• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Horizontaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReneZalm

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2018
Berichten
6
Hallo,

Kan iemand mij helpen met een horizontaal.zoeken formule?
In bijgaand voorbeeld excel-bestand wil ik zoeken naar waarde 'a' en 'b' en indien gevonden, dan de datum bovenaan die kolom als resultaat weergeven.
Ik heb er een formule in gezet maar die werkt niet.
Alvast bedankt voor de hulp.

Rene
 

Bijlagen

  • horzoeken.xlsx
    10 KB · Weergaven: 34
Welkom op dit forum.

Is dit wat je zoekt?

Code:
=ZOEKEN(A1;2:2;1:1)
 
Kleine opmerking: HORIZ.ZOEKEN zal niet werken in gepost voorbeelde, omdat de zoekwaarde ("a") na de op te zoeken waarde ("datum") staat. HORIZ.ZOEKEN kan niet terugkijken. Dan moet je naar combinatie van INDEX/VERGELIJKEN of oplossing zoals hierboven.
 
Welkom op dit forum.

Is dit wat je zoekt?

Code:
=ZOEKEN(A1;2:2;1:1)

Beste Jan,

Bedankt voor je reactie. Het lijkt inderdaad te werken, maar wanneer ik in bijgaand excelbestand wat uitprobeer, werken sommige wel maar andere formules niet.
Weet jij wat eraan de hand kan zijn?

Gr.
Rene
 

Bijlagen

  • horzoeken1.xlsx
    10,2 KB · Weergaven: 38
"QUOTEN" is niet nodig. Gebruik knop "reageer op bericht" of tekstvak "snel reageren" onderaan. Lees dit s.v.p.: http://www.helpmij.nl/forum/announcement.php?f=5

On topic:
Bij zoeken moet de lijst waarin gezocht wordt oplopend gesorteerd zijn. Bij teksten is dat lastig, dus wellicht is ZOEKEN toch niet de meest geschikte functie...

Hierbij een alternatieve oplossing:
Code:
A2: =INDEX($E$1:$J$1;;VERGELIJKEN(A$1;$E2:$J2;0))
 
Laatst bewerkt:
Kleine opmerking: HORIZ.ZOEKEN zal niet werken in gepost voorbeelde, omdat de zoekwaarde ("a") na de op te zoeken waarde ("datum") staat. HORIZ.ZOEKEN kan niet terugkijken. Dan moet je naar combinatie van INDEX/VERGELIJKEN of oplossing zoals hierboven.

Bedankt AlexCEL voor je reactie en je uitleg. Ik wacht dan even af of de andere geboden optie met 'zoeken' wel werkt en anders wat jij voorstelt, maar in die formule 'index/vergelijken' ben ik niet thuis. Heb je daar misschien een voorbeeld van zoals ik die zoek voor mijn voorbeeld?
 
Nogmaals:
1) niet quoten s.v.p.
2) de optie met ZOEKEN zal bij nader inzien niet werken.
3) de oplossing met INDEX/VERGELIJKEN is reeds gegeven in post #5.
 
Laatst bewerkt:
Rene,

Alex heeft gelijk. Voor de optie zoeken moet de te zoeken data in oplopende volgorde staan, dus 1, 2, 3 en niet 1, 3, 2. Bij tekst is dat lastiger, tenzij het a, b, c et cetera is. Met de formule in #5 INDEX/VERGELIJKEN voorkom je dat probleem
 
Hoi AlexCEL,
Je oplossing met INDEX/VERGELIJKEN werkt!, maar alleen niet wanneer in bijgaand excelbestand wat andere opmaakregels tussen het bereik zitten (zo ziet namelijk het origineel eruit) Het resultaat wordt dan niet de datum maar bijv 'VO'. Is dit op te lossen?
Ik heb eea geprobeerd met andere getallen ipv de '0' op het eind, maar dat werkt niet.
Gr.
René
 

Bijlagen

  • horzoeken2.xlsx
    12 KB · Weergaven: 41
Call me a dummy, maar ik zie in je bijlage niet wat er mis gaat
 
Hoi Jan,
In de eerste drie regels gaat het wel goed, maar in regel 6 t/m 12 niet.
 
Wat moet er gebeuren dan in rij 6 t/m 12. Al die kleurtjes en toestanden kan je overigens beter doen als je het rekenkundig voor elkaar hebt.
 
Beste VenA en AlexCEL

@ VenA: Bedankt voor je reactie.
Door een wat andere opmaak, zie ik dat ik mis ben gegaan met een formule-verwijziging.
De geboden oplossing met INDEX/VERGELIJKEN werkt toch goed in bijgaand bestand.
@AlexCEL: Bedankt voor de goede oplossing!
@JanBG: Bedankt voor je gedane voorstel.

Gr. Rene
 

Bijlagen

  • horzoeken3.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 37
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan