• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

criterium bepalen door aanklikken cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

serpent xx

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Hoi allemaal,

in bijgaand voorbeeldje is het de bedoeling dat een geselecteerde cel in kolom B de waarde bepaald van cel C1.
Ik heb dit gedeeltelijk werkend via een filter. Als ik bv waarde 2 selecteer in kolom B verschijnt de juist waarde in cel C1. Als ik echter meerdere waardes selecteer dan pakt hij de hoogste waarde.

Mijn bedoeling is dan ook het volgende:
- kolom A en B dienen beveiligd te zijn tegen bewerken.
- kolom A gebruik ik voor een 1e selectie; hiertoe kan ik het filter gebruiken
- kolom B dient na voorgaande selectie geheel zichtbaar te blijven
- als je vervolgens middels een muisklik op bv cel B4 klikt dient deze geel te kleuren (om aan te geven dat dit het criterium is) en dient dit het criterium te zijn voor de waarde in cel C1; bij de volgende klik op cel B4 moet hij dit weer ongedaan maken
- tevens is het mijn bedoeling dat slechts 1 cel resp. waarde in kolom B tegelijkertijd geselecteerd mag worden.

Is dit überhaupt mogelijk?

Bijlagen

Het is niet mogelijk om kolom A te filteren en dan wel alle data van kolom B zichtbaar te houden. Je filtert rijen en die lopen t/m de laatste kolom. Wat m.i. wel mogelijk is om in kolom A te selecteren en een kleurtje te geven en vervolgens in B te selecteren en een kleurtje te geven. Om een kleurtje te kunnen geven in een geblokkeerde cel moet je (denk ik) de optie "Format cells" aanvinken bij het beveiligen van het blad.

Het lijkt mij logisch om hiervoor het event "Worksheet_BeforeDoubleClick" te gebruiken. Dat betekent dat je moet dubbelklikken op een cel om deze te selecteren. In dit event kun je zaken "afvangen" bv. dat maar één cel geselecteerd mag worden en dat bij een dubbelklik in kolom B wordt gemeld dat dit pas kan na selectie van een cel in kolom A.

Wat wil je gebaseerd op je voorbeeldje in cel C1 hebben? Nu staat daar een formule.

Ik heb inmiddels gedeeltelijk een andere oplossing gevonden; niet geheel wat ik voor ogen had maar wel al enigszins werkbaar.
Nu wil ik enkel nog dat de datum in cel D1 bepaald wordt door de waarde "X" in kolom C in combinatie met de waarde in kolom B links naast de waarde "X".

Wie weet hoe ik dit voor elkaar krijg?

Bijlagen

Zo?

Code:
=(INDEX($B$1:$B$13;MATCH("x";$C$1:$C$13;0))-1)*7+'Blad 2'!$B$2

Bijlagen

Het quoten is niet nodig.

Als formule in de VO
Code:
=$C2="x"
En het bereik aangeven waar dit voor moet gelden.

Die laatste begrijp ik niet; waar zou ik deze formule dienen te plaatsen?
Ook zie ik dat het niet geheel werkt zoals ik voor ogen had. Als ik bv eerst dubbelklik op cel C3 dan wordt hij geel; ga ik vervolgens in kolom A de waarde "A" eruit filteren wordt cel C3 niet leeg gemaakt bij een dubbelklik bv in cel C9. Hoe krijg ik het voor elkaar dat ook niet zichtbare cellen leeggemaakt worden?
Is dit ook te realiseren met 1 muisklik (bv rechtermuisklik)?

Zo beter? Voor een enkele klik kan je het SelectionChange event gebruiken. Tenzij je linkshandig bent zou ik daar niet de rechter muisknop voor gebruiken.

Bijlagen

Ja, maar ik snap nog steeds niet waar bepaald wordt dat de hele regel geel gekleurd wordt. Zou je mij dit kunnen uitleggen?
Is het ook mogelijk om een range geel te laten kleuren, in dit geval dat de range bepaald wordt door gelijke cellen in kolom B. Dus als de waarde "X" in cel C8 staat dat dan de range A8-D9 geel wordt?

Voor uitleg is het www uitgevonden. Ook kan je de <F1> toets gebruiken.

Helaas vind ik hier niet hoe ik de range dan geel kleur.
Ik heb het testbestand even uitgebreid met 500 regels; dat zal het uiteindelijke bestand ook wel worden schat ik zo in. Nu zie ik dat het wel werkt maar dat het zeer lang duurt voordat de cel gevuld wordt met de waarde "X". Dit gaat hem dus niet worden ben ik bang. Bestaat er nog een snellere manier om dit voor elkaar te krijgen?

Hoe moeilijk kan het zijn om de voorwaardelijke opmaak te vinden?Knipsel.PNG

Sneller methoden zijn er altijd. Maar ik niet echt een idee wat je nu wilt.

Oeps, het schaamrood staat me op mijn kaken.:o
Ik heb het inmiddels opgelost met formules zonder VBA; werkt prima en snel.
Dank voor je medewerking.

Wil je dat dan even in het bestand laten zien? Dan hebben anderen met een soortgelijke vraag er ook wat aan.

Ik had het in eerste instantie dus moeilijker gemaakt dan het daadwerkelijk was.
Met dank aan VenA heb ik gekozen voor de eenvoudige (je moet het wel weten) :) oplossing. Werkt prima voor mij.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan