• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opmaak bevestiging

Status
Niet open voor verdere reacties.

rcmb

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2016
Berichten
141
ik heb een Excell sheet die ik als bevestiging wil sturen. De is, op de ingevoerde data na, geheel blanco. Ik zou graag een arcering of iets dergelijks willen van die vakken waar data of info moet worden ingevoerd. Ik kan deze natuurlijk een kleur of rand geven maar dan zie ik dat ook als ik de bevestiging ga printen. Heeft iemand een idee hoe ik dat het beste voor elkaar krijg.

Aanvullend heb ik op de eerst pagina van de sheet een vak rood gemaakt. Hier staat een nummer, met gegevensvalidatie, wat refereert naar een klantennummer . Er moet een nummer staan maar het zou handiger zijn als dit vak als lijst een naam zou bevatten ipv een nummer omdat een nummer moeilijker te onthouden is.
Bekijk bijlage Test form.xlsx
 
Ruud,

het eerste probleem is volgens mij op te lossen m.b.v. voorwaardelijke opmaak.
Om welke cellen gaat het?

Voor het tweede probleem:
wijzig de verwijzing bij het rode vlak van
Code:
=Relaties!$AB$1:$A$3
in
Code:
=Relaties!$B$1:$B$3
 
Dank je. ik ga kijken in principe zijn de groen velden, velden waar info in moet komen. Die zou ik dus willen zien maar niet bij de print
 
Als ik de verwijzing verander naar =Relaties!$B$1:$B$3 krijg ik wel een naam in dat veld als dropdown maar het moet juist het nummer worden wat bij die klant hoort. Alleen als ik moet kiezen uit een nummer is dat lastiger te onhouden ipv een naam.
 
zie de bijlage...

Tabblad Blad1 (hs) is een kopie van Blad1, maar dan zonder samengevoegde cellen.

TIP: vermijd het gebruik van samengevoegde cellen, vroeg of laat heb je er meer last dan profijt van....
 

Bijlagen

  • Test form (hs).xlsx
    26,5 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Haije, dank voor je input. Ik heb een paar vraagjes, wat bedoel je met het gebruik van samengevoegde cellen, welke cellen bedoel je.
Als ik kies voor Klaas krijg ik een foutmelding #N/B, heb je een idee waar die vandaan komt.

Stel ik heb een hele rij met cellen en één ven de cellen in B6 staat midden in de rij, er zijn ook meerdere rijen niet zoals deze sheet, en ik kan daar dus geen cel tussen plakken zoals C6 (zoals je hier doet), is er dan een andere manier.

Ik hoop dat ik de vraag beetje goed heb gesteld.
 
in blad1 zijn (behalve K7) alle gekleurde cellen samengevoegde cellen. Daarnaast zijn er ook nog ongekleurde samengevoegde cellen, bv A10 t/m C10

Selecteer maar eens de rode cel, je ziet dan dat de kolommen D t/m G geselecteerd zijn, samen met rij 6. dat betekent dat het vak ontstaan is door de cellen D6 t/m G6 samen te voegen

Er zat een heel klein foutje in de formule in de rode cel; dat is in de bijlage hersteld

Stel ik heb een hele rij met cellen en één ven de cellen in B6 staat midden in de rij, er zijn ook meerdere rijen niet zoals deze sheet, en ik kan daar dus geen cel tussen plakken zoals C6 (zoals je hier doet), is er dan een andere manier.

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt....
 

Bijlagen

  • Test form (hs).xlsx
    26,6 KB · Weergaven: 33
Dak je het werkt nu wel, mijn vraag heeft ook te maken met een andere sheet dus heeft niet zoveel te maken met deze sheet.

Ik heb een andere sheet met een aantal rijen onder elkaar. Elke rij heeft 20 velden die ingevuld moeten worden. In een van de velden moet ik een nummer invoeren, dit nummer correspondeert met een naam. Dus 123123123 moet er worden ingevuld maar zou liever zoeken op in dit geval Ruud. Ik kan dus wel een lijst maken met de diverse klantnummers, alleen zou ik dat liever doen d.m.v. van de naam. Omdat de vakken daarnaast allemaal andere data bevatten kan ik er dus niets naast zetten zoals het voorbeeld dat jij hebt gegeven.
 
In het voorbeeldbestand is blijkbaar ruimte genoeg. Het is dan niet zo'n goed voorbeeldje.

In P1 kan je aangeven in welke modus je het het blad wilt zien. In D4 kan je zoeken op naam en je krijgt dan het nummer te zien.
 

Bijlagen

  • Bak berekenen.xlsb
    26 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank, dat is inderdaad wat ik bedoelde, Zit er ook een code in om van invoer naar print te gaan?
De 2de vraag kwam wat later bij mij op en het is inderdaad niet handig dat ik daar niet de juiste sheet voor heb gebruikt om e.e.a. duidelijker te maken. Zeker nu ik zie dat er een VBA code bij komt kijken. Hoewel ik daar niet zo bekend mee ben heb ik, zonder succes wat een proberen te sleutelen om een vergelijkbare, wel werkbare, code van te maken. Ik heb de sheet even bijgevoegd waar het om gaat en de vakken rood gemaakt waar het om gaat. Ik heb daar ook een comment in gezet om de vraagstelling duidelijk te kunnen maken.
Bekijk bijlage test ruud1.xlsm. Het is de bedoeling dat ik vanaf H 22 en verder, zoek op Kolom F, de inhoud van F17:F22 naam zoals dat in de sheet staat maar dat daar de inhoud van kolom B krijg het nummer. Dit omdat nummer moelijker te onthouden is als naam.
 
Laatst bewerkt:
Van invoer naar print wordt geregeld via voorwaardelijk opmaak dus zonder code.

Het zal voor jou ongetwijfeld een zeer logische opzet zijn maar ik heb geen idee wat nu waar moet komen.
inhoud rij 17,18,19,….. inhoud kolom B op naam kolom zodat ik die kan aanvullen
is ook niet een erg zinvolle aanvulling om er iets van te (willen) begrijpen.

Maak er een concrete vraag van. Anders kan dit ook weer zo'n nutteloos lang draadje worden terwijl het alleen om een paar regels code gaat.

Nb. Data toevoegen aan een opgemaakt rapport lijkt mij niet logisch.
 
sorry Ik realiseer mij dat de vraag voor een buitenstaander wat onduidelijk is. De sheet bestaat uit datagedeeltes die ik nu geel rij 12 t/m 15 en blauw rij 17 2n 23 heb gemaakt. Deze rijen kunnen langer worden naarmate ik er nieuwe relaties bij krijg.

Het oranje gedeelte is per rij een overzicht van velden die ik als bevestiging dien in het vullen, deze kan ook langer worden als ik meer transactie doe. Aan deze format kan ik weinig veranderen omdat ik deze moet doorsturen. Als ik nu even concreet naar kolom H van het oranje gedeelte kijk, zie je daar namen staan, deze data is afkomstig uit de sheet die blauw is gemarkeerd. Hierin staat nu bijvoorbeeld Ruud uit blauwe gedeelte kolom F, in Kolom H oranje zou eigenlijk een nummer moeten komen wat in Blauw kolom B staat en correspondeert met Ruud t.w. 05NI1. Ik kan natuurlijk ook in kolom H van het formulier oranje met gegevensvalidatie een lijst van kolom B gebruiken alleen nummers zijn moeilijker te onthouden/herkennen vandaar dat ik graag zou zoeken op naam en dan de inhoud van B in de cel krijg. Dezelfde vraagstelling geldt ook voor ook kolom K, AG en AH van het oranje formulier. Hoop dat ik de vraag zo duidelijk heb kunnen maken.
 
sorry vergeet de sheet
 

Bijlagen

  • test ruud1.xlsm
    33,7 KB · Weergaven: 37
Lange lappen tekst maken er echt geen vraag van.
Concrete vragen bestaan uit:
Als ik in de range(x) iets wijzig dan wil ik dat er het volgende gebeurt. Waar je uitlegt wat er moet gebeuren.
Als ik in de range(y) iets wijzig dan wil ik dat er het volgende gebeurt. Waar je uitlegt wat er moet gebeuren.

In kolom K, AG en AH wil je de inhoud van kolom B?
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht ik leg het even uit. Ik zou graag willen dat in vak H 29, H30 en verder de inhoud van B 17, B18 e.v. komt. Omdat B17 etc nummers zijn zou ik graag willen zoeken op F17, F18 en verder. dus dat ik zoek op Ruud en vervolgens 05NI1 krijg.
 
Kort door de bocht zou je dus ook een extra kolom (die met de namen) kunnen opnemen en die kolom bij het afdrukken verbergen?
 
Helaas, deze file wordt nadat alle data is ingevuld ge upload naar een derde partij die er vervolgens een rapportage van maakt, daarom wordt de code niet als naam geaccepteerd maar moet het die cijferreeks zijn. Deze is in werkelijkheid veel langer als de 5 cijfers 05NI1 die ik als voorbeeld heb gegeven
 
Wijzig in de grijze vlakken eens een naam en laat even weten of dit de bedoeling is.
 

Bijlagen

  • test ruud.xlsb
    30 KB · Weergaven: 37
dank je dit is exact wat ik bedoel. Ik geloof dat dit bestaat uit een combinatie van macro en gegevensvalidatie?

Ik hoop dat de upload naar die andere partij goed blijft lopen. Is die macro makkelijk aan te passen?
Groet,
 
Ik geloof nooit wat maar onderzoek hoe iets in elkaar steekt. Of iets makkelijk aan te passen is, is geheel afhankelijk van kennis en de juiste vraagstelling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan