PC gecrasht en maakt veel herrie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Explorer11

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2018
Berichten
2
Hallo,

Allereerst vriendelijk bedankt aan iedereen die dit leest en probeert te helpen aan een oplossing.

Sinds vandaag start mijn computer niet meer goed op. Alleen in Veilige modus is het nog goed. Als ik hem normaal opstart, komt het tot ergens bij het aanmeldingsscherm en crasht dan onder de code DPC_WATCHDOG_VIOLATION. Daarvoor heb ik gekeken naar https://answers.microsoft.com/en-us...iolation/100cb707-0716-40d4-88a8-7bf9dd8f836d . Maar de "Standard SATA AHCI Controller" bij stap 7 is niet compatible, staat er. Ik durf dat niet zo goed aan dus. Bovendien denk ik dat het meer met mijn grafische kaart iets te maken heeft.

Het probleem is echter niet alleen bovenstaande. Sinds een aantal weken maakt mijn computer heel veel geluid en deze wordt heel warm bij wat veeleisende games. Games die ik altijd zonder enig probleem heb gespeeld. Ze gaan nog net zo snel, maar iets maakt heel veel geluid en maakt steeds meer geluid hoe langer ik de game speel, zelfde geldt voor de warmte. Daardoor is zelfs mijn voeding stuk gegaan, die ik inmiddels heb vervangen, maar het geluid is er nog steeds. Ook heb ik mijn HDD leeg gemaakt en opnieuw Windows 10 geïnstalleerd, zonder resultaat. Ook heb ik de computer stofvrij gemaakt (voor zover mogelijk met een föhn).
Ook heb ik de 'app' van NVIDIA geïnstalleerd waardoor ik de laatste versie drivers zou moeten hebben.
Nu, een paar weken later, met nog steeds het probleem van het geluid waardoor ik geen grote games meer speel, crasht die dus opeens terwijl ik alleen YouTube aan had.

Ik weet niet precies wat voor info handig is om hier te posten, maar lezend vanuit andere posts plak ik hierbij de volgende info:
==================================================================
DxDiag (ZIE OOK BIJLAGE VOOR MEER INFO Bekijk bijlage DxDiag.txt):
System Information
------------------
Code:
 Time of this report: 3/2/2018, 19:00:54
             Machine name: DESKTOP-VO84AJM
               Machine Id: {5AFDB5D4-BC2F-4CA8-81BD-FEBEC8613B3B}
         Operating System: Windows 10 Home 64-bit (10.0, Build 16299) (16299.rs3_release.170928-1534)
                 Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
      System Manufacturer: MEDIONPC
             System Model: MS-7728
                     BIOS: BIOS Date: 08/15/11 19:04:38 Ver: 04.06.04
                Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz (8 CPUs), ~3.4GHz
                   Memory: 8192MB RAM
      Available OS Memory: 8174MB RAM
                Page File: 1942MB used, 7511MB available
              Windows Dir: C:\WINDOWS
          DirectX Version: DirectX 12
      DX Setup Parameters: Not found
         User DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
       System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
          DWM DPI Scaling: Disabled
                 Miracast: Not Available
Microsoft Graphics Hybrid: Not Supported
           DxDiag Version: 10.00.16299.0015 64bit Unicode

====================================================================

WhoCrashed:
System Information (local)
--------------------------------------------------------------------------------
Computer name: DESKTOP-VO84AJM
Windows version: Windows 10 , 10.0, build: 16299
Windows dir: C:\WINDOWS
Hardware: MS-7728, MEDIONPC
CPU: GenuineIntel Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU @ 3.40GHz Intel586, level: 6
8 logical processors, active mask: 255
RAM: 8570667008 bytes total
--------------------------------------------------------------------------------
Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------
Crash dumps are enabled on your computer.
Crash dump directories:
C:\WINDOWS
C:\WINDOWS\Minidump
On Fri 2-3-2018 15:56:51 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP
This was probably caused by the following module: nvlddmkm.sys (0xFFFFF80CEEB0C5F5)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF80CEEB0C5F5, 0xFFFF8A8743DD8BF0, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
product: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 359.46
company: NVIDIA Corporation
description: NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 359.46
Bug check description: This indicates that an exception happened while executing a routine that transitions from non-privileged code to privileged code.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 359.46 , NVIDIA Corporation).
Google query: nvlddmkm.sys NVIDIA Corporation SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

The following dump files were found but could not be read. These files may be corrupt:
C:\WINDOWS\Minidump\030218-31546-01.dmp
--------------------------------------------------------------------------------
Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------
2 crash dumps have been found and analyzed. Only 1 are included in this report. A third party driver has been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers:

nvlddmkm.sys (NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 359.46 , NVIDIA Corporation)

If no updates for these drivers are available, try searching with Google on the names of these drivers in combination with the errors that have been reported for these drivers. Include the brand and model name of your computer as well in the query. This often yields interesting results from discussions on the web by users who have been experiencing similar problems.

==================================================================

Ik weet niet of beide problemen gerelateerd zijn, maar het lijkt mij dat het aan de grafische kaart c.q. software van de graf.kaart ligt.
Ik heb alleen niet veel verstand van drivers etc. Hou daar aub rekening mee met een uitleg :)

Als er meer info nodig is, zal ik die proberen te verschaffen.

Alvast bedankt,

Eddy.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welkom op het Helpmij.nl forum,

Als eerste zou het een driver probleem betreffen dus als je zelf hebt uitgevonden dat het een driver van een derde partij is dan moet je eigenlijk de chipset driver/stuurprogramma van Nvidia zelf proberen. Voor de juiste Windows 10 versie (32 of 64 bits) uiteraard. Ik denk dat je bij Nvidia meer keuze hebt dan bij de fabrikant van de kaart.

Terug gaan naar een systeemherstelpunt wanneer je systeemherstel die hebt laten maken en van voor dat het probleem op is getreden. Bij Hardware en drivers kan je nog kijken welke datum de driver heeft omdat nieuwe drivers met Windows Update kunnen komen. Zelf kan je controleren wat er op de computer opstart met AutoRuns van Sysinternals. Best kans dat je hier ongewenste programmaatjes aantreft die het probleem zouden kunnen zijn.

Hier nog een tekstgedeelte van het Microsoft forum, over mogelijke redenen:

Causes of DPC_WATCHDOG_VIOLATION Blue Screen Errors

Incorrectly configured corrupted device drivers.
Corruption in Windows registry from a recent software change.
Virus or malware infection.
Driver conflict after installing new hardware.
Damaged or removed system files
after you’ve installed software or drivers related to Windows Operating System.
Error 0x133 blue screen caused by a damaged hard disk.
DPC_WATCHDOG_VIOLATION STOP error due to memory (RAM) corruption.
DPC_WATCHDOG_VIOLATION blue screen errors can be caused
by a variety of hardware, firmware, driver, or software issues.


Een fan gaat hard draaien als de video driver (nog) niet of niet meer geladen is. Dus is het geluid wat je hoort het zelfde als wanneer je de computer aan zet? Dan is de driver gestopt. Een fan kan versleten zijn en je hoort dan de lagers protesteren. Houdt de fans even voorzichtig tegen met je vinger in het midden ervan en je weet het. Een combinatie van beide oorzaken is mogelijk, dus een langdurig hard draaiende fan gaat rammelende geluiden maken. Ander lawaai zal misschien een kabeltje zijn wat tegen schoepen komt of een verkeerd geplaatste ventilator. Draai hiervoor eens aan de fans terwijl de computer uit staat.
 
Je hebt je pc stofvrij gemaakt met een fohn .. helaas heeft een fohn niet zoveel kracht als perslucht !
Zelf heb ik het idee, dat er een ventilatorlager niet helemaal goed meer is!

Een oplossing zou zijn om de alle ventilatoren én de voeding nog eens uit te blazen met perslucht, houd hierbij de fan/ventilator tegen tijdens het blazen !
Maak ook de ventilatorbladen en koelribben schoon met een kwastje, om aangekoekt stof te verwijderen, en blaas daarna nog eens uit ..
Welk merk en type voeding heb je?
Voel je, daar waar de voeding zit, ook warme lucht op de achterkant duidelijk uitstromen?

En je zou eens kunnen kijken naar je temperaturen, bijvoorbeeld met het programma Speccy https://www.ccleaner.com/speccy/download

Succes !
 
Voor zover allen alvast hartstikke bedankt voor het proberen te verhelpen van mijn probleem, ik waardeer het enorm!
Hieronder mijn reactie op jullie reactie, om te zien of ik het goed begrijp en hoe de situatie precies is.

@manamana:
Videokaartprobleem denk ik ook, op de één of andere manier (software of hardware). Maar verder herken ik me niet in hetzelfde probleem als in jouw link. Zoals "BSOD's gebeuren meestal willekeurig. Ik ben gewoon op internet aan het surfen, en ik merk dat de pc dan steeds trager wordt en uiteindelijk uitvalt." Dit is niet bij mij het geval. Bij mij was het ineens zo dat bij games de computer meer en meer herrie ging maken naarmate ik aan het spelen was en de computer ook voelbaar warmer werd. Totdat de voeding het dus een keer begaf. Maar met een nieuwe voeding erin, is het net zo. Dit is al heel wat weken zo (2 maanden ofzo). Vanaf gisteren is het echter zo dat de PC opeens crashte zónder dat ik aan het gamen was, en nu kan deze alleen maar opgestart worden in gereduceerde graphics, zoals Veilige modus.

@Alfred 2: Bedankt voor het welkom wensen :D
Driver van derde partij? Volgens mij heb ik gewoon een NVIDIA-driver, toch?
Systeemherstelpunt heb ik nooit laten doen :eek:
Sysinternals, ziet er handig uit. Report ervan heb ik als bijlage gedaan. Bekijk bijlage 319603 (Feit dat WinRAR niet goed opstart is omdat ik dat nog niet opnieuw heb geïnstalleerd na het opnieuw installeren van ong. 2 maanden geleden.)

Dat van die fan van de graf.kaart is interessant. Het is echter niet een rammelend geluid, maar een mechanisch geluid dat steeds harder wordt, en harder dan wanneer de computer opstart (en waarbij de computer dus steeds warmer wordt ook).

@whittey
Perslucht is wel een goede, ga ik zo gelijk bestellen.
Merk en type voeding kan ik nu niet zien, maar daar kan het bijna niet aan liggen, aangezien het probleem ontstond bij de vorige voeding waarbij de computer zich hetzelfde gedroeg. Dan zou er met beide (verschillende soorten) voedingen wat aan de hand moeten zijn.
Ik kan niet goed bij de achterkant van de computer als die aanstaat, dus kon niet met mijn hand voelen.
Ik heb op jouw aanraden Speccy gedraaid. Een goede tip van je en het was zoals ik verwachtte... CPU ging van 28-30 graden naar 72 graden toen ik een game draaide. Moederboord kwam tot 40 graden (van ik geloof ook 30 graden). Na de game gesloten te hebben zakte de CPU-temperatuur weer snel.

Dus voor nu is een mogelijke oplossing:
- met perslucht de ventilator van de graf.kaart schoon te maken en onderdelen met een kwastje schoon te maken
- ik heb de app van NVIDIA die zorgt voor mijn drivers, maar misschien toch nog iets controleren? Ook aan de hand van het report van WhoCrashed? Zo ja, welke en hoe?
- Het report van Autoruns kan ikzelf geen goede info uithalen. Iemand anders wel?

Alvast bedankt voor een volgende reactie.
 
Driver van derde partij? Volgens mij heb ik gewoon een NVIDIA-driver, toch?
Systeemherstelpunt heb ik nooit laten doen

Systeemherstel was handig geweest omdat herstelpunten updates en installatie van nieuwe software of drivers ongedaan maken. Het zet ook het register terug en dus heb je dan ook een kopie daarvan.

Er zijn veel fabrikanten die de Nvidia chipsets op hun kaarten plaatsen. De foutmelding spreekt van een derde partij driver. Dat zou een driver kunnen zijn van een particulier die een driver heeft aangepast of de driver en stuurprogramma van de fabrikant van de kaart. Bij uitgaveopmerkingen onder Eigenschappen staat niet alleen de datum van uitgifte maar ook een versie nummer, dat moet je even noteren en vanaf de site van Nvidia de geschikte en door Nvidia ondertekende downloaden. Dan de huidige weghalen voor dat je de nieuwe installeert. Misschien heeft de computer niet een driver-stuurprogramma van de fabrikant, omdat er geen driver was voor Windows 10. In dat geval is de site van de fabrikant (meegeleverd schijfje) de andere keus.

De temperatuur is bovenmatig, misschien zit er een opgerold propje stof in de weg. Een zogenaamd stofnest. Je komt daar alleen maar achter door goed te kijken en te voelen aan de ventilatoren, zoals al beschreven. Als je de fans even stopt met de vinger dan kan je gerichter werken en anders zal de fan van het nare geluid er even afgenomen moeten worden voor bestudering en wanneer dat nodig is vervangen. Meestal is dat ook een verbetering want kleine onderdeeltjes zijn een sluitpost die computers voordeliger maken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan