• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule die werkt vanaf eerste niet nul in de rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanBros

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2018
Berichten
12
ik heb een rij met een hoop getallen. soms kan het eerste getal groter zijn dan nul, soms kan de rij beginnen met een hele reeks nullen.

vb : in rij3 tel ik 2 opeenvolgende getallen van rij 2 op, maar het resultaat zou er zoals in rij 4 moeten uitzien : zolang er geen getal verschillend van nul gepasseerd is, mag de formule niet werken.

Hoe laat ik een formule die ik op die rij getallen los laat, pas beginnen vanaf het eerste niet-nul getal ? ik kan geen ALS bedenken die dit voor een variabel aantal nullen voor mekaar krijgt :confused:



EDIT : sorry voor het vergeten van een bijlage.Bekijk bijlage eerste niet-nul.xlsx
 
Laatst bewerkt:
In C4 en dan doortrekken naar rechts:
Code:
=ALS(B2+C2<>0;B2+C2;"")
 
sorry, realiseer me nu dat mijn voorbeeld te simpel was. heb de bijlage in de eerste post aangepast.
na de eerste reeks nullen kunnen er nog reeksen van nullen volgen, en dan zou jou formule ook stoppen met werken.

en realiseer me nu dat de formule ook moet stoppen met werken bij het laatste niet-nul getal.
 
Laatst bewerkt:
Zet de getallen er eens handmatig in.
Je schrijft dat het moet worden als rij 4; daar staat een formule in die me dan juist lijkt.
Of mis ik iets?
 
Bekijk bijlage eerste niet-nul 2de versie.xlsx

in deze heb ik de 4 mogelijkheden geplaatst :
rij2 begint en eindigt met een (reeks van) nul, de formule mag enkel werken tussen F2:Q2
rij7 begint met een geheel getal en eindigt op een (reeks van) nul : de formule moet werken van C7:Q7
rij12 begint met een (reeks van) nul en eindigt op een geheel getal, de formule moet werken van F12:T12
rij17 begint en eindigt op een geheel getal, dan mag de formule werken op allemaal, van C12:T12.

in alle 4 zie je dat er in M:O ook een reeks nullen is. simpel gezegd : de formule moet werken vanaf het eerste geheel getal tot en met het laatste, ook op nullen daartussenin.

rij 3/8/13/18 bevat de formule, rij4/9/14/19 is hoe het resultaat er uit zou moeten zien.
 
Laatst bewerkt:
oplossing gevonden (op het net), zie bijlage. een veld om het eerste niet-nul getal te vinden en 1 voor het laatste. beide geven het kolom-nummer van dat getal, en dan gewoon een ALS.OF formule die verwijst naar beide kolommen.

Bekijk bijlage oplossing.xlsx

hoe zet ik dit als opgelost ?
 
Laatst bewerkt:
Dat kan makkelijker. Zie bijlage.
Je kunt het draadje in de openingpost als opgelost markeren.
 

Bijlagen

  • oplossing.xlsx
    10 KB · Weergaven: 34
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan