Teksten op website beschermen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kalm

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2004
Berichten
784
Beste Helpmiij, hoe kan ik de teksten op mijn website beschermen tegen mensen die teksten willen kopiëren?
Site is gemaakt in Opencart.:rolleyes:
 
Niet! Mensen kunnen screenshots maken, foto's ervan maken, de HTML-source bekijken.

Je kan het nooit 100% tegenhouden. De beste oplossing is om die tekst niet online te zetten.
Er zijn wel mogelijkheden met JavaScript, maar die hebben meer nadelen dan voordelen, waardoor ze zéér ongewenst zijn.

Zorg er in ieder geval voor dat je een Copright-tekst op je site hebt staan. Dat schrikt vaak al voldoende af.
 
Laatst bewerkt:
yes

:D O.k. bedankt, ik zal zorgen dat er een copright melding komt.
 
:D O.k. bedankt, ik zal zorgen dat er een copright melding komt.
Copyright ligt op teksten van autheur,acteur, producties ... . Iedereen kan interpetaties,verwijzingen maken geen copys
Bescherming is patent,registratiekantoor

Nu microsoft heeft ook een copy van een layout van mij gemaakt . Wat kan je er tegen doen veel geld neertellen om niet zekker te zijn dat je ooit een schade vergoeding krijgt.
Je dient altijd te kijken hoe groot uw tegenstander is en dit meenemen in je conclusie.
 
Copyright ligt op teksten van autheur,acteur, producties ... . Iedereen kan interpetaties,verwijzingen maken geen copys
Bescherming is patent,registratiekantoor

Nu microsoft heeft ook een copy van een layout van mij gemaakt . Wat kan je er tegen doen veel geld neertellen om niet zekker te zijn dat je ooit een schade vergoeding krijgt.
Je dient altijd te kijken hoe groot uw tegenstander is en dit meenemen in je conclusie.
Als een groot bedrijf inbreuk zou plegen op mijn auteursrecht, zou ik eerder een bedrag claimen, dan dat ik dit neer zou moeten tellen.
 
Moet zeggen dat ik foto's maak voor de blog/website van mijn man. Ik maak een logo in de foto.
Er staat licentie op de foto's, met daarbij dat je ze mag gebruiken maar met bronvermelding.

Er was iemand die de foto's op zijn eigen website zette zonder vermelding.
Ik weet dat het bij hem ook eens was gebeurd, dat iemand een foto van hem had gebruikt. Hij was daar woest om geworden.

Ik sprak de goede man aan, omdat hij nu onze foto's had gejat. Ik gaf hem de link naar de licentie en voorwaarden. Die stonden trouwens op de website van mijn man.
Hij werd woest, sprak van absurd iets en bla bla.
Hij heeft toen wel alle foto's verwijderd.

Ik heb het ook met iemand gehad die een website heeft met allerlei handleidingen in het Nederlands voor Linux.
Hij vertaald dat van andere originele websites.

Toen ik een handleiding van een printer had gemaakt, en dit van de originele Brother website had afgehaald en vertaald, kreeg ik van hem een email met daarin dat hij zijn advocaat had benaderd, omdat ik van zijn website iets had afgehaald.

Yeah right. Als je iets vertaald, en je zet dat op je eigen website, dan kan je een bronvermelding doen. Dat had hij niet en ik ook niet ;)
Maar mij verwittigen dat ik iets van zijn website had afgehaald, terwijl dat niet zo was, en dat hij zelf dingen doet (zonder bronvermelding en zo) die niet kunnen, tja.............het mot niet gekker worden.
 
Laatst bewerkt:
Een licentie-tekst is hier in Nederland niet verplicht. Auteursrecht verkrijg je automatisch.
 
Nee, maar als het zwart op wit staat neem ik toch aan dat mensen na gaan denken.

Ik zie ook zoveel mensen op FB adverteren met foto's met een logo er door heen.
Waar blijft je eigen fantasie, je eigen identiteit?
Met eigen foto's is het toch veel meer sprekend dan een foto van een of andere website met een logo?
Dat zijn vaak foto's die men zoekt via google afbeeldingen en dan een foto nemen met zo'n kruis erdoor en het logo.

Overigens lees je dit op een van de sites: https://www.sowmedia.nl

Licentie

Zorg er altijd voor dat je rechten hebt om afbeeldingen en foto’s op je website te gebruiken. Het is eerlijk naar de maker van de afbeelding. Bovendien voorkom je dat je juridisch in de problemen komt. Regelmatig horen we van organisaties dat ze een advocaat op zich afgestuurd krijgen omdat ze de eigendomsrechten van foto’s op hun website niet goed geregeld hebben.

Het is zelfs in de Rijdende rechter geweest. Een kleine onderneming had een foto gebruikt maar moest echt dokken!!
 
Er staat licentie op de foto's, met daarbij dat je ze mag gebruiken maar met bronvermelding.
Wat femke98 hier aangeeft is een hele goede toevoeging op vermeldingen van copyright. Laat anderen het gebruiken met jouw naam en website url als bronvermelding. Des te meer backlinks krijg je en dan gaat Google er vanuit dat jouw website interessant is en stijgt je ranking.

Zet bij voorkeur deze 3 meta's in de <head> sectie.
Code:
<meta name="copyright" content="Mijn Bedrijf (c) yyyy-yyyy All rights reserved.">
<meta name="author" content="Mijn Bedrijf, www.example.nl">
<meta name="contact" content="Mijn Bedrijf, (+31) 012-3456789, MijnStraat 100, 1234 AB, MijnPlaats">
Niet alleen vanwege de copyright maar ook omdat Google contact gegevens zeer interessant vindt.

Volgens mij ben je automatisch als auteur door de wet beschermd als het eigen teksten en eigen foto's zijn en je op de website een copyright omschrijft. Anderen mogen jouw teksten wel lezen en verbouwen tot hun eigen teksten omdat taal niet voorbehouden is aan 1 persoon. De foto's echter mogen niet door anderen zonder jouw toestemming worden gebruikt voor gebruik en/of distributie. Het is logisch wel slim om dit goed op je website aan te geven. Dit klinkt allemaal leuk maar als iemand toch jouw teksten of foto's gebruikt dan heb je tijd en geld nodig om een gerechtelijke procedure te starten. Niet iedereen heeft daar evenveel zin in.

Suc6. Have fun.
 
Laatst bewerkt:
Bron, bedankt voor de code voor in de head.
Dat had ik zelfs nog niet ;)

Anderen mogen jouw teksten wel lezen en verbouwen tot hun eigen teksten omdat taal niet voorbehouden is aan 1 persoon.
Deze vind ik wel aardig. De man in kwestie die mij dus met zijn zogenaamde advocaat bang wilde maken, had geen poot om op te staan. En dat wist ik gelukkig ;)
De man in kwestie is iemand met een groot ego ;) die vaak op anderen "pist" maar als je wat over hem te vertellen hebt, ontploft hij.
Maar goed, dat is een ander verhaal ;) :p:mad:
 
Laatst bewerkt:
Nog even nagekeken hoe het formaat is van het telefoonnummer. Bijvoorbeeld 012-3456789 wil Google graag zien als
Code:
<meta name="contact" content="Mijn Bedrijf, +31 12 3456789, MijnStraat 100, 1234 AB, MijnPlaats">
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan