• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onbekende in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

frank1985

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2009
Berichten
39
Hallo,

Als ik een tussenmaat van spijlen in een balustrade wil uitrekenen moet de tussenmaat van de spijlen minder dan 100mm zijn.
De maat tussen de balusters is bijv 800mm, 7 spijlen van 12mm dik geeft een maximale tussenmaat van 89.5mm.
(7*12=84) + (8*89.5 = 716) = 800mm

Bij 6 spijlen is de tussenmaat 104 mm maar dit is te veel.

Deze formule heb ik nu:
((tussenmaat baluster-(aantal spijlen*dikte spijlen))/(aantal spijlen+1) = tussenmaat spijlen
Alleen moet ik telkens het aantal spijlen invullen.

Kan de onbekende (aantal spijlen) ook in een formule verwerkt worden dat het automatisch de juiste aantal spijlen uitrekent?

BVD!
 
Wat is het probleem in Excel waar je tegenaan loopt?

Plaats s.v.p. een voorbeeldje van wat je hebt of wilt hebben.

Kijk alvast ook eens bij "doelzoeken".
 
Laatst bewerkt:
Het aantal spijlen kan je ook berekenen als: integer(tussenmaat baluster / max tussenmaat) -1

De berekening voor de afstand tussen de spijlen wordt dan als volgt: (tussenmaat baluster - ((integer(tussenmaat baluster / max tussenmaat) -1) * dikte spijlen) / integer(tussenmaat baluster / max tussenmaat)

Je kan het zelf misschien aanpassen om negatieve waarden te vermijden.

Zie voorbeeld bestand.

Bekijk bijlage berekening.xlsx
 
Ik vond het wel een aardige case om wat te knutselen.
PS. Als de macro's worden ingeschakeld zal de balustrade in het grafiek dynamisch mee bewegen met de gemaakte aanpassingen.
 

Bijlagen

  • Balustrade.xlsm
    42 KB · Weergaven: 136
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan