• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

reeks opeenvolgende getallen in een rij omkeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanBros

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2018
Berichten
12
Hallo allemaal,

ik ben bezig met het maken van een excel en daarin moet ik ontbrekende getallen opvullen met gemiddelden van het vorige en het eerstvolgende getal, omdat ik moet eindigen met een reeks waarin overal een getal staat dat "behoort" tot het getal erboven, zodat ik voor iedere kolom het product van beide getallen (rij 2 en rij 3) kan berekenen.

nu ben ik al zo ver dat ik kon bepalen waar er ontbrekende getallen zijn, en hoe ver het volgende niet-nul getal zich bevindt (zie rij 5) en dan de kolommen waarvoor ik geen gemiddelde nodig heb, er uit gefilterd (rij 6).

als er maar 1 getal ontbreekt, is het niet moeilijk om het gemiddelde te berekenen (rij 8).
mijn grote probleem waar ik maar geen oplossing voor vind, is als er meerdere opeenvolgende getallen ontbreken (kolom E tot J). wat ik zou willen is dat ik een opeenvolgende reeks getallen in rij 6 kan definieren en dan deze opeenvolgende reeks getallen kan omkeren. ik zoek dus een formule om rij 6 om te zetten in rij 7.

daarna zou ik de gemiddelden kunnen opvullen, zoals in rij 9. daarvoor heb ik ook celbepaling nodig adhv rij 5 , maar dat heb ik reeds (mbv ADRES), maar heb ik even achterwege gelaten voor de eenvoudigheid.

dus mijn grote vraag : hoe bepaal ik rij 7, wetende dat als er andere inputs gedaan worden, de opeenvolgende getallen in rij 6 eendert waar kunnen ontstaan en alles automatisch berekend moet worden (dus liever geen macro-knop).

link naar bestand : http://users.telenet.be/jannemie/opeenvolgende getallen.xlsx
excel 2010
 
Laatst bewerkt:
Het beste is je bestand als bijlage in dit forum zelf te plaatsen.
 
met een vba function: zonder knop
(de functie is net als elke excel functie te gebruiken)
zie voorbeeld (grijze cellen)
 

Bijlagen

  • opeenvolgende getallen met vba zonder knop.xlsm
    17 KB · Weergaven: 60
hartelijk dank.
bespaart me eveneens een hoop rijen :thumb:.

nu ben ik helaas maar een zelf-lerend excel-hobby-ist, ik gebruik het alleen om formulieren te maken waarmee ik zaken aangaande 2-takt motoren bereken. En is mijn kennis van vba ongeveer nul. heb er wel al gebruik van gemaakt van zaken die ik op het net vond, omdat het daarin overduidelijk was wat het doet, en waarop het wordt toegepast.

maar in de code zie ik niets dat verwijst naar rij 10. ik heb wat kolommen bijgevoegd en dan de cel van N10 uitgebreid naar Q10, maar dan geeft ie alleen ######. zie bijlage

ik zou hetzelfde ook nog op een 2de reeks getallen op hetzelfde blad moeten uitvoeren. Ik veronderstel dat ik dan gewoon een 2de vba maak, waarin ik iedere keer "MijntussenGetal"
vervang door "MijntussenGetal2" ?

Maar hoe bepaal je nu de rij en het bereik ervan waar het resultaat moet komen ? en hoe wordt de Getallen.colom bepaald ?
 

Bijlagen

  • extra opeenvolgende getallen met vba zonder knop.xlsm
    16,4 KB · Weergaven: 37
in post 3 regel 2 staat : dat de functie te gebruiken is als een gewone excel functie.



maar in de code zie ik niets dat verwijst naar rij 10.
de functie weet waar hij staat,
en gebruikt de doorsnede van zijn kolom met de rij "Getallen" .



ik heb wat kolommen bijgevoegd en dan de cel van N10 uitgebreid naar Q10, maar dan geeft ie alleen ######
je moet dan de invoer van de function aanpassen. (je kan ook de hele rij waar de getallen staan selecteren) dan hoef je de invoer breedte niet steeds aan te passen.

hier een nieuw voorbeeldje met verbetering en iets meer uitleg in de code.(in de vorige versie zit een fout) (alcohol :confused:)
 

Bijlagen

  • extra opeenvolgende getallen met vba zonder knop 2.xlsm
    16,4 KB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
ok , begrepen. en het werkt perfect ! "nen dikke mercie" zeggen wij dan in Vlaanderen :thumb:
 
Ja, je ziet hoe angstvallig ze daar iedere Waalse invloed trachten te vermijden ;)
 
@ Sylvester : hoewel je VBA perfect werkt, blijkt ze heel wat rekenkracht te vergen als je ze los laat op 200+ getallen. soms duurt het tot een seconde of 2 voor alles berekend is. Vermits we dat niet meer gewoon zijn, doorgezocht naar een andere oplossing, en heb ze gevonden, met enkel standaard funkties. en de snelheid is ook "standaaard".

ook een formule gevonden waarmee je een hele reeks kan omkeren, niet wat ik nodig had maar lijkt me toch handig.

Bekijk bijlage oplossing opeenvolgende getallen.xlsx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan