• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel experts gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

diamondbrother

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2007
Berichten
36
Hallo Excel Experts,

Ik heb een bestand dat ik zou willen aanpassen.
de aanpassingen zijn als volgt.
het betreft een bestand met ritten registratie van verschillende chauffeurs. die worden ingevoerd in een bron bestand (hier Bron ontwerp1.xlsx) en worden via een koppeling automatisch gekopieerd naar een doel bestand (hier Doel Ontwerp1.xlsx)
in dit laatste staat aangegeven in geel wat moet gebeuren.
dit bestand moet worden gesorteerd in per apparte tabbladen en per busje.
per busje moet dan automatisch de km's worden uitgerkend. (=aantal gereden kms)
Hoe moet dit gebeuren? via macro's? ik ken daar niets van, kan iemand mij helpen aub?
van deze twee bestanden zullen dan copie's gemaakt worden om zo per twee chauffeurs te kunnen werken. (deze staan in tab blad chauffeurs in bronbestand)

Bekijk bijlage Bron Ontwerp1.xlsx
Bekijk bijlage Doel Ontwerp1.xlsx
 
Ik snap niet precies waarom je een apart 'doelbestand' zou willen genereren, maar het lijkt me goed om alle berekeningen in één bestand te stoppen. Als je al een doelbestand wil gebruiken - ik zou het niet aanbevelen - zou ik die gewoon zo simpel mogelijk houden (als 'doorgeefluik', een beetje zoals je nu hebt gedaan).

Ik heb geprobeerd in je bron een extra kolom met gereden kilometers te genereren, die ik bereken vanuit de eindstanden. Hiervoor moest ik je data hersorteren op vervoersmiddel, en het gaat natuurlijk mis op de eerste rit want ik weet geen beginstanden. Ik weet niet hoe je dit zelf van plan was te berekenen... :)

Ik denk dat wat je zocht met 'macros' beter met draaitabellen kan worden opgelost. Zie tabblad 'draaitabellen' voor wat eenvoudige suggesties.

Bekijk bijlage Bron Ontwerp1 ZZ.xlsx
 
Wat je wilt berekenen kan simpel middels een draaitabel met als bron de gegevens in je tabblad "Bron". Maar ik ben het eens met Zigzag37 dat je dat net zo goed in het bron bestand zelf kunt doen.
 
Ik zal jullie alledrie beantwoorden in 1 bericht.
Het apparte bron en doel bestand zijn bedoelt als volgt. Bron bestand wordt door de chauffeurs (meer dan deze twee hier) ingevuld via dropbox, en met die automatische link worden deze naar doelbestand gekopieerd. Dit doelbestand kunnen de chauffeurs niet zien noch bewerken via dropbox. Het doelbestand is bedoelt voor de verantwoordelijke, die daaruit dan de ritten per chauffeur en een overzicht van de ritten van de busjes moet kunnen zien. Dus er zullen meerdere bron- en doelbestand zijn. Het budget hiervoor is 0,0 euro omdat we met vrijwilligers werken. De draaitabellen die ken ik redelijk goed dus dat zou ik zelf kunnen samenstellen, maar eerst moeten die ritten per busje gesorteerd worden in een apart weekblad.
Dit is allemaal de vraag van onze verantwoordelijke die het zo zou willen.
 
Laatst bewerkt:
Dan zou ik powerQuery (ophalen en transformeren) gebruiken om de gegevens van de meerdere bronbestanden samen te voegen en op dat resultaat een draaitbael maken.
 
Ik zou zeggen ja. En als je hulp zoekt is de term PowerQuery onmisbaar in je zoekopdracht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan