• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gecombineerde voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

JVLDR

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2017
Berichten
25
Hallo allen,

Zie voorbeeldbestand. In het bestand staan 3 kolommen: Een gestelde norm + 2 waarnemingen. Voor elke waarneming geldt dat als deze boven de norm is de cel middels een voorwaardelijke opmaakregel groen gevuld wordt. Is de waarneming onder de norm, dan wordt de cel rood gevuld.

Wat ik eigenlijk wil, is hier nog een kleine nuance in brengen. Naarmate het verschil tussen de waarneming toeneemt, moet de kleur donkerder worden.

In dit voorbeeld bestand zou ik simpelweg nog 2 extra kolommen toe kunnen voegen met het verschil en daar een kleurenschaal op los laten, maar dat is in het daadwerkelijke bestand geen optie. Ik heb ontdekt dat je binnen de 'kleurenschaal'-optie van voorwaardelijke opmaak met formules kan werken. Misschien zou daar iets mee mogelijk zijn, maar zelf kom ik er helaas niet uit.

Hopelijk kan iemand mij helpen :)

Hartelijk dank alvast!

Bekijk bijlage voorwaardelijke opmaak.xlsx
 
en bij welke mate van "verschil" moet er wat gebeuren?
 
SjonR

De grootste mate van 'positief' verschil (boven de norm) moet het donkerste groen hebben, de grootste mate van 'negatief' verschil (onder de norm) het donkerste rood. Een verschil van precies 0 (dus exact op de norm) wit. Eventuele verdere 'tweaks' zijn mij om het even. Hier ben ik ook onvoldoende bekend mee.

Eigenlijk precies zo als wanneer je een 3-kleuren schaal op een reeks cellen met getallen zou loslaten, maar nu dus op basis van een verschil met een andere celwaarde ipv de celwaarde zelf.
 
Laatst bewerkt:
dus het grootste verschil van de twee waarnemingen moet het donkerste worden?
 
Exact, lopend van donkerrood (onder de norm), via wit (op de norm), naar donkergroen (boven de norm)

edit: En het gaat dus per waarneming om het verschil tussen de waarneming en de norm. Niet het verschil tussen beide waarnemingen.
 
Op deze manier met een driepuntsschaal? Knipsel.JPG
 

Bijlagen

  • voorwaardelijke opmaak.xlsx
    14 KB · Weergaven: 21
Robdgr,

bedankt voor je antwoord, maar dit is niet wat ik bedoel. Kijk bijvoorbeeld naar regel 3, waarneming 1. De norm is -34,96% en de waarneming is -20%. De waarneming is in dit geval 'boven' de norm en zou derhalve groen gekleurd moeten zijn. In het geval van regel 31 is de norm 19,99% en waarneming 1 is 15,74 procent. In dit geval is de waarneming onder de norm en zou rood gekleurd moeten zijn.

Er zijn dus eigenlijk twee opvolgende voorwaarden:

1) Onder de norm krijgt rood als kleur. Boven de norm groen.
2) Binnen de twee kleuren verschillen de tinten van licht naar donker. Het kleinste verschil krijgt de lichtste tint (wit in geval van 0) en het grootste verschil de donkerste.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan