• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule voor zoeken in een matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michiel82

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
21
Ik ben op zoek naar formule zodat ik kan zoeken in een matrix:

Tabblad 1:
Ik heb horinzontaal 12 cellen vanaf kolom C (P1 t/m P12)
Verticaal Kolom "A": klant met waarden en Kolom "B": kostenplaats met waarden

Tabblad 2:
Ik heb horinzontaal 12 cellen (P1 t/m P12)
Verticaal Kolom "A": Klant met waarden en Kolom "B": kostenplaats met waarden

Graag zoek ik een functie, zodat ik tabblad 2 het volgende kan zoeken:
In cell A1 vul ik de periode in, bijv: P4
In Kolom C wil ik dan een formule dat ik op basis van de combinatie Kolom A en B de waarde van P4 in Tabblad 1 vindt en neerzet.

Mochten jullie meer info nodig hebben, hoor ik het graag!
 
Voorbeeld bestand

Zie bijlage
 

Bijlagen

  • Voorbeeld bestand.xlsx
    14,2 KB · Weergaven: 47
Deze formule:
Code:
 =INDEX(Blad1!$A$2:$N$10;MATCH(B4;Blad1!$B$2:$B$10;0);MATCH($B$1;Blad1!$A$1:$N$1;0))
of in Nederlandse Excel:
Code:
 =INDEX(Blad1!$A$2:$N$10;VERGELIJKEN(B4;Blad1!$B$2:$B$10;0);VERGELIJKEN($B$1;Blad1!$A$1:$N$1;0))
 
Dank voor de terugkoppeling, echter werkt de formule nog niet helemaal.

De formule houdt geen rekening met een dubbele variabele (Kolom A en Kolom B). In de uitkomst van de formule wordt bijvoorbeeld in Cell C7 en C8 dezelfde waarde weergegeven, terwijl deze niet moeten overeenkomen. Namelijk C7 = 1587 en C8 = 723.
 
Dat stond ook niet aangegeven in je opmerking, daar heb je het over de waarde in B1. In dat geval wordt het deze matrix formule (bevestigen met control+shift+enter:
Code:
=INDEX(Blad1!$A$2:$N$10;MATCH(A4&"|"&B4;Blad1!$A$2:$A$10&"|"&Blad1!$B$2:$B$10;0);MATCH($B$1;Blad1!$A$1:$N$1;0))
of
Code:
=INDEX(Blad1!$A$2:$N$10;VERGELIJKEN(A4&"|"&B4;Blad1!$A$2:$A$10&"|"&Blad1!$B$2:$B$10;0);VERGELIJKEN($B$1;Blad1!$A$1:$N$1;0))
Overigens zou ik de tweede VERGELIJKEN uit de formule plaatsen in een enkele aparte cel (bijv C1) en die in de formule vervangen door die celverwijzing:
Code:
=INDEX(Blad1!$A$2:$N$10;VERGELIJKEN(A4&"|"&B4;Blad1!$A$2:$A$10&"|"&Blad1!$B$2:$B$10;0);$C$1)
 
Laatst bewerkt:
Dit werkt ook: =HORIZ.ZOEKEN($B$1;Blad1!$A$1:$N$10;RIJ(B2);ONWAAR)

(getest in voorbeelbestand)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan