• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Genereren totaal overzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

kingswooder

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2011
Berichten
38
Beste forum-leden,

ik ben bezig met een excel waarbij ik voor verschillende woningen overzichten wil generen.
Mijn excel heeft 3-tabbladen: keuze, per bnr en invoer.
In het invoer-blad stop ik alle gegevens.

Bij het blad keuze, kan ik dan via de dropdown-list bij "type woning" het overzicht per woning maken.

Op het tweede tabblad wil ik een overzicht krijgen van alle woningen, alleen moeten de verwijzingen uit het eerste tabblad komen.
Ik heb de verwijzingen voor de eerste woning gemaakt, alleen wijzigen deze natuurlijk als ik in de dropdown een andere woning selecteer.

Heeft iemand van jullie hier misschien een oplossing voor, of kan het niet wat ik wil.

alvast bedankt voor de reactie,

gr HenriBekijk bijlage 20180216 W18-0024 NOM berekening_test.xlsx
 
Dat wordt een macro (macro's dus inschakelen).
En omdat je daar niet onderuit komt heb ik je validatie veranderd in een combobox (wordt automatisch bijgewerkt bij aanvulling in blad 'Invoer').

Nu blijven alle gegevens staan die je eenmaal hebt ingevoerd.
Ook je formules vert.zoeken aangepast (je had het laatste argument "ONWAAR" niet ingevuld), anders loop je het risico dat de verkeerde gegevens worden opgehaald.

Maak een keuze in de combobox en zie het resultaat op blad 'Per BNR'.
 

Bijlagen

  • 20180216 W18-0024 NOM berekening_test.xlsb
    138,3 KB · Weergaven: 72
Hoi allemaal,

@HSV: bedankt voor de opzet het is het bijna wat ik moet hebben. Wat nog niet helemaal goed gaat is dat op het blad "per BNR" nu geen onderscheidt wordt gemaakt tussen bouwnummers die al doorgerekend zijn. Nu kan ik natuurlijk wel eerst had blad leegmaken en vervolgens bij keuze naar de eerste invoer gaan en dan mijn de pijltjes toets naar beneden alle bouwnummers selecteren.
Maar wellicht dat je hier nog een oplossing voor hebt.

@VenA: Mijn andere excel heb ik helemaal hoe ik hem wilde hebben. Ik zie nergens een mogelijkheid om de vraag als "solved" aan te vinken. Bedankt nog voor je input!
 
Met andere woorden, de bouwnummers die al doorberekend zijn moeten uit de combobox verdwijnen?
 
Nee, het tabblad per BNR, is bedoeld als een totaal overzicht. Dus een presentatie blad met alle BNR's.
 
Dat begrijp ik, maar wat moet er precies veranderd worden.

Trouwens: je vragen kan je als opgelost markeren in de openingsvraag daarvan.
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu in de combobox bijvoorbeeld type 1 kies, daarna type 6 en dan weer type 1. Komt in het overzicht type 1, 6 en weer 1 te staan (en zo door).
Dus het overzichtsblad blijft zich vullen met de bouwnummers die gekozen worden, ook als ze al in het overzicht staan.

En bedankt voor de tip mbt het kiezen voor vraag opgelost.
 
In principe kan die combobox eruit, als jij al die berekeningen maar in tabblad 'Per BNR' verkrijgt?

Met andere woorden; je vult blad invoer aan, en de gegevens moeten worden bijgewerkt op blad "BNR".
 
Idd, als ik het in het blad invoer toevoeg, moet dit in het tabblad BNR toegevoegd worden. De combobox kan er niet uit, want ik wil wel per BNR het overzicht kunnen maken.
Dus ik heb een overzicht per bouwnummer (is bedoeld voor de klanten) en een totaal overzicht per bnr voor intern gebruik.

hopelijk is het zo duidelijk
 
Test het maar eens Henri.

Als je naar blad 'Per BNR' gaat worden alle gegevens eerst gewist en direct weer aangevuld.


Het tweede bestand zal waarschijnlijk sneller zijn bij meer data.
 

Bijlagen

  • 20180216 W18-0024 NOM berekening_test (1).xlsb
    140,9 KB · Weergaven: 50
  • 20180216 W18-0024 NOM berekening_test (2).xlsb
    140 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
Hoi Harry,

we zijn er bijna (volgens mij).
Kan zijn dat ik iets niet goed doe, maar als ik nu bouwnummers toevoeg bij invoer, worden deze niet bijgewerkt in de ComboBox.
Als ik bouwnummers invoeg "voor" de laatste invoer, dan komen deze wel op het blad "Per BNR".
Als ik bouwnummers invoeg "na" de laatste invoer, dan komen deze niet op het blad "Per BNR".

Als ik bij de tweede versie een bouwnummer toevoeg krijg ik een foutmelding: Fout 13 tijdens uitvoering: Typen komen niet met elkaar overeen.
Ook in die versie wordt de combobox niet goed gevuld.
 
Hallo Henri,

De combobox werd inderdaad niet aangevuld (nu wel).
De fout komt waarschijnlijk doordat er wel een nieuwe BNR werd aangemaakt maar geen gegevens om mee te rekenen (rekenen met #N/B! gaat dus niet).

Test het zo maar eens weer.
 

Bijlagen

  • 20180216 W18-0024 NOM berekening_test.xlsb
    141,8 KB · Weergaven: 54
Hoi Harry,

het spijt me, maar het gaat toch niet helemaal goed.
- als ik nu regels toevoeg, komt de naam wel in de combobox te staan, alleen komt overal #N/B te staan (zie dat dit komt omdat het bij het verticaal zoeken, de tabelmatrix maar tot regel 13 gaat)
- per BNR wordt nu niet meer aangevuld (ook niet als ik wel gegevens invoer)

Het goede nieuws: Als ik de zoekregels uitbreidt: dus bijvoorbeeld 50 regels: :am13 vervangen door :am50 dan gaat alles goed!

Ik kan wel in het VB-script niet helemaal volgen wat je doet. Zou je hier in korte toelichting op kunnen geven?

super bedankt alvast!

gr Henri
 
De formules vert.zoeken moet je inderdaad aanpassen met een ruim bereik.
Geen idee hoeveel bouwnummers je denkt te krijgen.
Als je maar 100 denkt te krijgen, zet je het bereik op 200 anders op 1000 (ruim voldoende dus).

Een ander methode is een listobject (tabel) maken van de gegevens op blad BNR, de formules wijzigen automatisch naar het juiste bereik.
De code moet dan uiteraard aangepast worden.

Voor nu heb ik een toelichting gegeven in de code (groene tekst); zie bijlage.
 

Bijlagen

  • 20180216 W18-0024 NOM berekening_test.xlsb
    143,4 KB · Weergaven: 46
Hoi Harry,

super bedankt!
Ben zelf ook nog gaan stoeien en heb het een klein beetje aangepast.
Zie de bijlage voor het resultaat (misschien programmeertechnisch niet helemaal netjes, maar ja ben maar amateur).

Ik heb voor warmtapwater en ventilatie meerdere invoer-mogelijkheden. Bedoeling is dat er hier 1 gekozen wordt.
Heb het nu zo gedaan dat als er geen keuze gemaakt is, het veld ervoor oranje wordt.
als er een "x" voor de keuze die gewenst is wordt gezet, worden de andere rijen verborgen.
Zou anders niet weten hoe ik dit netjes zou kunnen oplossen.

Verder wel nog een andere vraag.
Is het mogelijk om voor alle types het blad "keuze"te printen (als pdf)?
Dus dat ik dan 1 excel krijg met (bijvoorbeeld) 10 pagina's met op elke pagina een ander type.

Nogmaals, bedankt. Dit was mij zo nooit gelukt.

gr Henri
 

Bijlagen

  • 20180220 W18-0024 NOM berekening.xlsb
    146 KB · Weergaven: 150
Doe het in de worksheet_change event i.p.v. de selection_change Henri, de code gaat anders steeds in werking bij iedere cel die je selecteert.

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Onderstaande kan ook anders:
Code:
If [A22].Value = "x" Then
 Range("A19:A20, A26:A27").EntireRow.Hidden = True
Else
Of:
Code:
If [A22].Value = "x" Then
Rows("19:20").Hidden = True
Rows("26:27").Hidden = True
Else

i.p.v.

Code:
If [A22].Value = "x" Then
Rows("19:20").EntireRow.Hidden = True
Rows("26:27").EntireRow.Hidden = True
Else
En zo zijn er nog wel wat andere mogelijkheden om het korter te doen, maar dan moet ik me in elke voorwaarde verdiepen.

Ik heb een knop op blad keuze gezet die een pdf genereert naar je desktop.
 

Bijlagen

  • 20180220 W18-0024 NOM berekening.xlsb
    150,7 KB · Weergaven: 52
Hoi Hans,

ik snap wat je bedoelt, maar je hoeft echt niet overal in te duiken. Sheet zal toch niet uit duizenden gegevens bestaan, dus qua snelheid zal het wel goedkomen.

Wat wel jammer is, i dat het generen van de pdf lukt me niet lukt.
Heb het pad al veranderd, maar ik zie niet verschijnen.
Stel dat ik een usb-stick hen (station E:/).

Wat ik dan probeer is ipv van:

ThisWorkbook.ExportAsFixedFormat 0, Environ("USERPROFILE") & "\desktop\Henri"

ThisWorkbook.ExportAsFixedFormat 0, Environ("E:/")

Hij begint dan te publiceren in de map waar de excel in is opgeslagen (op zich prima)
Ik denk dat het te maken heeft met de wijze waarop het systeem is ingericht (werken met extern bureaublad, via externe server enz).

Is het mogelijk om het zo in te stellen dat hij altijd gewoon opslaat in de map waar de excel is opgeslagen?

gr Henri
 
Laatst bewerkt:
Achter onderstaande regel staat een groene regel zoals je het moet aanpassen naar C of E.
Code:
[COLOR=#333333]ThisWorkbook.ExportAsFixedFormat 0, Environ("USERPROFILE") & "\desktop\Henri"[/COLOR]

Bv.
Code:
[COLOR=#333333]ThisWorkbook.ExportAsFixedFormat 0, "E:\users\henri\documents\map1\tests"[/COLOR]

Opslaan in dezelfde map als Excel wordt:
Code:
[COLOR=#333333]ThisWorkbook.ExportAsFixedFormat 0, thisworkbook.path[/COLOR]
 
Hoi Harry,

ik ben nog vrolijk verder gegaan met de excel.
Zo heb ik nu het blad beveiligd, zodat het bestand niet zo snel corrupt wordt.

Daarnaast de verwijzing voor het opslaan van de pdf iets aangepast

Nu heb ik ook 2 bladen toegevoegd en nu gaat het mis bij het genereren van de pdf.
Dit komt volgens mij omdat je "keuze" "per BNR" en "Invoer" als als niet zichtbaar aanmerkt:
Sheets(Array("Keuze", "Per BNR", "Invoer")).Visible = False

Nu heb ik geprobeerd om dit te veranderen in:
Sheets(Array("Keuze", "Per BNR", "Invoer", "Hulpblad", "Opbrengst")).Visible = False

alleen krijg ik dan een foutmelding dat de array niet goed is. Ik kan alleen niet achterhalen waar je die geformuleerd hebt.

Bij het verwijderen moet dan volgens mij
For Each sh In Sheets
sh.Visible = True
If sh.Index > 3 Then sh.Delete

gewijzigd worden in:
For Each sh In Sheets
sh.Visible = True
If sh.Index > 5 Then sh.Delete

maar dat weet ik niet zeker.
 

Bijlagen

  • NOM berekening V5.xlsb
    64,1 KB · Weergaven: 49
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan