• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cumulatief tellen met (matrx)formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

joanbakker

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2009
Berichten
7
Hallo,

Graag wil ik d.m.v. een formule cumulatief tellen. In het bijgevoegde bestand, wil ik in cel B3 uitrekenen voor hoeveel weken ik voorraad heb. De voorraad is 50 (zie cel A3). De verwachte vraag staat in Cel C3 t/m G3. Hoe kan ik zonder extra hulprijen waarin je cumulatief telt d.m.v een formule in cel B3 berekenen dat ik in dit geval nog voor 3 hele weken voorraad heb? Ik heb wat geprobeerd met somproduct, maar kom er niet uit.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Mvg,
 

Bijlagen

  • Cum.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 40
Waarom zou je géén hulpkolom inzetten om dit zichtbaar te maken? Daarnaast lijkt het mij dat je er zo niet uit kan komen. Want laat je de weken steeds verder door naar rechts lopen? Hoe moet de formule dan "weten" voor welke weken die voorraad geldt? En wat nou als je nieuwe voorraad ontvangt? Waar moet je die kwijt in je opzet?
 
Dit is uiteraard maar een hele simpele weergave van de vraag. In werkelijkheid gaat het om 52 weken met zeg maar 100 artikelen en zijn er meer kolommen voor invoer enz. Als je het met hulpkolommen doet, krijg je m.i. voor elke week een hulpkolom, dus 50 kolommen extra. Ik vroeg me af of dit niet slimmer kan, door met een (matrix)formule cumulatief te tellen, omdat een matrixformule de cellen ook apart evalueert.
 
Doet deze, vrij complexe, functie wat je wilt?
Code:
=INDEX($C$2:$G$2;;VERGELIJKEN($A$3;PRODUCTMAT(--(KOLOM($C2:$G2)<=TRANSPONEREN(KOLOM($C2:$G2)));TRANSPONEREN($C3:$G3));1))
Let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter
 
Laatst bewerkt:
Doet deze, vrij complexe, functie wat je wilt?
Code:
=INDEX($C$2:$G$2;;VERGELIJKEN($A$3;PRODUCTMAT(--(KOLOM($C2:$G2)<=TRANSPONEREN(KOLOM($C2:$G2)));TRANSPONEREN($C3:$G3));1))

Let op: matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter

AlexCEL: bijna, deze functie geeft het weeknummer terug van de week waarvoor er nog voorraad is, niet het aantal weken voorraad dat er nog is. Maar bedankt voor je antwoord.

Nu ook nog even naar de oplossing van Elsendoorn2134 kijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan