Acces 2016 Vaste tijd optellen bij een begintijd in een formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

KPTPTT

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2018
Berichten
321
Hallo, Ik heb een formulier "Werkorder" gemaakt waarin een 'begintijd' voor een bezoek van een monteur op een adres wordt opgegeven. Er moet automatisch een tweede tijd (Eindtijd) op het formulier worden gegenereerd die 2 uur later dan de 'begintijd' is. De monteur heeft dan voor het bezoek een tijdvenster van 2 uur opgekregen.
De bijbehorende tabel "Werkorder" heeft twee datum/tijd velden c.q. Begintijd en Eindtijd.
Ik heb veel geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar. Wie wil mij svp helpen, alvast bedankt?
 
Access 2018 Tijd optellen bij een begintijd

Dank voor je reactie. Ik heb een formulier, op basis van een tabel, met invulvelden gemaakt. Eén van de velden is de 'Begintijd', het tweede veld is de 'Eindtijd'. Dit veld moet automatisch twee uur meer aangeven dan de begintijd. De bedoeling is om met de tab toets naar de begintijd te gaan, deze in te vullen en daarna de focus op de eindtijd te zetten die zich automatisch twee uur later aanpast. Op deze wijze geef ik de monteur aan, binnen welke twee tijdstippen (een tijdvak) de klant bezocht moet worden.
 
Dat snap ik, want dat had je al ongeveer in je vraag gezet. Maar je geeft geen antwoord op míjn vraag. Namelijk: hoe geef je die tijd in?
 
Acces 2016 Vaste tijd optellen bij een begintijd in een formulier

Twee velden Begintijd en Eindtijd aangemaakt in een tabel en beide ingesteld op Datum/Tijd korte tijdnotatie. Het invoermasker van de tabel heb ik ingesteld als: 00:00;0;_ In het formulier zijn de tijden in te vullen. Ik doorloop de velden en vul het in.
 
Ik zou zelf met een keuzelijst werken, waarin de starttijden dan staan. Werkt naar mijn gevoel handiger voor een gebruiker. Je zult de starttijd meestal toch wel op hele kwartieren of halve uren invullen, toch? En zo'n keuzelijst kun je heel dynamisch maken mocht dat nodig zijn. Daarnaast weet ik niet of ik zelf een eindtijd zou laten invullen; mij lijkt het genoeg als je de duur opslaat. Eindtijd is m.i. een afhankelijk gegeven, en in beginsel sla je in een tabel geen afhankelijke gegevens op. Zo kun je, met twee tijdvelden in je tabel, een eindtijd intypen die vóór de begintijd ligt. Dat zal de database namelijk een worst wezen. Je zult dus een extra check moeten inbouwen om te voorkomen dat dit gebeurt. Vul je een Starttijd en een Duur in, dan kan dat nooit gebeuren. En als je de eindtijd wilt zien, dan is dat een simpele berekening: [Starttijd] + [Duur].
 
Acces 2016 Vaste tijd optellen bij een begintijd in een formulier

Dank voor je suggestie. Ik vind de duur wel een goede oplossing. Hoewel de duur van twee uur altijd een vast gegeven is, kun je met de instelling van de duur flexibeler inspelen op de praktijksituatie. Ik ga het uitproberen. Nogmaals dank.
 
Hoewel de duur van twee uur altijd een vast gegeven is...
Des te meer reden om de duur te gebruiken. Kun je mooi als standaardwaarde definiëren zodat je hem niet eens in hoeft te vullen, behalve bij afwijkende duur.
 
Acces 2016 Tijd optellen bij beginwaarde

Top, ik heb de suggestie uitgewerkt en het functioneert
 
Mooi!
Soms kan het ivm auditing, als je met externe partijen te maken hebben die dat per se willen kunnen checken, wel die begin- en eind tijd moeten invullen en dan de duur berekenen.
Kan altijd nog...alleen als het echt noodzakelijk is vanaf een bepaalde datum.
 
We hebben het hier over een planningstool, niet over een registratietool. En dan is auditing echt een paar deuren verder... Maak dingen niet gecompliceerder dan noodzakelijk, lijkt mij.
 
Of dat nodig is hangt er van af hoe je de ISO in het bedrijf ingericht hebt..... Neem je planning ook mee in de ISO omschrijving, moet je er ook echt aan gaan voldoen... en kan en mag dus geaudit worden...
Kan het niet mooier maken, en ik schreef dan ook ".alleen als het echt noodzakelijk is"....in zulke gevallen.
Welkom in de realiteit van ISO's en auditing, is niet"gecompliceerder dan noodzakelijk" mits je maar doet wat afgesproken is.
Ik zit er ook niet op te wachten en heb er weinig last van gelukkig, maar ik weet wel dat het soms echt moet......

Planning kan bijvoorbeeld meegenomen worden om de kans op fouten te minimaliseren, juist een punt dat in auditing hard aantelt.
Maar het moet wel echt concreet in je ISO beschrijving e.d staan hoe je de gegevens gaat verwerken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan