opstartproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

cyberstefke

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2008
Berichten
90
Hallo,

Sinds begin deze week laadt de pc niet door als ik 'm aanzet. Er is enkel een zwart scherm.

Maar telkens ik de resetknop induw, start ie daarna wel normaal op.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
 
Controleer of vervang de bios batterij op het moederbord eens.
Start eerst in het bios op en zet alles op "default settings".
Zie verder de handleiding van het moederbord.
 
Owkey. Hier ben ik mss teveel leek voor.

Het is al een oud moederbord. De handleiding (online) is niet zo helder.

Heb even zoeken, de knoopcel stak blijkbaar achter mijn videokaart.

Om de bios te resetten zou ik een jumper 10s moeten versteken

Vooraleer ik dit alles doe... wat gebeurt er achteraf. Is mijn bios dan gewoon oké. Want ik weet niet hoe ik die opnieuw zou moeten configureren.
 
Indien er niets is veranderd en het probleem is pas dat de PC pas opstart na een reset heeft het weinig met de bios te maken, lijkt mij meer de voeding.

Na een backup batterij wissel zul je toch de bios opnieuw in dienen te stellen maar of dat er mee te maken heeft, lijkt mij sterk.
 
Standaard waarden kan ook in de BIOS instellingen worden geselecteerd. Daarvoor hoeft er geen jumper te worden gezet. Bij vervanging van de batterij altijd eerst Standaard waarden selecteren en opslaan.

Als de computer eerst het geheugen uitgebreid test en de Raid configuratie controleert (samenwerkende harde schijven, bijvoorbeeld de zelfde informatie op beide of twee die één snelle vormen). Dat testen kan je onderbreken met de Escape toets en daarna zowel F1 als F2. Ik ben benieuwd of het daarmee opgelost is.

Kijk anders eens of de computer bepaalde taken heeft voordat Windows wordt opgestart. Dat kan zijn een update of een virus scan. Vervolgens zou ik het geheugen en de harde schijf controleren. Is het een PC met lintkabels voor PATA dan kijken of de stations aan het korte einde zitten en dan Ma (master) ingesteld staan met de jumper of Sl (slave) wanneer die halverwege hangen. Misschien anders een nieuwe voeding proberen of wat stroom besparen. U zou bijvoorbeeld eens zonder harde schijf kunnen proberen op te starten vanaf een bootbare CDRom of DVD zoals de Windows schijf. De Windows installatieschijf kan automatisch opstartproblemen verhelpen voordat de installatie opties komen maar ik verwacht meer van een schijfcontrole. Laat schijfcontrole eventueel het bestandssysteem repareren maar niet sporen en sectoren omdat de kans dan groot is dat de schijf onleesbaar wordt.
 
Ik heb uiteindelijk dan maar de knoopcelbatterij van de bios vervangen en het probleem is nu opgelost!

Waarvoor mijn dank!
 
Graag gedaan,
Een batterijtje gaat vaak maar een jaar mee. Noteert u de datum aan de binnenkant van de kast, dan kan u ook preventief gaan vervangen. Een programma waarmee je bij veel computers de batterij kan uitlezen is Open Hardwaremonitor. De waarde heet daar "V-bat." Meestal worden hier ook de temperaturen getoond, daar is dan weer uit af te leiden of er zich stof verzameld heeft rond het koelelement en op de ventilator. Je kan dus weten wanneer de kast open moet. Zo doe ik het. Dan even naar de koelkast voor het kaartje van Action met de batterijtjes. Bent u te laat met vervangen van de batterij, dan helpt "de Escape toets en daarna zowel F1 als F2" beter dan herstarten met het kleine knopje. Het enige waar de computer dan op wacht dat is de meer uitgebreide geheugentest en het herkennen van de RAID configuratie (samenwerkende harde schijven). Dat kan je met deze toetsen overslaan. Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan