• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule aantal cellen naar rechts optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

josdebrouwer

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2012
Berichten
43
Allen,

Ik zoek 2 formules die een aantal cellen naar rechts optelt.

Zoek 2 formules voor de gele cellen in mijn voorbeeld.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Als er tips zijn voor een andere opbouw, ik sta over voor open.

Alvas bedankt.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld som aantal cellen optellen 01.xlsx
    35,3 KB · Weergaven: 43
Klopt dit zo voor cel D4?
Code:
=SOM(INDEX(Tabel1[[#Deze rij];[17-02-18]:[23-06-18]];1;VERGELIJKEN(Tabel1[[#Deze rij];[WeekBeschikbaar01]];K2:AC2;0)):INDEX(Tabel1[[#Deze rij];[17-02-18]:[23-06-18]];1;VERGELIJKEN(Tabel1[[#Deze rij];[WeekBeschikbaar01]];K2:AC2;0)+Tabel1[[#Deze rij];[Aantal wekenmagBestellen]]-1);-Tabel1[[#Deze rij];[VoorraadTotaal]])
 
Je kunt de functie SOM.ALS gebruiken, maar al die spaties in de benoemde bereiken maken de formules niet gemakkelijk te lezen...

Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld som aantal cellen optellen 01 (AC).xlsx
    13,4 KB · Weergaven: 41
HSV, deze formule werk helaas niet.

AlexCel, deze werk super, weet niet wat je met de spatie bedoelt?
 
Nou door alle *spaties* (Edit: Alt-Enter) in de kolomnamen wordt de formule in D5 bijvoorbeeld:
Code:
=SOM.ALS($K$2:$AC$2;"<="&([@[Week
Beschikbaar
01]]+[@[Aantal 
weken
mag
Bestellen]]);Tabel1[@[17-02-18]:[23-06-18]])-[@[Voorraad
Totaal]]
Op zich geen probleem, maar zoals gezegd komt dit de leesbaarheid niet ten goede...
 
Laatst bewerkt:
Mijn vermoeden was dat je pas vanaf week 10 (cel B4) mocht bestellen en dan 4 weken lang (cel C4).
Maakt niet uit.

De spatie wordt Alt+Enter bedoelt.
 
@HSV, dat is het.... Vroeg me al af waarom de formules afgekapt werden.
 
Met SOMALS werk prima, Kend SOMALS al wel, maar niet zo.

Zo je de formule kunnen uitleggen.

Ik ben iedereen weer zeer dankbaar.
 
Als ik deze doortrek naar week 7 volgend jaar, dan werkt deze formule niet juist.

Als ik de bereik aan pas in de formule werkt deze nog niet juist. wet niet wat dit in de formule betekend "<="&

De datum die ik wil zien, is zaterdag van de lopende week, en daarna elke zaterdag een jaar vooruit.

Ik hoop dat hier een oplossing voor is. en sorry dat ik niet duidelijk genoeg was met zijn vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan