PC doet erg lang over opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
855
Goedenavond medeforummers,

Sinds vandaag heeft mijn PC er erg veel moeite mee om op te starten als hij helemaal
uit is geweest. Vanochtend was hij na drie minuten nog niet opgestart. Vervolgens heb ik toen
alle randapparatuur behalve de monitor afgekoppeld en toen startte hij ineens door. Toen
ik zojuist de PC wilde inschakelde bleef hij weer hangen op het splashscreen van het mobo.
Na drie minuten heb ik toen ook de randapparatuur weer afgekoppeld maar dat hielp dit keer niets.
Normaal gesproken doet de pc er slechts maximaal een minuut over om volledig opgestart te zijn (inclusief inloggen)
maar nu duurt het dus vele malen langer voor hij überhaupt het inlogscherm bereikt.

Wie weet waar dit aan kan liggen?

Mvg,

gast0685

P.S. Sorry voor het ontbreken van mijn systeemspecs maar ik kan het onderdeel "systeem" in mijn gebruikersprofiel niet meer vinden (is deze verdwenen?) en Speccy leest mijn pc-gegevens niet uit... :confused:

P.S.2: Hier zijn dan de specs:

Mobo: Gigabyte GA-Z170-Gaming K3-EU
CPU: Intel Core i7-6700K, 4,0 GHz
RAM: 16 GB DDR4-2133 (merk weet ik even niet)
SSD: Samsung 850 EVO, 250 GB
HDD: 3x Toshiba DT01ACAxxx, 3 TB in RAID 5
PSU: Seasonic S12II-520
OS: Windows 10 x64 Pro
 
Laatst bewerkt:
Na drie minuten heb ik toen ook de randapparatuur weer afgekoppeld maar dat hielp dit keer niets.
Je hebt de koe bij de horens weten te vatten.

Zo'n trage start voor de windows start is bijna altijd een hardware probleem. Dit moet dus voor de start gebeuren en niet 3 minuten nadat reeds opgestart is.
Om te bepalen welke hardware component het is moet er steeds een verwijderd of vervangen worden en dan zien of het probleem weg is.
 
Splashscreen in de bios uit zetten, krijg je een bios foutcode in beeld.
Soms een SATA kabel die of niet goed is of niet helemaal goed zit en gaat het initialiseren niet door of duurt dat lang.
 
Als het moederbord batterijtje leeg is en de BIOS gaat terug naar Standaard waarden, dan kan er weer een uitgebreide geheugencontrole zijn en het detecteren van harde schijven voor Raid configuratie. Een oplossing is dan het drukken op Esc. F1 of F2. Met Open Hardware Monitor kan u kijken naar hoe vol het 3 Volt batterijtje is Vbat waarde'.
 
Goedemiddag allen,

Bedankt voor alle reacties.
Zo'n trage start voor de windows start is bijna altijd een hardware probleem. Dit moet dus voor de start gebeuren en niet 3 minuten nadat reeds opgestart is.
Om te bepalen welke hardware component het is moet er steeds een verwijderd of vervangen worden en dan zien of het probleem weg is.
Ik heb net de pc opgestart met vanaf het begin enkel de monitor en invoerapparatuur als randapparaten aangesloten. Ik heb vervolgens getimed hoelang de opstart duurde.
Vanaf het moment dat het BIOS Splashscreen in beeld kwam duurde het 2.42 minuten voor dit verdween en plaatsmaakte voor het startscherm van Windows. Daarna duurde het 2.15 minuten
voor het loginscherm in beeld verscheen.

Hoi Michi. Probeer eens wat. Of een hardware probleem.

https://answers.microsoft.com/nl-nl/...e67f306?auth=1

Ik denk dat het een hardwareprobleem is daar het dus meer dan 2 minuten duurt voor ik voorbij het BIOS splashscreen kom.

Splashscreen in de bios uit zetten, krijg je een bios foutcode in beeld.
Soms een SATA kabel die of niet goed is of niet helemaal goed zit en gaat het initialiseren niet door of duurt dat lang.
Ik kan de BIOS niet inkomen. Hoe ik het ook probeer, pc lijkt niet te reageren op mijn invoer als hij het splashscreen weergeeft.
Overigens werkt alle hardware (HDD, SSD, Blu-ray en DVD) naar behoren.

Als het moederbord batterijtje leeg is en de BIOS gaat terug naar Standaard waarden, dan kan er weer een uitgebreide geheugencontrole zijn en het detecteren van harde schijven voor Raid configuratie. Een oplossing is dan het drukken op Esc. F1 of F2. Met Open Hardware Monitor kan u kijken naar hoe vol het 3 Volt batterijtje is Vbat waarde'.
Ik kom de bios dus niet in dus kan daar niks zien. Volgens Open Hardware Monitor is de Vbat waarde 3.072v, wat de max is. Overigens als het batterijtje leeg zou zijn dan wordt dacht ik altijd de tijd en datum iedere keer gereset en dat is niet het geval.
 
Je dient ook gelijk de bios key in te trommelen na booten, als het splashscreen er staat ben je al veuls te laat....
 
Wonderlijk, tokkelbord hangt toch niet aan een USB 3.0 poort?
Nooit zelf meegemaakt dat er niet in de bios gekomen kon worden.

Begin met het reseaten van de SATA kabels, die zonder borging zijn ondingen.
 
Tokkelbord hing inderdaad aan usb 3.0 poort. Heb hem net aan een 2.0 poort gehangen en de pc herstart. Vervolgens gaf hij nadat ik bij boot meteen op Del drukte aan dat de bios gereset was en dat ik mogelijk instellingen moest wijzigen. Toen kon ik dus de bios in. Alles nagelopen, alles leek te kloppen. Maar vervolgens duurt het weer een eeuwigheid voor hij weer opstart. Ik heb ook ultrafast boot ingeschakeld maar dat haalt ook niets uit. Ik ga nu maar de interne hardware nalopen.
 
Laatst bewerkt:
Met splash screen uit staat er een code in beeld, op die code googlen.
En die SATA kabels?
 
Ik heb het splash screen niet uitgezet dus heb ook geen code gezien maar het probleem lijkt inmiddels opgelost nadat ik alle schijven had afgekoppeld. Met enkel de SSD en de optische schijven was hij weer onmiddellijk opgestart. Daarna heb ik een voor een de harde schijven weer aangesloten en de pc steeds geboot. Hij start weer gewoon op binnen een minuut tijd zoals ik gewend ben. Bedankt voor alle hulp en een fijne zondag. :)
 
Hallo, Mooi dat het opgelost heeft kunnen worden. Een controller die het niet meer doet komt wel eens voor. Ook niet alle stekkertjes zijn even goed dus wees daar op verdacht. Lees eens in de handleiding of er bepaalde eisen gesteld worden aan Raid configuratie, zoals een jumper zetten of bepaalde aansluitingen gebruiken. Bij een lege batterij reageert iedere computer weer anders. Dat de tijd en datum dan niet juist zijn is geen regel. Goed dat je kan zien dat er meer dan 3 Volt op staat. Graag gedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan