Handmatig opzoeken van de primary key?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Angelique28

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 feb 2018
Berichten
2
Ik ben onlangs begonnen met mij te verdiepen in Access en nu loop ik tegen het volgende aan.
Ik heb een tabel met adresgegevens van leden en een andere tabel met de woonplaats van die leden. In de tabel met adresgegevens staat de woonplaats als foreign key (numeriek veld).
Als ik nu zonder een formulier te moeten gebruiken rechtstreeks in de ledentabel een adres wil toevoegen, moet ik dan in de woonplaatstabel de primary key van die woonplaats gaan opzoeken en handmatig
gaan invoeren in de tabel met adresgegevens?
Ik kan mij dit niet voorstellen. Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden. Alvast bedankt!
 
Welkom bij HelpMij!
Als ik nu zonder een formulier te moeten gebruiken rechtstreeks in de ledentabel een adres wil toevoegen, moet ik dan in de woonplaatstabel de primary key van die woonplaats gaan opzoeken en handmatig gaan invoeren in de tabel met adresgegevens? Ik kan mij dit niet voorstellen.

Ja, dat moet. Maar dat geeft toch niet? Kijk, databases moet je niet vergelijken met Excel waarin je altijd in de cel werkt. Een database (voor het gemak noem ik Access maar even een database, maar strict genomen is het dat niet) is een complex bouwwerk, waarin de tabellen, waarin de gegevens staan, het fundament zijn. En net als in je eigen woonhuis, zul je zelden een avondje in de fundering doorbrengen. Ik vermoed althans dat je vaker in de kamers bovenop de fundering bent te vinden. Die kamers zijn netjes opgemaakt, geverfd en behangen (lees: formulieren, rapporten) maar dat zul je met de fundering niet gedaan hebben. Ik ken althans niemand die zijn fundering netjes heeft geverfd of er vloerbedekking heeft liggen.

Dus: je tabellen bevatten de gegevens, de formulieren zijn je werkgebied. En díe maak je dus wel op, met keuzelijsten en selectieveldjes etc. En je werkt in principe dus nooit in de tabel zelf, alle invoer en mutaties gaan via formulieren. Kom je dan nooit in een tabel? Heus wel, maar dan om af en toe gegevens te controleren, of op te zoeken. Maar echt werken in een tabel? Je zult het mij nooit zien doen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan