herstelschijf windows 10 aanmaken lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

e de waele

Verenigingslid
Lid geworden
28 dec 2000
Berichten
2.694
Geachte forum leden
Nu ik een SSD schijf heb geplaatst en alle instellingen heb gedaan werkt alles perfect.
Ik heb nu eerst al een herstelpunt gemaakt en ook een systeemkopie gemaakt op een externe schijf
Nu wil ik natuurlijk ook de herstelschijf maken Maar dat werkt voor geen meter ( hij kan bestanden niet vinden of staan er niet op )
Hoe dat kan snap ik ook niet . Ik heb deze laptop gekocht met windows 8.1 er op en later naar windows 10 gegaan zonder problemen
Hoe geraak ik nu aan de herstelschijf (anders kan ik mijn systeemcopie ook niet gebruiken
Als ik kijk bij schijfbeheer staat er wel een herstelpartitie op schijf c ??
wat kan ik doen ??
e de waele
 
Leuk voor de heb maar aan een image of incremental backup, die op dagelijks bijhouden zetten, heb je meer aan.

Gebruik daarvoor Aomei, Macrium of Easeus b.v.
 
Er staat in ieder geval een herstelpartitie op de schijf Ik heb dan eigenlijk genoeg aan een systeemkopie. ??
Ik kan dus beter Macrium installeren en op dagelijks zetten ??
Ik heb macrium nog nooit gebruikt dus ga ik dit weer maar eens bestuderen
IK heb hier en daar gelezen dat de backups van windows niet te vertrouwen zijn hebt u daar ervaring mee ?
e de waele
 
Dat is de vraag niet. Je hebt een systeemkopie. Maar als je herstellen wilt heb je een herstelschijf of USB-stick nodig waarvan je herstellen kunt. Je boot dan van dat opslagmedium en vervolgens herstel je de (systeem)back-up. Volgens mij staat die herstelpartitie buiten het onderwerp, immers dit is een herstelfunctie binnen de laptop zelf. Daar heb ik geen ervaring mee. Volgens mij herstelt die herstelpartitie de laptop naar fabrieksinstellingen.

EaseUS Todo Back-up en AOMEI zijn zeer gemakkelijke programma's. Mijn ervaring is dat het met Windows back-ups altijd wel wat is (errors). Dus ik werk er niet mee.

Ik zou altijd meerdere volledige systeemkopieën maken. Incrementeel heeft voor een systeemkopie weinig zin. Ook van gewone back-ups meerdere volledig maken maar ook één incrementeel. Kwestie van ervaring opdoen.

Tip
Goede en zeer eenvoudige back-upprogramma's zijn EaseUS Todo Back-up en AOMEI-Backupper (freeware).

Als je bijvoorbeeld een back-up maakt met Todo Back-up dan doe je:

1. Kies de schijf/station

2. Kies de bestemming > Geef die map de naam op schijf K > K_Todo Backups
K = de letter van externe schijf (voor herkenbaarheid)

3 Kies de naam van de back-up aan de hand van de soort:
K_W7C
K_W7C_Incrementeel
K_W7C_Beveiligd
K_W7C_Beveiligd_Incrementeel

K is weer de schijfletter van de bestemming (externe schijf),
want je kunt niet alleen back-ups maken op één externe HDD. Want schijven kunnen van vandaag op morgen defect raken en dan is het einde verhaal. Maak meerdere back-ups op verschillende externe HDD's.

etc.
Als je moet herstellen zijn de schijfletters soms verwisseld. Je kunt de back-ups dan herkennen aan de naam.
 
Laatst bewerkt:
Er staat in ieder geval een herstelpartitie op de schijf Ik heb dan eigenlijk genoeg aan een systeemkopie. ??
Ik kan dus beter Macrium installeren en op dagelijks zetten ??
Ik heb macrium nog nooit gebruikt dus ga ik dit weer maar eens bestuderen
IK heb hier en daar gelezen dat de backups van windows niet te vertrouwen zijn hebt u daar ervaring mee ?
e de waele

Maakte altijd regelmatig een image maar nu een incremental backup in een sheduler task, is alles up to date als je een probleem hebt.

En Microsoft houdt de back-up functies niet meer bij in W10 en ze adviseren zelf een 3e party tool te gebruiken.

Overigens kun je met de volledig installatie DVD/USB stick hetzelfde doen als een systeemherstel schijf/stick.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
 
Ok ik ga eerst het progje Macrium besnuffelen zodat ik goed weet waar ik aan begin
e de waele
 
Je kunt in Macrium Reflect free in feite vrijwel alle instellingen laten staan. Je moet alleen het pad naar je back-up aangeven, eventueel de naam van d eback-up aanpassen en eventueel hoe vaak je een back-up wilt.
Vergeet echter niet een herstel medium te maken want dat moet ook.
Zelf vind ik de user interface niet al te gemakkelijk, maar zoals gezegd, je kun alles laten staan.
Kies links in de kantlijn de functie: "Create an image of the partion(s) enz. ", controleer het pad en de naam en kies "finish"
Data back-ups maken lukt niet met de free versie, dus als je dat wilt moet je een licentie nemen of een ander progje.
 
Laatst bewerkt:
Nu een herstel medium maken lukt niet met windows (mist bestanden zegt hij ?? ) zal dat met Macrium dan wel gaan ??
Ik ga het allemaal eens goed doorlezen
e de waele
 
Ik zie hier dat ik met de gratis versie geen incrementele backups kan maken Dan maar differentiele ??


Macrium Reflect kent behoorlijk wat opties in de gratis versie. Zo kunt u nu ook differentiële backups maken (alleen de wijzigingen tussen de eerste volledige image en de huidige backup meenemen - incrementele backups blijven voorbehouden aan de betaalde versie). Ook kunt u partities verkleinen of vergroten en opnieuw rangschikken.
e de waele
 
"Zo kunt u nu ook differentiële backups maken" klopt maar dit slaat op de systeemkopie, niet je data: "Backup Files and Folders" staat niet aangevinked.
Kijk hier eens. Dan zie je het verschil tussen free en betaald: https://www.macrium.com/reflectfree
 
Ik gebruik hier Aomei en heb er tevens een bootstick van, er is 1 backup en die staat ook zo met die naam als je met de stick boot.

Had de andere ook uitgeprobeerd maar deze was voor het handigst.
 
Ik gebruik hier Aomei en heb er tevens een bootstick van, er is 1 backup en die staat ook zo met die naam als je met de stick boot.

Had de andere ook uitgeprobeerd maar deze was voor het handigst.

Blijkbaar aan dovemansoren gericht. In die tijd had ik al wel 10 back-ups kunnen maken.
 
Ik heb vanmiddag AOMEI er opgezet en werkte perfect , Heb back-ups gemaakt en een stick voor op te starten dus ik ben weer klaar.
Heb ook nog wat met een en ander geprobeerdt en werkte allemaal Dus weer iedereen bedankt
Oja ik heb nog iets leuk ik heb bij dit programma gelezen dat ik in windows 10 systeem herstel uit moet zetten ??
hoe denken jullie daar over , Wat is de oorzaak daar achter ??
e de waele
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan