• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als de datum van vandaag jonger is dan zes maanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

MavBa

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2017
Berichten
6
Beste mensen,


Er zijn vast mensen voor wie dit gemakkelijk is. Ik ben vergeten hoe het moet...

Als de datum jonger is dan een half jaar, moet het getal 96 zijn en als de datum ouder is dan een half jaar, moet het 192 zijn.

Hoe zet ik dat om in een formule zodat we geen berekeningen meer hoeven te maken.

VOORBEELD

2-10-2017 in de ene cel/kolom, dan staat er in de andere kolom 96 omdat het nu korter dan zes maanden geleden is dat er werd gestart. Op de dag dat het 3 april is (in dit voorbeeld), moet het overspringen naar 192.
 
dat kan zo:

PHP:
=IF(TODAY()<EDATE(A1;6);96;192)

NL:
=ALS(VANDAAG()<ZELFDE.DAG(A1;6);96;192)

met in cel A1 de datum

Lambert
 
Laatst bewerkt:
Prachtig, dit is het.
Kun je me ook nog vertellen hoe ik naar de juiste cel verwijs waarin de startdatum van de persoon staat?
In mijn geval is dat vanaf E4 ;) Er zit een kolom tussen met een einddatum omdat mensen voor een einddatum klaar moeten zijn.

Op dit moment is de uitkomst overal 96...
 
Laatst bewerkt:
Kun je dat niet zelf? Je kunt de cel zelfs naar de juiste plek verslepen :)
PHP:
=ALS(VANDAAG()<ZELFDE.DAG(E4;6);96;192)
 
Opgelost met hartelijke dank aan lam201 en Octafish. De formule van Octafish was direct bruikbaar. Echt enorm fijn.
Ik ben er te lang uit geweest en wist het echt niet meer.

DANK!
 
PHP:
=96*(1+n(today()<edate(a1;6)))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan