kan windows niet updaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Berichten
2.170
Een eenvoudig Lenove notebook, met een SSD opslagcapaciteit van 27,8 gig, kan windows niet updaten in verband met ruimte gebrek. Het gaat om Windows 10 Home.
Er is erg weinig opgeslagen, maar wát er is opgeslagen heb ik naar OneDrive verplaatst. Ik heb Anti Malwarebytes gedraaid, systeemopdruiming gedaan, ccleaner gedraaid en gecontroleerd op mogelijke systeemherstelfiles of windows.old. Van alles niets.

Hierbij een screenshot van WinDirStat en TreeSize. Ziet iemand hier iets raars in? Mijn indruk is dat Windows steeds probeert te updaten, dit niet afmaakt, maar wel de bestanden laat staan. Naast Windows heb ik alleen office 365 draaien als flinke app.
 

Bijlagen

  • len1.png
    len1.png
    541,3 KB · Weergaven: 64
  • len2.png
    len2.png
    599,8 KB · Weergaven: 61
28 GB is natuurlijk helemaal niks tegenwoordig.
Zet het automatisch updaten van Windows uit.
Je plaatjes kan ik niet lezen.
 
Plaatjes kon ik niet in jpeg uploaden in in png alleen maar onder de 1 mb. Ik kon er niet meer van maken.
Wat zijn de consequenties van het uitzetten van Windows Update? En kan ik eerdere updates probleemloos verwijderen? Ik heb nog 1 gig vrije ruimte.
Dacht dat ik voor het draaien van alleen office aan 27 gig wel genoeg zou hebben. Heel vervelend ditÂ…
 
Scherpe plaatjes maken is simpel. Selecteer het venster waarvan je een plaatje wilt hebben en druk op ALT+PrintScreen.
Plak vervolgens in je plaatjesprogramma, sla deze op als jpg en plaats het hier.
 
Laatst bewerkt:
thx. Had fotootje gemaakt. Hoop dat dit duidelijker is. Deze is van Treesize. De regels in WinDirStat kan ik niet selecteren.
 

Bijlagen

  • 1.png
    1.png
    94,1 KB · Weergaven: 60
Al snel kan je flink wat ruimte terug winnen en anders weet ik het ook niet.
Denk aan Slaapstand uitschakelen, beperkt herstelpunten maken door Systeemherstel en Virtueel geheugen klein houden. Op de pagina van de link hier onder staat hoe bepaalde bestanden van Windows verwijderd kunnen worden, eventueel met een bepaald hulpprogramma en de pagina die daaronder wordt vermeld bevat informatie over opschonen in het algemeen.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture/desktop/clean-up-the-winsxs-folder

https://www.schoonepc.nl/optim/delete.html

Bij Update kan je kiezen voor het alleen melden van updates. In de uitgave opmerkingen van de afzonderlijke delen staat informatie over nut en noodzaak. Alleen jammer dat er af en toe roll up´s zijn van allerlei verbeteringen in één pakket. U zal lezen dat veel reparaties betrekking hebben op netwerken en besturing op afstand. Van het meeste kan je afzien.

Als je de sluimerstand niet langer wilt gebruiken en genoeg hebt aan de slaapstand van Windows 10, kun je het onderdeel met de opdracht powercfg -h off uitschakelen. Het bestand hiberfil.sys verdwijnt automatisch waarna de schijfruimte weer beschikbaar wordt.
Van Computer! Totaal.

https://computertotaal.nl/artikelen/pc/in-3-stappen-optimaal-energiebeheer-in-windows-10-69647/
 
Ik mis de gebruikers of users map compleet op c:\ in de root.
Maak daar eens de appdata map/bestanden zichtbaar door verborgen bestanden v/d Verkenner op "zichtbaar" te zetten.
En daar de temp map, maak die helemaal leeg van ALLE gebruikers
dus gebruiker=user is dus jouw of iemand anders account op die pc/laptop.

C:\gebruikers\gebruiker\AppData\Local\Temp
of
C:\Users\user\AppData\Local\Temp
 
In de adresbalk van de Verkenner tik je in: %temp%
Geef dan een ram op de Enter toets en zit je in de temp map.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan