• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Somproduct in combinatie met =als

Status
Niet open voor verdere reacties.

carloschouw

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2015
Berichten
225
Goedemorgen,

Wie zou mij kunnen helpen met een formule waar ik geen raad mee weet? In de bijlage een voorbeeld:

Wanneer ik de =somproduct formule gebruik dan werkt alles prima van wat ik wil (op basis van een getal) Nu wil ik graag dat wanneer de "optel kolom" A is, dan moet er waarde 1 weergegeven worden. Is dezelfde kolom C, dan moet de waarde 3 weergegeven worden.

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Ik heb geprobeerd dit op te lossen door de formule als volgt in te richten:
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($B$3:$B$6)=1)*(JAAR($B$3:$B$6)=2018)*($C$3:$C$6="Piet")*(ALS($E$3:$E$6;"A";1*(ALS($E$3:$E$6;"C";3)))))
maar dat werkt niet.

Iemand een idee wat ik fout doe of wat ik anders zou moeten doen?
 
Even afgezien van de vraag wat je er precies mee wilt, doet deze wat je verwacht?
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($B$3:$B$6)=1)*(JAAR($B$3:$B$6)=2018)*($C$3:$C$6="Piet")*(CODE($D$3:$D$6)-64))
Alternatief (let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter)
Code:
=CODE(INDEX($D$3:$D$6;VERGELIJKEN(1&"Piet";MAAND($B$3:$B$6)&$C$3:$C$6;0)))-64
In bijlage nog een uitwerking.
 

Bijlagen

  • Map1 (AC).xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Goedenavond!

Vraagje; De formule
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($B$3:$B$6)=1)*(JAAR($B$3:$B$6)=2018)*($C$3:$C$6="Piet")*(CODE($D$3:$D$6)-64))
werkt SUPER alleen nu loop ik tegen een probleem aan waar ik de logica niet van snap.

- Wanneer ik de formule in b.v. A1 zet krijg ik netjes de waarde 1 te zien bij A.
- Zet ik de formule in b.v. Y1 ook geen probleem, ook netjes bij A het getal 1 en bij B het getal 2,..
- Zet ik de formule in b.v. AB1 krijg ik 'opeens' geen 1 te zien bij A maar 2 en 2 te zien bij B

Hoe kan dat nu???

Ik zou ook evt. geholpen zijn dat i.p.v. de aanvulling *(CODE($D$3:$D$6)-64) vervangen zou kunnen worden door A=1, B=2, C=3, D=4, NVT=5
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de formule in het voorbeeldje in post #2 geprobeerd, en daar gaat het prima... Het zou ook niet uit moeten maken waar de formule staat, er staan geen relatieve verwijzingen in.

M.b.t. het tweede deel "A=1, B=2, C=3, D=4, NVT=5", kan bijv. zo:
Code:
=VERGELIJKEN(SOMPRODUCT((MAAND($B$3:$B$6)=1)*(JAAR($B$3:$B$6)=2018)*($C$3:$C$6="Piet")*CODE($D$3:$D$6));{65;66;67;68;78};0)
 
Laatst bewerkt:
Hoi..!

Ik begrijp er ook niets van waarom de code niet werkt, het zou inderdaad niets uit moeten maken maar op een of andere manier 'verspringt' hij. Ik zal kijken of er ergens anders een bug zit die dit mogelijk veroorzaakt.

Ik heb ook de =VERGELIJKEN code geprobeerd, hier komt de "fout" niet naar voren dus het werkt perfect voor mij!

Nogmaals dank voor je snelle hulp!

Groet, Carlo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan