Partities.

Status
Niet open voor verdere reacties.

tuurke

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2002
Berichten
992
Windows 10.

Ik heb met Easeus part mgr dit in “afwachting” gezet.

Disk 1 (GPT) 465 GB Data partition D:Data
Disk 2 (GPT) 118 GB Data partition C:OS

Disk 1: 3 partities maken.

1. resize unallocated space before bvb 100000
2.het unallocated deel: partitie maken (naam, letter en grootte partitie eventueel aanpassen)
3. Ik zie nu: E:((NFTS) 100GB Data partition en deel unallocated 306 GB

4.unallocated 306 GB create partition (naam, letter partitie grootte aanduiden 157 GB)
5.Ik zie nu: F:200 GB Data partition en deel unallocated 153 GB

6.unallocated 153 GB create partition (naam, letter, grootte 156 GB
7.Ik zie nu: G 153 GB Data partition en deel unallocated 6.8

Als ik dat zo uitvoer is dat correct ?

Vraag if vind de letter D niet terug ?
 
Je ziet in de voorbeeld afbeelding altijd de bestaande situatie en de gewijzigde.

Schijfletters kunnen na afloop in Systeembeheer > Schijfbeheer bij Eigenschappen worden toegewezen uit een lijst van de beschikbare. Met wat handigheid kan u ze dus verschuiven.
 
Wel een lekker onoverzichtelijke uitleg...
Een screenshot erbij voor de duidelijkheid was teveel moeite..?
 
Het was staande bij begrijp ik.
Dat overzicht van taken is haast niet te doorgronden.
Inmiddels zal de schijf wel in stukken zijn.
Anders maar niet teveel in één keer doen.
 
Scrapheap, neen niet te veel moeite maar ik schrijf dit nog steeds op mijn oude laptop, die niet zonder problemen draait, en met de nieuwe (sinds gisteren) zit ik werkelijk nog in het beginstadium. Ik stel ook vast dat in windows 10 Paint 3D zit...heb hier ook nog geen benul van.

De schijf is nog niet verdeeld.
Sinds eerste laptop (8-tal jaren terug) niet meer met partities gewerkt, dan leek het mij "eenvoudig" NU??...daardoor zit de schrik van "verkeerd" er zeker in.

Ik kan aannemen dat jullie op mijn twee vragen niet onmiddellijk een antwoord geven.

Ik zoek verder of laat het "vallen".

Bedankt.
 
Mijns inziens kun je beter maar 1 of max. 2 partities maken, en je bestanden daarop fatsoenlijk ordenen.
Ze staan toch allemaal op dezelfde fysieke schijf dus als die naar de bliksem gaat is er zo wie zo sprake van data-verlies ( afhankelijk van hoe die stuk gaat en of hij daarna nog te benaderen is of niet ).
Het staat natuurlijk wel interssant als het lijkt alsof je 4 of 5 HDD's in je pc hebt....:rolleyes:
 
Een screenshot plaatsing via TinyPics b.v. en een heldere uitleg wat je wilt is alsnog te doen.

Ik kan er ook geen kaas van maken.
 
Met het werken met welke partition manager dan ook:
1- altijd eerst een backup maken van de data die er al staat op de te bewerken HD, want er kan altijd iets misgaan en zonder backup is dan alles weg.
2- bij voorkeur stap voor stap de dingen veranderen. Dus eerst 1 partitie vergroten/verkleinen/aanmaken, dat dan uitvoeren en dan pas de volgende stap.
3- herstart de pc na elke stap en kijk of de driveletters (nog) kloppen. Zo niet, pas de driveletter dan aan met Systeembeheer-Schijfbeheer van Windows.

Het is normaal dat nadat een partitie is gemaakt, of van omvang is veranderd, dat er dan wat niet verder te gebruiken loze ruimte over blijft (unallocated). Dat kan wel oplopen tot zo'n 6 a 7 GB.
 
Lange Pier en Srpchulp, bij de laatste beschrijving "hoe" het zou moeten was ik bezig met schermen samen te stellen.
Ik heb 11 voorbeelden van hoe ik dacht te begrijpen in welke volgorde ik moet te werk gaan.
Ik lees nu ook dat ik het beste stap voor stap werk en een backup maak (hoe do ik dat het beste ?)

Hier volgen de schermen...hopelijk OK...
Part1.jpgPart2.jpgPart3.jpgPart4.jpgPart5.jpgPart6.jpgPart7.jpgPart8.jpgPart9.jpgPart10.jpg

Het 11de en laatste scherm kon ik nog niet doorsturen (limiet was 10).
 
een heldere uitleg wat je wilt
Die mis ik nog.

Draai eerst de sata kabels even om, vind het nu slordig, op schijf 1 Windows....en data op 2 maar dat is persoonlijk.

Maare, op foto 11 staat hoe je het wilde?
 
Wat bedoel je met draai sata kabels om ? Hoe doe ik dat.

Ik heb nochtans scherm 11 doorgestuurd, bij mij zie ik hem staan.

Foto 11 geldt als voorbeeld. Indien jullie vinden dat de werkwijze van het moet/kan OK is bekijk laten hoe ik de verdeling aanpas.

Mogelijk kom nog met meerdere vragen terug op het forum: Windows 10 compleet nieuw voor mij.
 
Plaatje 11 ziet er wel ok uit, qua partities.

Een backup maken van de data kan op zijn eenvoudigst met de windows Verkenner naar een externe schijf.
Voor het maken van een backup van het system gebruik ik altijd Easeus Todo backup (heeft een gratis versie)
 
Nee, geen image.

De data (mijn documenten e.d.) kan gewoon met de Windows Verkenner gekopieerd worden naar een externe HD.
Het windows systeem met Easeus Todo Backup. daar heeft Todo een knop voor die heet "System Backup" en die kopieert dan de essentiele onderdelen van de C:partitie naar een externe HD.
 
Lange Pier.

Ik lees jouw tekst:

Draai eerst de sata kabels even om, vind het nu slordig, op schijf 1 Windows....en data op 2 maar dat is persoonlijk.
Wat bedoel je daarmee ?

Maare, op foto 11 staat hoe je het wilde?

Vooraleer uiteindelijk foto 11 geheel of gedeeltelijk uit te voeren wou ik weten of dit OK en de volgorde van de 11 schermen mag volgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan