• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

COUNTIFS : > 7 Days ; 7-14 Days;... vanaf vandaag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blixem

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2009
Berichten
15
Hallo,

Ik zit hier al enkele uren op te sudderen en begin scheel te kijken naar de datums.

Bestand in bijlage, hopelijk gevoelige info allemaal weten te filteren.

De opzet hiervan is best simpel, maar ik ben momenteel niet zeker welke manier van aanpak ik ga nodig hebben (met of zonder rekening te houden met FinalStatus (C kolom in Data)

Bekijk bijlage HelpmijTestfile.xlsb

Het grootste issue zit mij in de formules van rij 15 tot en met 21, vanaf Kolom C (waar status "Not yet on terminal" of "A" mag zijn)

Ik denk dat Kolom B wel voor zich spreekt,

In de Data Sheet kijken we vooral naar Kolom D de FinalETA, en dan telkens ook dat de datum in het overview sheet (rij 5) gelijk is aan de CalculationDay in data sheet (kolom E)

-
Ik ben niet de beste persoon in iets vanaf de 1ste zet duidelijk uit te leggen, waarvoor mijn excuses, dus als het niet duidelijk is, hoor ik het wel.

Bij voorbaat dank!
 
Laatst bewerkt:
Ik kom in je hele verhaal geen vraagteken tegen.

... correct.

Ik ben niet 100% zeker van mijn huidige formules. Ik weet dat ik niet overal de <= en >= in 1 formule kan gebruiken omdat het anders bepaalde dingen dubbel zal tellen. Maar hoe ik het of draai of keer. Ik kom niet aan mijn correct totaal wat 790 zou moeten zijn als ik me niet vegis voor de data op 16-Feb-18 .

Ergens tel ik dus dubbele waardes, of zelfs verkeerde waardes. Maar ik vind het niet.
 
Als je de berekening van het aantl dagen toevoegt als een extra kolom aan de tabel, dan kan je dit volgens mij eenvoudig doen middels een draaitabel.
 
Als je de berekening van het aantl dagen toevoegt als een extra kolom aan de tabel, dan kan je dit volgens mij eenvoudig doen middels een draaitabel.

Klopt,
Maar indien mogelijk zou ik het liever zonder draaitabel doen.
Indien deze file kan werken, is het nuttig voor verdere uitwerking van andere files als ik niet via een draaitabel moet werken
 
De formules in C20 en C21 wijzigen in resp.
Code:
=AANTALLEN.ALS(Data!$D:$D;"<"&(C$5+42);Data!$D:$D;">="&(C$5+35);Data!$E:$E;CntrOverview!C$5;Data!$C:$C;"<>On terminal")
Code:
=AANTALLEN.ALS(Data!$D:$D;">"&(C$5+42);Data!$E:$E;CntrOverview!C$5;Data!$C:$C;"<>On terminal")

Aantal: 790.
 
De formules in C20 en C21 wijzigen in resp.
Code:
=AANTALLEN.ALS(Data!$D:$D;"<"&(C$5+42);Data!$D:$D;">="&(C$5+35);Data!$E:$E;CntrOverview!C$5;Data!$C:$C;"<>On terminal")
Code:
=AANTALLEN.ALS(Data!$D:$D;">"&(C$5+42);Data!$E:$E;CntrOverview!C$5;Data!$C:$C;"<>On terminal")

Aantal: 790.

Net de laptop toegeklapt maar ik ga het morgenochtend direct checken.
Alvast mijn dank!
 
Ik zou de formules ook niet over gehele kolommen laten rekenen, daar wordt je bestand erg traag van.

Gewoon iets van C2:C10000 is ruim voldoende.
 
Ik ga maar tot C26 normaal, en qua aantal kolommen, gaat het maximum per jaar zijn. Dus dat gaat ook nog wel meevallen.
 
Maar al je formules rekenen wel over de gehele kolommen Met C:C en E:E.
Maak daar C2:C26 of C2:C366 van ivm schrikkeljaar.
Dat bevorderd het gedrag van je bestand.
 
Oh je bedoelt de criteria range. Ja dat is afhankelijk. Kunnen denk ik tot 1000 unieke records per dag bijkomen, omdat ik dagelijks containers opvolg, en dagelijks nieuwe berekeningen dien te doen, dus werk ik met een zelfgemaakte primaire key , today(=calculationday)+container nummer (zeecontainers).
Om de gangbaarheid van het bestand te bevorderen, kan ik verder nog wel nadenken om bepaalde data eventueel weg te schrijven, of om te werken met een link vanuit access.

Ik check morgenvroeg nog voor alle zekerheid, en dan markeer ik dit topic als opgelost.

Nogmaals alle dank voor de oplossing en tips!
 
De formules in C20 en C21 wijzigen in resp.
Code:
=AANTALLEN.ALS(Data!$D:$D;"<"&(C$5+42);Data!$D:$D;">="&(C$5+35);Data!$E:$E;CntrOverview!C$5;Data!$C:$C;"<>On terminal")
Code:
=AANTALLEN.ALS(Data!$D:$D;">"&(C$5+42);Data!$E:$E;CntrOverview!C$5;Data!$C:$C;"<>On terminal")

Aantal: 790.

HSV,

Zeker dat dit de enige formules zijn die je hebt aangepast?

In bijlage mijn file opnieuw (met jouw aanpassingen)
Bekijk bijlage HelpmijTestfile2.xlsb

Ik kom dus nog uit op 760?

HelpMijTestFileSnip.png
 
De formule an sich werkt, ik denk dat de fout zich tussen bureaustoel en toetsenbord bevond. :)

Code:
=AANTALLEN.ALS(Data!$D:$D,"<"&C$5,Data!$E:$E,CntrOverview!C$5,Data!$C:$C,"<>"&"On terminal")

Dit levert me nog 47 hits op.

Diverse formules waren ook gewoon fout - dat was even uitzoeken. Ik heb nu de eerste twee kolommen kloppend gemaakt voor je.

Bekijk bijlage HelpmijTestfile2 ZZ.xlsb
 
De formule an sich werkt, ik denk dat de fout zich tussen bureaustoel en toetsenbord bevond. :)

Code:
=AANTALLEN.ALS(Data!$D:$D,"<"&C$5,Data!$E:$E,CntrOverview!C$5,Data!$C:$C,"<>"&"On terminal")

Dit levert me nog 47 hits op.

Diverse formules waren ook gewoon fout - dat was even uitzoeken. Ik heb nu de eerste twee kolommen kloppend gemaakt voor je.

Bekijk bijlage 318865


Dat er sprake was van een PEBCAC oorzaak was ik me al bewust van.
Ik zag door het bos de bomen niet meer en keek me scheel op de formules.
Ben er snel doorgegaan en blijkt dat het wel een correcte oplossing en verduidelijking is nu.

ZiGZaG37 & HSV,

Hartelijk dank!
Ik ga deze als opgelost markeren!
 
<mopper>Wat heeft iedereen toch dat men geen draaitabellen wil. Ik ben nu een half jaar expert reviews aan het doen van complexe Excel modellen en ik ben er nog maar heel weinig tegen gekomen die niet enorm zouden opknappen als er meer draaitabellen zouden zijn gebruikt in plaats van trage (!) SOMMEN.ALS formules. ONderhoudbaarheid is waardeloos en in de helft van de gevallen staat herberekenen op handmatig omdat de performance slecht is. Hoe zou dat nou komen?
</mopper>
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan