opnieuw terugkrijgen ?

Zie ook dat mij laptop bij openen van bepaalde functies/software minder snel reageert.
 
Hallo

Gelukkiglijk , vermeld je ... "Zoals steeds...ineens een probleem."

Tevens meteen merk/typenr/ouderdom , en gebruikte o.s. ...

Zonder deze nuttige/essentiele info , toch een gok wagende ... reeds gedateerde laptop , win 10 ??? , en ... "vergeten" om de chipset drivers (indien bestaande voor deze merkloze laptop) te updaten ...??

Peter
 
Windows 7 64 bit
Sony Vaio Laptop op 1 april 8 jaar...maar...wekelijks onderhouden bijgewerkt met: Avg tunep, pc ccleaner, Malwarebytes e.a.
Ook wekelijkse wordt Norton Ghost image van C disk op andere partitie en ook externe externe schijf overgezet. Waardoor het kleinste euvel onmiddellijk hersteld kan worden.
Kan aannemen dat na 8 jaar een zekere en normale slijtage optreedt. Was dus al een tijdje rn nog syeeds bezig met het idee van nieuwe laptop te voorzien. Dat de laptop trager wordt ok, maar draait toch nog fatsoenlijk voor een ouderling...
Een zaak is zeker: de door Windows (en ook Avg) bepaalde (niet alle) aangegeven software updates meestal niet installeer omdat ik jaren terug eens een Nvidia update installeerde en dat die op de Vaio serieuze schermproblemen gaf.

Wat er verkeerd ging heb ik trachten uit te vissen...
 
Kom hier net vast te stellen dat opnieuw een Nvidia opdate van 223 Mb beschikbaar is in Windows Uodate.

Zie niet dat die invloed zuh hebben mijn slaapstand probleem.

Dit ter zake, wat mogelijk misschien wel nuttige info zou kunnen zijn: "slaap" probleem sinds gisteren. Ik herinner mij twee zaken
1. er werd mij, bij afsluiten, gevraagd of ik niet verzonden emails in WLM nog wou doorsturen (deed ik niet)
2. dat de laptop op accu draaide en op een bepaald ogenblik aangaf dat de accu leeg liep. Ik heb toen veel moeite gehad om hem opnieuw te laten ontwaken. Daarna kreeg ik hzt zwarte scherm met de melding 'niet correct afgesloten"

Of dit de oorzaak is ... ?
 
Het is belangrijk precies te weten wat het verschil is tussen slaapstand en sluimerstand. Daar heeft Microsoft verwarring mee gesticht. Lees dit maar eens door: http://computerworld.nl/it-beheer/73642-zo-sluit-je-een-laptop-dus-niet-af
Ik hoop dat ik het nu goed ga zeggen want ik verdwaal ook telkens in de onlogische termen:
In de slaapstand gaat de laptop in een energiebesparende mode. Voordeel is dat je snel kunt opstarten, nadeel is dat er stroomverbruik blijft en langzaam toch je accu laat leeflopen.
In de hybernate stand worden alle belangrijke onderhande files naar je opslagmedium geschreven. Voordeel is dat na afsluiten er geen stroomberbruik is en alle belangrijke onderhande files dus gesaved zijn op je opslagmedium. Nadeel is dat eerst alle files gelezen/geladen moeten worden voordat je verder kunt.
Wat nu als de accu te ver leeg is om alle files naar je opslagmedium te schrijven. Ik weet niet of Windows daar een goede oplossing voor heeft.
Mogelijk dat dat het probleem veroorzaakt heeft.
 
Laatst bewerkt:
Het reserveniveau van mijn accuvoeding staat op 7%.
Ik een hoorbaar signaal ingesteld op het moment dat bij laag accu niveau (10%) wordt gemeld
aar het geluid van mijn stond op minimum en schijn ik dus gemist te hebben.
Normaal gaat energie bij 7% over naar sluimerstand.
Dus is het mogelijk dat de oorzaak daar te vinden is maar ik weet ook niet of dat schadelijk en de oorzaak is geweest.
Ik draai nu sinds gisteren op netvoeding en kan normaal werken maar start en overgang gaan meestal ineens veel trager.

Zoals ik heb gemeld ga ik niet meer over naar slaapstand maar wel naar hybride slaapstand dat nog steeds lukt maar het inslapen en wakker worden vraagt geduld en tijd. Ook sluimerstand draait nog op dezelfde manier.
 
Je zou eens kunnen proberen, al zou dat niet nodig moeten zijn, om je hybernate.sys file met een speciaal commando uit te uitschakelen: Dan wordt de hibernate.sys file ook gewist (voor het geval die corrupt kan zijn).
Open je command center als administrator en geef het commando: "powercfg.exe /hibernate off". Reboot en dan kun je hem weer inschakelen met "powercfg.exe /hibernate on", reboot
Of je hem in Windows zelf dan opnieuw moet instellen weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Dit is te bekijken en, wie weet lost dat de traagheid van hyberate niet op, maar het eigenlijke slaapstand probleem lijkt hiermee toch niet opgelost.
Het is ook opsporen waarom bepaalde handelingen vertraagd worden.
 
De traagheid van hybernate zul je daar idd niet mee oplossen omdat dat volgens mij gewoon de "wegschrijf" en "terughaal" tijden zijn. Dat zijn altijd enkele Giggabytes. Bij mij bv. 8 GB. Net zoveel als de ram die ik heb. Maar die zouden gelijk moeten zijn aan wat je voorheen had.
Over welke tijden hebben we het eigenlijk meerder minuten of nog veel langer.
Of ben je van slaapstand op hybernate/sluimerstand (bewust of onbewust) overgegaan?
 
Neen alles gebeurt bewust. Bij een vorige vraag “Laptop harde schijf” had ik het al over slaapstand en sluimerstand maar zonder het actueel probleem: wil ik slaapstand laten ontwaken dan worden mijn toepassingen niet teruggezet maar “start” mijn laptop opnieuw op, met de vermelding “computer niet correct afgesloten”.

De vertraging is geen kwestie van vele minuten maar waar ik tot zondag van de ene url naar de andere kon surfen gaat dat nu stukken trager.
Ook bij het overgaan en of ontwaken uit hybride slaapstand is dit absoluut merkbaar.

Ik heb ook geen nieuwe software geïnstalleerd die eventueel aan de oorsprong zou kunnen liggen…
 
Wat betreft het wisselen van URL herken ik dat. Ook bij mij opent een pagina soms tergend langzaam. Bv die van NCF. Facebook bv. meestal weer snel.
Op dit moment NCF ook snel. Eigenlijk alles snel. Ik vraag me af of er iets met bepaalde DNS servers aan de hand is (geweest|). Niet elk probleem kan men in 'n uurtje oplossen.
Het is wel belangrijk om in jouw geval eventueel verschillende problemen uit elkaar te houden, anders kom je er niet gemakkelijk uit.
Zou het de nieuwe update van Windows kunnen zijn die woensdag is binnengekomen? Kijk eens op welk tijdstip die bij jou is geïnstalleerd en of daar een verband kan liggen. Draai die anders een terug en kijk op dat iets oplost.
 
Ik heb hier juist in cmd (admin" dit uitgevoerd: "powercfg.exe /hibernate off".

In energiebeheer zie, na opnieuw opstarten, geen hybride sluimerstand of sluimerstand meer. Enkel slaapstand.

Ik ga nu dus opnieuw "slaapstand" aanklikken en hopelijk gaat hij bij ontwaken niet melden dat het afsluiten niet correct gebeurde en opnieuw opstarten.
Als het lukt meld ik het binnen enkele minuten...lukt het niet zal het wat langer duren...
 
In elk geval heb ik zelf bij zowel mijn laptop als desktop hybernate uitgeschakeld.
 
Nog steeds hetzelfde: na ontwaken wordt opnieuw opgestart.

Als ik Google Chrome aanklik duurt het */- 1 minuut vooral ik kan beginnen.
Krijg hier ook steeds de opmerking dat Chrome niet goed werd afgesloten en of ik wil herstellen...
 
Ik neem aan dat je ook nog andere browser actief hebt (IE of Edge). Probeer die dan eens.
Overigens, kun je met systeemherstel niet terug naar een situatie dat het nog goed was. Zelf gebruik ik alleen images, vandaar dat ik hier niet eerder aan dacht.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het opnieuw inschakelen (hopelijk lukt dit nog) want met sluimerstand kon ik de pc tenminste nog laten slapen.
Doe ik dit niet moet ik telkens opnieuw opstarten...plezant is anders.
 
Overigens, kun je met systeemherstel niet terug naar een situatie dat het nog goed was. Zelf gebruik ik alleen images, vandaar dat ik hier niet eerder aan dacht.
Maar als jij Norton images gebruikt is dat natuurlijk ook goed. (Weet overigens dat Norton Ghost niet meer gaat werken op Windows 10, alleen via de rescue disk)
 
Laatst bewerkt:
Ook IE draait traag.
Vermits ik elke week een Ghost image van de C neem heb ik reeds zowel de Ghost image van 10/02 en daarna van 03/02 teruggezet.
Steeds hetzelfde met slaapstand en alles veel trager.
 
Eigenlijk zeg je dat het dus niet de software van je systeem kan zijn. Dan zou ik mijn hardware eens onder de loupe nemen. Als grootste kanshebber natuurlijk je HD/SSD.
Kijk eens naar de S.M.A.R.T. waarden. Je kunt dat zowel met Speedfan: http://www.almico.com/speedfan.php als Cristal disk info doen: https://crystalmark.info/en/ (opende bij dus weer traag)
Zelf gebruik ik het liefst de optie in Speedfan omdat je dan ook een on-line analyse van je disk kunt krijgen. Dat geeft wat extra info.
Even je router en modem resetten kan natuurlijk ook nooit kwaad.
 
Ik kan jou verzekeren dat mijn Norton Ghost 14 wel degelijk werkt in Windows 10.
Ik heb eveneens een Asus Notebook en na enkele aanpassingen in de Bios (hier Uefi) is het mij gelukt om sinds een jaar ook hier Ghost te gebruiken;

Hopelijk lukt dit ook bij de aanschaf van een nieuwe laptop...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan