• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Weekrooster: gegevens in tabel met een "V" niet meenemen in formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

UUstudent

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2018
Berichten
53
Hallo!

Ik ben bezig met een tabel waarin het totaal aantal uren van die week berekent moet worden. Omdat het weekrooster altijd in een vast format wordt gemaakt wil ik graag een basistabel hebben waarin elk weekrooster geplakt kan worden om zo het totaal aantal uren te berekenen.

Tot zover heb ik het als volgt gedaan:

1) Het weekrooster wordt gekopieerd naar mijn nieuwe tabel
2) Via zoeken en selecteren worden vervolgens alle lege cellen vervangen voor "-"
3) De formule berekent het verschil tussen de begin en eindtijd van een dienst met de formule: =als.fout(E4-C4;0)
Soms worden diensten in drie tijden weergegeven omdat ze op meerdere afdelingen werken op dezelfde dag. Deze worden weergegeven door letters boven de werktijden.
4) Daarom pak ik de grootste waarde om de begin en eindtijd te berekenen met =grootste(bereik;1)

Nu mijn twee vragen:

Vraag 1: Als werknemers vrij zijn wordt aangegeven door een "V" in de cel boven de werktijden. Hoe moet ik de formule aanpassen zodat de tijden onder deze V niet worden meegenomen?

Vraag 2: Dit is niet perse noodzakelijk maar ik heb het gevoel dat dit beter kan. Kan ik mijn formule zodanig aanpassen dat ik stap 2 over kan slaan? In het voorbeeld bestand heb ik dit gedaan.
Jan en Piet is met stap 2. Henk en Peter zijn zonder stap 2, zo kun je zien dat de uren niet kloppen.

Voorbeeld bestand:

Bekijk bijlage Voorbeeld Helpmij.com Urenwerkweek.xlsx

Bij voorbaat dank!
 
Is dit wat je zoekt?
 

Bijlagen

  • Kopie van Voorbeeld Helpmij.com Urenwerkweek.xlsx
    15,3 KB · Weergaven: 69
Oh wauw het resultaat is inderdaad wat ik bedoel!

Ik ben nu bezig om uw formule te ontrafelen, dus ik laat het topic nog even over in het geval ik nog vragen mocht hebben.

Nogmaals dank!
 
Oke, het is me gelukt elke werktijd waar "V" boven staat automatisch the veranderen in 0.

De formule =max(C4:C10)-min(C4:C10) werkt alleen niet.
De uitkomst is altijd 0. Ik heb al geprobeerd de cel eigenschappen te veranderen maar niks lijkt te werken.

Weet iemand waar dit aan ligt?
 
Plaats even wat je nu al hebt. Dan kunnen we zien waar het fout loopt.
 
De bovenste 4 rijen van het rooster:
Alleen de namen zijn verwijdert en de data is wat omgegooid.

Bekijk bijlage Voorbeeld 2 Help mij.xlsx

Nog een ding dat ik me nu net realiseer, half 9 in de ochtend is genoteerd als "08.30" of "08,30"
Op het moment deze persoon tot 16:00 werkt komt er een resultaat uit van 8,7 wat dus eigenlijk 8,5 uur is.

Kan dit bovengenoemde de oorzaak zijn van het probleem?
Als ik de cel eigenschappen verander gaat het fout met uw als(....) formule.

Sorry! ik zit een beetje vast haha
 
De oorzaak is dat de tijden als tekst zijn ingeven en dan nog met een ,of zelfs met een.
Tijden worden steeds met : ingegeven.
Als je alles door elkaar gebruikt is het moeilijk om een gepast antwoord te verzinnen.

Staan de uren steeds in de onderste rij?
 
Goedemorgen!

Mijn excuus voor de late reactie maar ik heb hier weer verder aan gewerkt.
Als het rooster gekopieerd wordt vervang ik alle "." en "," met ":" via zoeken en selecteren. Ik weet niet waarom maar als laatste stap moet ik ook alle ":" nogmaals vervangen voor een ":"
Daarnaast heb ik van het hele bestand de cel eigenschappen verandert naar :mm
Hierdoor werkt de formule =max(bereik)-min(bereik) in elke cel.

Naast dat "v" staat voor vrij zijn moet ook voor de waar "z" (ziek zijn) hetzelfde gebeuren
Ik heb de formule
=ALS(C3="V";0;ALS(C4=0;"";C4))
Aangepast naar:
=ALS(OF(C3="V";C3="Z");0;ALS(C4=0;"";C4))

Dus het topic kan gesloten worden!

Thanks voor de hulp ik kan nu op een hele gemakkelijke manier het aantal uren per week berekenen.
 
Het is goed dat je via de voorzet zelf een oplossing hebt gevonden:thumb:
Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag uit #7 als de uren enkel in de onderste rij staan. Want dan kunnen de bovenste rijen gewoon over gezet worden via =( de cel in het bovenste gedeelte).
Bij mij lukt het om via vervangen alle , te vervangen door : en daarna alle . te vervangen door: en hoef ik niet de : nog eens te vervangen naar :
Hier worden topics pas op slot gezet na enkele maanden geen reactie. Maar zoals je reeds gedaan hebt, zelf je vraag als opgelost zetten.:thumb:
Hierdoor kan er soms nog een beter oplossing te voorschijn komen.
Een ander voordeel is dat je zelf de vraag terug als niet opgelost kunt markeren mochten er zich nog bijkomende vragen zijn.
Het nadeel is dan wel dat enkel diegenen die reeds gereageerd hebben een mail ontvangen op deze vraag.
 
hee,

Eeh ja in principe is het klaar maar om je vraag te beantwoorden: ja alle uren staan telkens in de onderste rij weergegeven

Ik snap echter niet wat je bedoelt met: "Want dan kunnen de bovenste rijen gewoon over gezet worden via =( de cel in het bovenste gedeelte)."

Wat zou hier de meerwaarde van zijn? Alleen dat ik de : niet meer hoef te vervangen voor : ?
 
Om de komma en het punt niet meer handmatig te hoeven vervangen kan je deze even proberen
Code:
=ALS(OF(C4="V";C4="Z");0;ALS(C5=0;"";(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(C5;",";":");".";":")*1)))
 
Oh hij werkt! Nogmaals dank dit scheelt weer drie stappen!
Ook heb ik nu ook een verschil tussen ingeroosterde uren en daadwerkelijk gemaakte uren. Het verschil is dat met ingeroosterde uren zieken wel worden meegenomen en met daadwerkelijk gemaakte uren niet (ze zijn immers ziek):

Ingeroosterde uren:
=ALS(C4="V";"";ALS(C5=0;"";(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(C5;",";":");".";":")*1)))
Daadwerkelijk gemaakte uren:
=ALS(OF(C4="V";C4="Z");"";ALS(C5=0;"";(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(C5;",";":");".";":")*1)))

In beide formules heb ik een een extra aanpassing gedaan. Ipv 0 wordt er nu niks weergegeven. Soms staat er in het rooster, voor onverklaarbare reden, een tijd van 00:00. Dit gaf dus verkeerde uitkomsten.

PS een laatste vraag, het is met niet duidelijk wat dat * doet. Het ging in ieder geval fout als ik hem weglaat.
 
oke toch iets te vroeg gejuicht.

Als in het rooster een : staat gaat het fout met de berekening.

Hoe kan ik =ALS(OF(C4="V";C4="Z");"";ALS(C5=0;"";(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(C5;",";":");".";":")*1))) zodanig aanpassen dat : ook vervangen worden?

Ik heb al het een en ander geprobeerd maar het loop nog niet zo soepel haha.
Volgende week maandag zal ik weer reageren
 
Ik kan het niet achterhalen en of ik kan je niet volgen.
Ook heb ik nu ook een verschil tussen ingeroosterde uren en daadwerkelijk gemaakte uren. Het verschil is dat met ingeroosterde uren zieken wel worden meegenomen en met daadwerkelijk gemaakte uren niet (ze zijn immers ziek):
Plaats even een voorbeeldje van wat je nu hebt en waar het nog fout loopt.
Die*1 is er omdat je van een tekst een getal ( uren ) moet maken.
 
Hallo ben ik weer!

Ik ben erachter wat er fout gaat maar heb er nog geen oplossing kunnen vinden.

Ik kopieer het weekrooster en plak vervolgens de waardes in mijn tabel om het totaal aantal gewerkte uren te berekenen.
Omdat de tijden in het weekrooster telkens anders worden geschreven (met een . , ; of : ) gebruik ik de volgende formule om alles om te zetten naar tijden.

=ALS.FOUT((ALS(OF(C4="Z";C4="V");"";(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(C5;".";":");",";":");":";":");";";":")*1)));"")

Die*1 is er omdat je van een tekst een getal ( uren ) moet maken
Het weekrooster word elke week via een standaard format gemaakt alleen zit hier een foutje in.
Vrijwel elke cel in dit format heeft de cel eigenschap op "tekst" staan en dan werkt bovenstaande formule.

Er zijn enkele cellen in het weekrooster met cel eigenschap :mm
Als dit het geval is word de waarde niet overgenomen en is de cel leeg.

Hier het voorbeeld bestandje:
Bekijk bijlage Celeigenschappen Helpmij.xlsx

Bij Tom gaat het wel goed.
Bij Bram gaat het fout.

Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar kom er niet uit, het enige wat ik kon bedenken is het vervangen van het standaard format. Dit blijkt alleen niet echt mogelijk te zijn ivm bedrijfdingen dus ik wil proberen dit via Excel op te lossen. Wie kan mij helpen?
 
Ben je bekend met validatie ?, zodat gebruikers geen verkeerde invoer kunnen doen ?
 
In plaats van moeilijke/vertragende formules achteraf kun je beter zorgen dat die overbodig zijn door de gebruiker te begeleiden bij de invoer.
Kijk ook nog eens hier in het forum hoe je een verstandige gegevenstabel opzet.
 
Laatst bewerkt:
Als ik de cel eigenschappen van het rooster verander werkt het nog steeds niet. Ipv niks weer te geven krijg ik een getal als 0.3453....

De overzichtelijke tabel staat in een ander tabblad en heb ik niet geupload.

Ik ben het totaal aantal gewerkte uren aan het berekenen van 2017. Hiervoor gebruik ik de weekroosters. In deze weekroosters zijn tijden dus in alle soort mogelijkheden weergegeven 08.15 08,15 08;15 en 08:15.
In een eerder bericht op dit forum kreeg ik de tip om substitueren te gebruiken. Dit werkt heel goed maar gaat telkens fout bij tijden met een :

Kan iemand mij helpen?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan